Til våren skal jeg bygge mitt eget hus og holder nå på med å planlegge hvordan jeg best skal utføre visse momenter.
Har nå kommet til hva som blir den beste måten å legge opp min limtrebjelke som løper over to åpninger.
Første åpningen er for trappen og den andre er for et åpent kjøkken.

Limtrebjelken har jeg fått dimensjonert av konstruktør til 140x360.
Gulvbjelkene er 350 mm høye fra Masonite Beams og innfestingen mot limtrebjelken blir med bjelkesko.
Som dere ser så skiller det jo 10 mm mellom gulvbjelkene og limtrebjelken.
Min fundering nå er om hva som blir best; å la limtrebjelken stikke opp 10 mm over gulvbjelkene eller ned 10 mm under gulvbjelkene?

Fordeler som jeg ser det med å la bjelken stikke opp 10 mm er jo at jeg enkelt kan bygge alle bærende vegger med samme lengde på stenderne og reise disse.
Samt også vatre av og få det bra før jeg legger opp limtrebjelken direkte på disse veggene. Føles jo som montasjen blir best så.
En annen fordel er at jeg kan sette lektene i taket i første etasje noen cm fra limtrebjelken og dra elektrisitet under bjelken og deretter opp i bjelkelaget igjen for å enkelt få inn strøm i kjøkkenet. (se bilde 7)

I og med at bjelken er 10 mm høyere så kan jeg jo løse situasjonen med gulvspon ved å legge en remse med 12 mm spon direkte på bjelken, da blir jo dette fluktende med øvrig gulvspon som er 22 mm (10 + 12 = 22)
Den eneste ulempen der er jo at gulvsponet ikke er skrulimet over på limtrebjelken, men det tror jeg ikke har noen betydning i det hele tatt da gulvbjelkene er fast skrudd med bjelkesko der.
I stedet blir det jo en bevegelsesfuge på 10 mm mot bjelken.
Skal også si at på den ene siden av bjelken så blir det et baderom der gulvbjelkene er 300 mm høye i stedet for 350 mm. Må med andre ord uansett dele opp gulvet ved limtrebjelken. Se bilde 6, til høyre for den veggen er gulvbjelkene 350 mm og til venstre er de 300 mm.

Skulle jeg i stedet sette limtrebjelken sånn at den er fluktende med gulvbjelkenes overside, så må jeg jo avslutte toppsvillen før limtrebjelken i bilde 2 og gjøre limtresøylen høyere og sette bjelken direkte på søylen.
Blir jo ikke like bra løsning å få sammen hjørnet på den veggen da.
Og så blir det jo veldig trangt å gå med elektriske rør under bjelken, blir jo bare 18 mm mellom lekt og bjelke da.

Kan jeg få litt kommentarer og tilbakemeldinger på dette? Er helt alene med disse tankene og trenger å høre litt meninger! :)

Her kommer en rekke illustrasjoner fra modellen jeg har laget.
Jeg har for tydelighetens skyld gjort limtrebjelken blå. Det er også 3 limtresøyler som er blå.
Bildetekst under bildene.

Byggemodell med blå limtrebjelke over to åpninger, støttet av trestenderverk, med synlige vindusåpninger og betonggulv.
Bilde 1: Oversikt over limtrebjelken og dens opplegg

Blå limtrebjelke installert mellom trebjelker i et byggprosjekt, med støtte fra underliggende konstruksjon.
Bilde 2: Opplegg på toppsvill. Har doble liggende toppsviller (USA stil) for å gjøre det enklere å sette opp plater.

Blå limtrédbjelke stikker opp 10 mm over gulvbjelker i en konstruksjon med bærende vegger, sett fra oven.
Bilde 3: Her vises hvordan veggen som bjelken hviler på også er en bærende vegg for gulvbjelkene. Kommer til å felle inn en avveksling (45x195) i den veggen eller plassere stender under gulvbjelke.

Illustrasjon av en blå limtrebjelke som stikker opp 10 mm over gulvbjelkene, med synlige bjelker og omgivelser i et konstruksjonsprosjekt.
Bilde 4: Her vises det hvordan limtrebjelken stikker opp 10 mm over gulvbjelkene.

3D-modell av limtrebjelke (i blått) som ligger horisontalt over et gulv med OSB-plater i brunt, bjelken stikker 10 mm over etasjehøyden.
Bilde 5: Har her lagt på laget med gulvsponplater. Limtrebjelken ligger da 12 mm under gulvsponplatene

3D-modell som viser en del av en husramme med synlige bjelker og et grått lag som representerer en gulvspånskive over limtrebjelken.
Bilde 6: Har her lagt på 12 mm gulvsponplate på limtrebjelken (grå/hvit farge). Samt også tent stommen til baderomsveggen som blir til venstre for bjelken

Blå limtrebjelke plassert mellom gulvbjelker, stikker opp 10 mm over gulvbjelkene. Viser hvordan bjelken hviler i strukturen.
Bilde 7: Taklekt i første etasje, her kan jeg dra strøm inn til kjøkkenet enkelt under limtrebjelken og opp i bjelkelaget igjen.

Limtre finnes i et antall standarddimensjoner, og konstruktøren har valgt den nærmeste dimensjonen som er minst så sterk som det trengs. Du kan jo høre med ham om høyde 350 mm er OK, noe som er sannsynlig da det uansett er rimelig store steg mellom dimensjonene. Da kan du om du vil ta ned høyden 10 mm så alt passer perfekt. Går å sage fra to hold om man ikke har en monstersag.

