Hei.

Holder på å konstruere en tilbygging og skal ha et saltak med limtrebjelke i mønet. Bjelken bæres av to opplag i form av limtresøyler med dimensjon 140x135mm.

Grunnmuren er oppmurt leca på betongsåle.

Der limtresøylene møter "gulvet", hvordan pleier man å gjøre der? Stille dem på svillen (45x170) eller oppå de stående gulvbjelkene? (om jeg legger 3 ved siden av hverandre, 3x45mm = 135mm) men det går jo med 4 "ekstra" gulvbjelker da à 7m)

Kan det være en idé å legge en kraftig plate (10x200x200mm) under svillen for å fordele punktlasten om man stiller søylene direkte på svill?

Eller dropper man svillen der søylene står og bruker nevnte plate direkte på leca?

Kort sagt, hvordan pleier man å gjøre?

Mvh Dennis

Det der tror jeg ikke man "pleier å gjøre". Det dimensjoneres av en konstruktør for hvert aktuelt belastningstilfelle. Det forekommer at man må bila opp platen og støpe en forsterkningsbjelke.

Avhengig av hvor stort tak du har så kan jo punktlasten bli opp mot 5 - 10 tonn.

dennisson skrev:
Kan det være en idé å legge en kraftig plate (10x200x200mm) under svillen for å fordele punktlasten om man plasserer søylene direkte på svill?

Eller dropper man svillen der søylene står og bruker ovennevnte plate direkte på leca?

Kort sagt, hvordan pleier man å gjøre det?

Mvh Dennis
I stedet for plate ville jeg satset på en stålbjelke av passende dimensjon, så lang som du får plass til.
Den vil kunne fordele lasten på et mye større område enn platene kan.

Punktlasten per søyle er 3,6 tonn. (antar jeg, støtte reaksjonen på midtbjelken er 3,6 tonn. Så enten er det 3,6t per søyle, eller 1,8t per søyle)
Ingen plate. Bunnbjelkelaget hviler på lecamur som i sin tur hviler på støpt grunnsåle. (150x500mm)

Ingen avansert sak, bare funderer på hvordan man pleier å stille søylene.
3x stående og evt sammen skrulimede 45x220 burde jo kunne fordele lasten relativt bra oppå svillen?

En murt lecamur (4x 600x190x190) på solid såle burde vel takle dette? I mitt hode føles det overdimensjonert, men hva vet jeg, spør jo om hjelp :-)

• Diagram av en takkonstruksjon med spesifikasjoner for midtbjelke, inkl. dimensjoner, vinkler og materialer som limtre for konstruksjonsanalyse.
Tåler leca en slik last? Jeg vet ikke, men det har jo vært diskusjoner om at f.eks. Byggmax leca blokk påstås å ha en litt lavere belastningsklasse, som begrenser hvor høy mur man får bygge med dem (vet ikke om det er sant). Men OM det finnes slike begrensninger så burde det ikke fungere med en stor punktlast på Leca.

D dennisson skrev:
I følge weber tåler deres leca 3N /mm2. Min søyle er 135x140mm = 18900mm2

3N = 0,3 kg (omtrent)

18900x0,3 = 5670kg max belastning for den overflaten en av mine søyler tar.

Max belastning på min stolpe 3600kg.

Tenker jeg feil?
[lenke]
Hei der, hvordan løste du fordelingen av punktlasten fra søylen ??

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.