Jeg skal bygge en kaldgarasje for lagring av landbrukstraktor.
Veggene vil bestå av 50x125 stendere.
Fasaden består av 22x100 spontet.
(Kjøpt på sagbruk, derav dimensjonene)
Jeg må på grunn av avstand til bygning oppfylle brannklasse EI30.
Kan man oppnå EI 30 i veggene med en 11mm osb og en 13mm gips?
Veggene vil være uisolerte.
Eller må jeg bytte ut osb mot noe tykkere?
Veggene vil bestå av 50x125 stendere.
Fasaden består av 22x100 spontet.
(Kjøpt på sagbruk, derav dimensjonene)
Jeg må på grunn av avstand til bygning oppfylle brannklasse EI30.
Kan man oppnå EI 30 i veggene med en 11mm osb og en 13mm gips?
Veggene vil være uisolerte.
Eller må jeg bytte ut osb mot noe tykkere?
En plate gips 13 mm er brannklass A30 ( El 30 ), motstår en brann i 30 min, 2 stk = A60 min ( El 60 ), nå er klart at har du en OSB mot brannhorden regnet så antenner den først, men det er jo spredningen som menes med klassen på brannsikkert og avstand til nærliggende hus.
Ok! Mitt mål er jo å oppnå EI30. Gjør man det med en gipsplate 13mm og en osb 11mm? Finnes det flere forslag? Vil jo bygge billig og helst unngå isolasjon i veggen.J jonaserik skrev:
Klikk her for å svare
