Hei!
Jeg trenger å se hvordan beregninger om avveksling gjøres. Finnes noen eksempler på beregninger?
MVH
Koorosh

Det finnes ingen generell beregning for en avveiing uten det kommer an på de aktuelle forutsetningene. Kan du beskrive mer hva du skal veksle av, gjerne med støtte av tegninger.

Hei!
Jeg skal lage bredde 5 m med høyde 2 m og tenker å bruke limtre gran 56x270x6000 og trenger å levere inn en avvekslingsberegning til kommunen. Jeg trenger selve beregningene, hvordan kan jeg finne dem?

• Rom under renovering med synlige trebjelker, vegg med delvis revet tapet og store vinduer som slipper inn naturlig lys.
Hva er det som skal veksles av, det ser allerede ut som det har blitt gjort en avveksling? Er det et bjelkelag over? 56x270 er en veldig liten bjelke om den skal veksle av 5m.

Når det uansett er en såpass enkel ting så burde den beregningen være tilstrekkelig. Men da er det ytterst viktig at alle inngangsdata i beregningen er korrekt.
Den nye bjelkedimensjonen føles mer rimelig enn det opprinnelige forslaget.
Hva skal pelene stå på, det blir større punktlaster når man gjør store avvekslinger. Dette kan kommunen også spørre om.

to pillar: limtre 90x90 GL30h

Under disse da? Noen ganger kan det innebære at grunnen må forsterkes om for eksempel markforholdene er dårlige.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
forsterkes med plinter eller bjelke?

Eksempelvis ja, men det avhenger av hvilke laster man har, hvordan fundamentet ser ut i dag og hvilken type mark man har. Er det en overetasje man gjør avvekslingen på, kan også veggen i etasjen under måtte forsterkes.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.