Jeg synes du har funnet en god løsning. Jeg ville nok ha felt ned bjelken i hammarband en, da gulv er mer følsomme enn innertak, men tror virkelig din metode fungerer.

På samme måte som at det er deilig å la alle veggene være like og bare kaste opp mellomgulvet, er det ganske deilig å bare slenge ut 22mm spon på hele flaten så de to synes jeg tar uten hverandre.

Hvorfor har man valgt så dumme mål på limtre?
Man burde jo ha holdt seg til samme mål som lekter.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Limtre finnes i et antall standarddimensjoner, og konstruktøren har valgt den nærmeste dimensjonen som er minst så sterk som det trengs. Du kan jo høre med ham om høyde 350 mm er OK, noe som er sannsynlig da det uansett er ganske store steg mellom dimensjonene. Da kan du om du vil ta ned høyden 10 mm så alt spiller perfekt sammen. Går å sage fra to sider hvis man ikke har en monstersag.
Jeg skal sjekke med konstruktøren om det går å ta ned den til 350. Kommer til å kjøpe limtre sammen med Masonite bjelkene fra Masonite Beams, de har kanskje til og med mulighet for å kløyve bort 10 mm for meg før levering.

J JKrister skrev:
Jeg synes du har funnet en god løsning. Jeg hadde nok felt ned bjelken i hammarband ett, da gulv er mer følsomt enn inner tak men tror virkelig metoden din fungerer.

På samme måte som at det er deilig å la alle vegger være like og bare kaste opp mellombjelkelaget er det rimelig deilig å bare slenge ut 22mm spon på hele flaten så dem to tror jeg tar uten hverandre.
Akkurat, er jo bekymret for at det skulle ha en negativ innvirkning på gulvet. Men som jeg har vist så slutter gulvet etter limtrebjelken og er deretter senket 50 mm. Siden det da bare er den flaten som limtrebjelken utgjør; 140 mm bred og 6647 mm lang. Så tenker jeg at det vel ikke kan gjøre så mye? Blir vel ingen risiko for knirk? Får jo utrolig god virkning fra skruvliming på bjelken da hele 12 mm sponplaten ligger mot limtreet.

Om du ikke kan få bjelken 350 mm høy hadde jeg også felt den ned i hammarbandet og fått gulvsponet perfekt.

Om det er trangt å passere med strøm under bjelken hadde jeg uten betenkeligheter sporet noen mm i bjelken akkurat der rør/slange passerer.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Om du ikke kan få bjelken 350 mm høy hadde jeg også felt den ned i bæreveggen og fått gulvsponet perfekt.

Hvis det er trangt å passere med strøm under bjelken hadde jeg uten betenkeligheter skåret noen mm i bjelken akkurat der rør/slange passerer.
Det føles bare som en veldig krevende prosess å felle ned bjelken 10 mm på tre forskjellige vegger..
I alle fall sammenlignet med å skru lime 12 mm gulvspon oppå bjelken og ha en bevegelsesfuge mellom bjelke og øvrig gulvspon.

Blir jo mer jobb å felle inn bjelken samt også tenker jeg at det må bli vanskeligere å få bjelken helt plan og i vater med gulvbjelkene, eller?

Min tanke var å få opp alle bærende vegger samt bjelkelag for gulvbjelker og vatre dette før jeg løfter opp limtrebjelken, for da bør jo den havne bra direkte. Den er jo temmelig tung og vanskelig å flytte så det ville være fint om dens underlag er perfekt før man løfter den på plass.
Men skal absolutt vurdere å felle inn den, men forslaget mitt er vel da likevel en god løsning?

Blå limtrebjelke som ikke er felt inn i vegger, med synlige trestrukturer rundt. Bjelken er en del av en konstruksjonsmodell.

I Intershade skrev:
Det føles bare som en veldig strevsom prosess å felle ned bjelken 10 mm på tre forskjellige vegger..
I alle fall sammenlignet med å skru-lime 12 mm gulvspon oppå bjelken og ha en bevegelsesfuge mellom bjelke og øvrig gulvspon.

Det blir jo mer jobb å felle inn bjelken samt også så tenker jeg at det må bli vanskeligere å få bjelken helt plan og i liv med gulvbjelkene, eller?

Min tanke var å få opp alle bærende vegger samt bærestokk for gulvbjelker og veie av dette før jeg løfter opp limtrebjelken, for da bør jo den havne bra med en gang. Den er jo temmelig tung og vanskelig å flytte så det hadde jo vært greit om underlaget dens er perfekt før man løfter den på plass.
Men skal absolutt vurdere å felle den inn, men mitt forslag er vel da likevel en god løsning?

[bilde]
Kanskje jeg misser noe men føles vel ganske enkelt å kappe ut det øvre hammerbåndet for bjelken? Spor med kappesag og stem bort det som blir igjen, eller kjør ned det med håndoverfres. Er du rimelig nøyaktig vil det bli et plant og pent underlag.

En aspekt hvis man tenker at gulvsponten skal ligge på bjelken er toleranser. Treveilederen angir +4 mm til -2 mm på høyemålet. Det er mye på en kort bit gulvspon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.