Levering av tegninger på en garasje til bygningskontoret førte til en viss forvirring rundt hvordan jeg måtte oppfylle brannklasse EI30.

Jeg har sett innenfra:
- 13 mm gips
- 11 mm OSB
- 45 mm steinull
- diffusjonssperre
- 95 mm steinull
- vindsperre
- lekter
- trepanel

Spørsmålet som oppstod var om det trengtes doble gipsplater eller om gipsplate + OSB var tilstrekkelig.

Noen som har peiling?

/Dea

Klassen på veggen burde være rei 30. Da den trolig er bærende. Veggen klarer nok brannkravet men for å være sikker kontroller produktbladet for osb:n om den klarer Ei 15 da er du hjemme!

Er det ikke nok med 13 gips og 140 steinull?

Vet ikke. Min hofteskytning sier at det burde være nok.

For å være sikker, sjekk osb-en eller se på paroc, isovers, gyprocs hjemmeside, de har typfasader med brannklasser.

Det holder i massevis! Det burde de ha oversikt over på bygningskontoret synes jeg. Generelt sett så spiller det ingen rolle om platen er gips eller OSB, det er tykkelsen det kommer an på. OSB-platen i din vegg er ikke nødvendig for å oppnå EI30.

Se eksempel i träguiden:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406

Vil du tydeliggjøre hvilken vegg som du synes viser at eir 30 klare med god margin uten osb

• Liker
Krillewick
  • Laddar…
Høres bra ut!

Eksemplene i tregelderen var med plater på begge sider av stammen, noe jeg ikke kommer til å ha.

/Dea

Derav mitt spørsmål

Der har dere selvfølgelig et poeng, tenkte ikke på det...

Jeg tror dog at man regner med at brannlasten finnes på innsiden av veggen, altså burde utsiden ikke spille noen rolle i sammenhengen. Det er som sagt hva jeg tror.

Da jeg skulle få sluttbevis for min garasje der jeg har innredet en leilighet på loftet var kravet EI30 og jeg satte rupanel og gips i himlingen i garasjen i stedet for på K-tegning angitt dobbelt gips. Saksbehandleren i kommunen påpekte dette, men etter kontakt med kommunens brannsjef ble det fastslått at det var samme klassifisering som dobbelt gips. Siden 1/3 av garasjen er åpen opp i mønet så er det også en vegg med EI30 mellom leilighet/garasje. Der sitter det 12mm kryssfiner+13gips på garasjesiden og kryssfiner+liggende skipsplank 15*120. Også disse variantene var samme klassifisering som dobbelt gips.

Hva er grunnen til at det kreves EI30? Har det med avstand til annen bygning å gjøre så kan det jo kanskje spille en rolle at du har vindsperre i stedet for utegips men OSB+gips på innsiden burde ikke påvirke klassifiseringen.

EI30 ble krevd dersom garasjen lå nærmere veggen på huset med vindu enn 8 meter.
De har ikke sagt nei til at min løsning oppfylte EI30, men de kunne heller ikke si ja på et direkte spørsmål....

Har for sikkerhets skyld forberedt nye tegninger med OSB + dobbeltgips på innsiden om enkelgips ikke skulle bli godkjent (har laget en full 3D-modell i SketchUp så det tok ikke mange minutter å generere ut nye tegninger :-) ).

/Dea

Villa vista Villa vista skrev:
Klassen på veggen burde være rei 30. Da den trolig er bærende. Veggen klarer nok brannkravet men for å være sikker sjekk produktbladet for osb:n om den klarer Ei 15 da er du i mål!
EI står for tetthet og isolering, 30 står for antall minutter bygningsdelen skal motstå brann. (Krav på bæreevne betegnes REI, gjelder kun for etasjen under en bolig

T Tbr53 skrev:
EI står for tetthet og isolasjon, 30 står for antall minutter bygningsdelen skal motstå brann. (Krav på bæreevne betegnes REI, gjelder kun for etasjen under en bolig
Hei

tråden er riktignok fra 2015 men ganske korrekt formulert, kravet gjelder også lokaler med permanent virksomhet slik jeg husker, dog gjelder det nok ikke garasje

• Liker
Tbr53
  • Laddar…
Jeg prøver å vekke liv i denne gamle tråden fordi jeg trenger å lage en brannsikkerhetsdokumentasjon med brannklassekrav EI30

Jeg har bygget på følgende måte i mitt attefallshus (fra innsiden)
14mm trepanel - Dampbrems - 95mm trefiberisolasjon - Vindsperre - 45mm planktømmer.

Oppfyller veggene mine kravene for EI30, eller hva råder dere meg til å gjøre?

Takk på forhånd :)

Sist redigert:
  • Liker
marcus__
  • Laddar…
J JPL70 skrev:
Jeg gjør et forsøk på å vekke liv i denne gamle tråden, fordi jeg trenger å lage en brannsikkerhetsdokumentasjon med brannklassekrav EI30

Jeg har bygget på følgende måte i mitt attefallshus (fra innsiden)
14mm trepanel - Dampbrems - 95mm trefiberisolasjon - Vindsperre - 45mm planketømmer.

Oppfyller mine vegger kravene til EI30, eller hva råder dere meg til å gjøre?

Takk på forhånd :)

https://www.traguiden.se/om-tra/byg...rakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.