Hei. Skal henge opp en 46" på dreibart veggfeste. TV-en veier 24 kg og selve festet 5 kg. Det er dimensjonert for 50 kg, så det er ikke noe problem. Problemet er veggen. Det er Lecablokk, med stendere og gipsplater. Hadde selvfølgelig tenkt å feste i stenderne, men ettersom festet bare har maksimalt 44 cm mellom skruehullene, kan jeg bare feste i maksimalt én stender (og da kommer den heller ikke i midten).
Problemet er også at avstanden fra gipsplaten inn til lecablokken er ca 6 cm (inkludert enkel gipsplate). Mollyplugg høres ikke ut som noe alternativ hvis man ikke vil våkne opp en natt, når TV-en har rast og store fete hull gaper fra gipsveggen.
Ettersom det er dreibart, kommer jeg ut ca 50 cm, noe som jo innebærer en ekstra vekt å tenke på.
Hva hadde dere gjort? Skal jeg prøve å finne noen ekstra lange plugger å bruke i lecaen, eller finnes det en annen smart løsning?
Problemet er også at avstanden fra gipsplaten inn til lecablokken er ca 6 cm (inkludert enkel gipsplate). Mollyplugg høres ikke ut som noe alternativ hvis man ikke vil våkne opp en natt, når TV-en har rast og store fete hull gaper fra gipsveggen.
Ettersom det er dreibart, kommer jeg ut ca 50 cm, noe som jo innebærer en ekstra vekt å tenke på.
Hva hadde dere gjort? Skal jeg prøve å finne noen ekstra lange plugger å bruke i lecaen, eller finnes det en annen smart løsning?
1. Molly eller lignende fikser det også i enkelgips, om det er riktig montert.
2. Også en skikkelig skrue i regel vil hindre at det faller ned på gulvet.
3. Lange lettbetongskruer, typ https://www.bauhaus.se/lattbetongsk...H1slJ5bpbOStXkIZJLL2MdrcJ-JHR0_YaAjRIEALw_wcB, kan du forbore og dra rett igjennom alt, sitter garantert.
4. Om du er supernervøs, monter en plate plyfa som du setter festet i.
2. Også en skikkelig skrue i regel vil hindre at det faller ned på gulvet.
3. Lange lettbetongskruer, typ https://www.bauhaus.se/lattbetongsk...H1slJ5bpbOStXkIZJLL2MdrcJ-JHR0_YaAjRIEALw_wcB, kan du forbore og dra rett igjennom alt, sitter garantert.
4. Om du er supernervøs, monter en plate plyfa som du setter festet i.
Ved mellomrom bruker man et distanserør og borer et større hull som røret går inn i i gipsplaten. Finnes tykkveggede rør på en meter å få kjøpt i byggevarehandelen som man sager til selv. Men, har du en regel rundt midten av festet, bor 2 nye hull i det og trekk inn noen fete skruer, setter du deretter 4 Molly i de vanlige festhullene er du 100% sikker.
Klikk her for å svare