Hei alle sammen.
Vil dobbelsjekke her med dere, hvis min plan kommer til å fungere. Siden byggeteknikk ikke er min greie.
Skal henge opp min 82" TV (45kg) på en arm (5kg), der majoriteten av vekten vil plasseres ca 50cm ut fra veggen. Dette vil gi en vektstangskraft på ca, med litt margin, 250kg inne ved veggen. På en innervegg, enkelgips med stålstendere.
Til dette har jeg tenkt på en 16mm sponplate (140x85cm), noe mindre enn TV-ens mål. Sentrert over 4 stendere.
TV-armens veggfeste er 46x30cm med 6 festepunkter. Sentreres i midten av sponplaten, festes i de 2 midterste stenderne + ankerring i midten mellom disse.
Så mitt spørsmål: vil det holde?
Mvh
Vil dobbelsjekke her med dere, hvis min plan kommer til å fungere. Siden byggeteknikk ikke er min greie.
Skal henge opp min 82" TV (45kg) på en arm (5kg), der majoriteten av vekten vil plasseres ca 50cm ut fra veggen. Dette vil gi en vektstangskraft på ca, med litt margin, 250kg inne ved veggen. På en innervegg, enkelgips med stålstendere.
Til dette har jeg tenkt på en 16mm sponplate (140x85cm), noe mindre enn TV-ens mål. Sentrert over 4 stendere.
TV-armens veggfeste er 46x30cm med 6 festepunkter. Sentreres i midten av sponplaten, festes i de 2 midterste stenderne + ankerring i midten mellom disse.
Så mitt spørsmål: vil det holde?
Mvh
Tvilende, jeg kan ikke svare på hva skruer i en stålregel tåler av uttrekkskraft. Hvis du likevel skal sette en plate, åpne opp veggen der og sett inn trestendere som du fester i stålstenderne. Helst fra gulv til tak så klart.
Jeg hadde nok sett på å sette en hel plate gulv til tak og forsøkt å sette skruer der det er dobbel plåt for litt mer sikkerhet. Krever riktignok tiltak på gulv og taklister... Men jeg stoler ikke på enkelgips og en halv millimeter plåt når det gjelder trekkraften i dette tilfellet.
Klikk her for å svare