Hei!

Ser på å gjøre et kjøp av hobbygarasje. Finnes et fåtall til salgs her, bygget av Dina Kubik. Konstruksjonen er vegger med stendere med enten OSB+gips eller kun gips. Har fått en fornuftig pris på en enhet som har ulempen at det kun er gipset (ikke hardgips, men vanlig). Garasjen er 6x12 meter med skrånende tak fra 5,5-6 meters takhøyde.

En variant ville jo være å bruke 10-12' på OSB og skru ned alt gips (det er ikke sparklet eller malt), skru opp OSB og så sette tilbake platene. Mye arbeid dog, og det krever nok at jeg leier byggestillas med tanke på høyden.

Vurderer dog å bare erstatte den nederste delen med OSB+gips. De fleste hyller/kroker vil jo befinne seg på < 2,4 meters høyde uansett. Så kan man jo sette en hyggelig list for overgangen til kun gips så det ser pent ut.

Noen som har bedre ideer? Tanken er hobbygarasje, kommer mest sannsynlig til å ta inn en snekker for å bygge et mesaninplan innen et halvår også.

Takk!

P pingflood skrev:
Hei! Ser på muligheten for å kjøpe en hobbygarasje. Det finnes et fåtall til salgs her, bygget av Dina Kubik. Konstruksjonen er vegger med stendere med enten OSB+gips eller bare gips. Har fått en fornuftig pris på en enhet som har ulempen å kun være gipset (ikke hardgips men vanlig). Garasjen er 6x12 meter med skråtak fra 5.5-6 meters takhøyde. Et alternativ er å bruke 10-12' på OSB og skru ned alt gips (det er ikke sparklet eller malt), skru opp OSB og så sette tilbake platene. Mye jobb dog og krever nok at jeg leier stillas med tanke på høyden. Vurderer imidlertid å bare erstatte den nederste delen med OSB+gips. De fleste hyller/kroker vil nok befinne seg på < 2,4 meters høyde uansett. Så kan man jo sette en fin list for overgangen til bare gips så det ser pent ut. Noen som har bedre ideer? Tanken er hobbygarasje, kommer sannsynligvis til å ta inn en snekker for å bygge et entresol innen et halvt år også. Takk!
Sånn kan du jo gjøre hvis du vil. Men du kan også feste et bord eller noe i stenderne bak gipsen og så henge/skru hyller i dette: Det finnes mange hyllesystemer som fungerer på den måten. Pss med en verktøytavle - fest den i stenderne bak (bare tilstrekkelig lange skruer) og så kan du henge kroker for verktøy osv i den.

• Liker
pingflood og 1 annen
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Så kan du jo gjøre om du vil. Men du kan jo også feste en planke eller noe i stenderne bak gipsen og så henge/skru hyller i dette: Det finnes mange hyllesystemer som fungerer på den måten
På samme måte med en verktøytavle - fest den i stenderne bak (bare lange nok skruer) og så kan du henge kroker for verktøy osv i den
Hei,

Finnes det noen fordel med dette over OSB bortsett fra at man slipper en overgang? Det blir vel litt lavere kostnad skjønner jeg, men jeg tenker at OSB på nedre seksjon rundt om burde lande rundt 5-6 tusen i materialkostnad.

P pingflood skrev:
Hei,

Er det noen fordel med dette over OSB bortsett fra at man slipper en overgang? Det blir vel litt lavere kostnad forstår jeg, men jeg tenker at OSB på nedre seksjon rundt om burde lande rundt 5-6 tusen i materialkostnad.
Den store fordelen er vel nettopp at du slipper hele jobben med å ta ut loggen og sette OSB, og deretter sette på igjen gipsen og fikse overgangen osv: Trolig er det også vanskelig å få løs gipsen hel, så regn med å i det minste måtte erstatte noen av platene hvis du vil sette den tilbake.

• Liker
pingflood
  • Laddar…
Sett osb på gipset så slipper du skruve ned noe

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.