Har en fundering angående å rette opp ytterveggene ved en plattformkonstruksjon.
Er i ferd med å sette i gang med mitt garasjebygg, det er en påbygd garasje på 30m2. Grunnleggingen er klar, plate på mark med gulvvarme.
Spørsmålet jeg har er: Hvordan får jeg ytterveggene til å holde seg i lodd?
Har tidligere bygd boder og hus med grunnbjelkelag i tre, da kan man jo lett slå midlertidige strebere mellom vegger og bjelkelaget med vanlig spiker.
Her har jeg plate på mark, det er krevende å spikre i. Har også sett at folk har proppet fast stendere på platen og festet strebere i disse. Men jeg vil ikke risikere å punktere gulvvarmeslangen ved å bore i platen.
Går det å lime fast stendere med f.eks. pl400, og får man dem av igjen etterpå? Jeg er meget takknemlig hvis det er noen som har noen forslag.
Er i ferd med å sette i gang med mitt garasjebygg, det er en påbygd garasje på 30m2. Grunnleggingen er klar, plate på mark med gulvvarme.
Spørsmålet jeg har er: Hvordan får jeg ytterveggene til å holde seg i lodd?
Har tidligere bygd boder og hus med grunnbjelkelag i tre, da kan man jo lett slå midlertidige strebere mellom vegger og bjelkelaget med vanlig spiker.
Her har jeg plate på mark, det er krevende å spikre i. Har også sett at folk har proppet fast stendere på platen og festet strebere i disse. Men jeg vil ikke risikere å punktere gulvvarmeslangen ved å bore i platen.
Går det å lime fast stendere med f.eks. pl400, og får man dem av igjen etterpå? Jeg er meget takknemlig hvis det er noen som har noen forslag.
Venstre vegg støtter du fra dens hanebjelke diagonalt ned i svillen til høyre vegg og vice versa.
Er det lange avstander får det kanskje bli litt skrått ned i svillen på vegg 90 grader fra den støttede.
Jeg hadde en skikkelig stor, type 2-3 tonns stein liggende på bakken et par meter unna, der plugget jeg fast en bit regel med to ganske kraftige skruer, 5-6mm. Så skrudde jeg fast en støtte der. Skal du borre i granitt må du nok ha en borhammer.
Noen tips.
edit: la opp et bilde
Er det lange avstander får det kanskje bli litt skrått ned i svillen på vegg 90 grader fra den støttede.
Jeg hadde en skikkelig stor, type 2-3 tonns stein liggende på bakken et par meter unna, der plugget jeg fast en bit regel med to ganske kraftige skruer, 5-6mm. Så skrudde jeg fast en støtte der. Skal du borre i granitt må du nok ha en borhammer.
Noen tips.
Sist redigert:
Takk for svarene! og bildet...Mikael_L skrev:Venstre vegg støtter du fra dens hammarband diagonalt ned i svillen til høyre vegg og vice versa.
Er det lange avstander får det kanskje bli litt skjevt ned i svillen på vegg 90 grader fra den støttede.
Jeg hadde en skikkelig stor, typ 2-3 tonn stein liggende på bakken et par meter ifra, der plugget jeg fast en bit regel med to rimeleg krallige skruer, 5-6mm. Så skrudde jeg fast en støtta der.
Skal du bore i granitt må du nok ha en borhammer.
Noen tips.
Målene på garasjen er 4,8 *6,3 m, så avstandene innvendig blir ganske lange, skjevt ned i svillen kan fungere, på noen steder, men midt på langveggen kommer jeg ikke til, der får det bli å banke noe ned i bakken for å skru i.
Dessverre er det stor mangel på steiner i omgivelsene, så det går ikke for min del. Borhammer hadde ikke vært noe problem, hos meg er det ingen mangel på maskiner, ideer mangler derimot iblant.
Hvis du går videre med lastpallealternativet kan man vel sikre litt ekstra ved hjelp av en "dubb".
Borre med 4 eller 5mm betongbor gjennom nedre planken i pallen og bare ca 5-10mm ned i betongen, dra så i en 4,8 x 25mm treskrue (eller den lengden som er passende), så får man jo en dubb som gjør at det er umulig å få pallen til å skli noe så lenge det er et par hundre kg lastet på den.
Borre med 4 eller 5mm betongbor gjennom nedre planken i pallen og bare ca 5-10mm ned i betongen, dra så i en 4,8 x 25mm treskrue (eller den lengden som er passende), så får man jo en dubb som gjør at det er umulig å få pallen til å skli noe så lenge det er et par hundre kg lastet på den.
Klikk her for å svare