6.550 lest ·
8 svar
7k lest
8 svar
Oppdaget feil på utført arbeid etter at jeg har betalt fakturaen
Jeg betalte fakturaen til byggefirmaet som utførte arbeid hjemme hos meg innen fristen. En uke senere oppdager jeg feil på en del av arbeidet.
- Avslutningen på gavlpanelet er ikke rett
- Panelet er montert med skruer og spiker, og flere er skrudd/spikret så langt ned at treverket har fliset seg rundt skruene. Dessuten er de ikke satt i en rett horisontal linje
- Det mangler fall på en takrenne
- En takrenne har et overdimensjonert fall
- Takstolskrokene er montert for lavt, slik at avstanden mellom taksteinene og takrennen er 10 cm
- Det mangler skruer på et par steder på vindskeibåndene
- Et par av vindskeibåndene hvor de avsluttes har en metallbit på cirka 4 cm som stikker rett ut
- Vindskeibåndene er avklippet uten noen liten bøy og derfor er de ekstremt skarpe
Hvor kan jeg henvende meg hvis firmaet ikke mener at arbeidet er feil utført i henhold til gjeldende byggnormer og synes at det er estetisk tiltalende (jeg mener den ujevne avslutningen på panelet og at skruene og spikrene ikke er satt i en rett horisontal linje)?
- Panelet er montert med skruer og spiker, og flere er skrudd/spikret så langt ned at treverket har fliset seg rundt skruene. Dessuten er de ikke satt i en rett horisontal linje
- Takstolskrokene er montert for lavt, slik at avstanden mellom taksteinene og takrennen er 10 cm
- Det mangler skruer på et par steder på vindskeibåndene
- Et par av vindskeibåndene hvor de avsluttes har en metallbit på cirka 4 cm som stikker rett ut
- Vindskeibåndene er avklippet uten noen liten bøy og derfor er de ekstremt skarpe
Hvor kan jeg henvende meg hvis firmaet ikke mener at arbeidet er feil utført i henhold til gjeldende byggnormer og synes at det er estetisk tiltalende (jeg mener den ujevne avslutningen på panelet og at skruene og spikrene ikke er satt i en rett horisontal linje)?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 innlegg
Om vi antar at firmaet ikke tar på seg at det er feil, så trenger du en besiktigelse utført av en takstmann som kan avgjøre om det er feil.
Men det er ikke sikkert at det du beskriver som feil, er feil i en formell betydning.
Men det er ikke sikkert at det du beskriver som feil, er feil i en formell betydning.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 221 innlegg
Enig med hempularen; Du bør nok få inn en takstmann hvis du vil bestride det, da det høres ut som det er noen mindre avvik som det er et spørsmål om man må akseptere eller ikke (definisjonen av fagmessig er ikke helt klar).L Lejonhonan skrev:Jeg betalte fakturaen til byggefirmaet som utførte arbeid hjemme hos meg innen angitt tid. En uke senere oppdager jeg feil på en del av arbeidet.
- Panelet er montert med skruer og spiker og flere er nedtrukket/spikret så langt ned at treet har fliset rundt skruene. Dessuten ikke satt i en rett horisontal linje
- Takstolskrokene er montert for lavt så avstanden mellom taksteinene og takrennen er 10 cm
- Det mangler skruer på et par steder på vindskiveplatene
- Et par av vindskiveplatene hvor de avsluttes har plate på cirka 4 cm som står rett ut
- Vindskiveplatene er klippet av uten noe lite bikk og derfor er de ekstremt skarpe
Hvor kan jeg vende meg om firmaet ikke vurderer at arbeidet er feil utført i henhold til gjeldende byggnormer og mener at det er estetisk tiltalende (jeg mener den ujevne avslutningen på panelet og at skruer og spiker ikke er satt i en rett horisontal linje)?
Det kan jo også avhenge av kostnaden for å fikse det, og at det i noen tilfeller kan føre til noe du synes er verre: F.eks. kommer man trolig ikke til å spikre om all panelen (det er ganske urimelig bare fordi noen spiker ikke sitter rett) men man maler over, og hvis det er inntrykket kanskje sparkler først. Og om det ser bedre ut enn ikke helt rette rader ...vel ...
Moderator
· Stockholm
· 56 240 innlegg
Få meg til å tenke på en tråd her for noen år siden. Et medlem hadde hatt en snekker til å sette opp en fin, svindyr innendørspanel i edeltre. Ment for skjult spikring hadde snekkeren satt to veldig synlige spiker i hver panelplanke. som i tillegg varierte i høyde og avstand til kant tilfeldig.
Verktøyentusiast
· Estocolmo
· 1 018 innlegg
bilder om du vil ha hjelp takk.
At skruene og spikrene ikke er rett vannrett (det ser skrekkelig ut) er ikke det verste, for det er at skruene er trukket altfor langt ned i treverket, liksom spikrene er spikret altfor langt ned. En snekker vi kjenner sa at konsekvensene vil bli at fuktighet går inn i treverket.klaskarlsson skrev:
Helt enig med hempularen; Du må nok ta inn en takstmann om du vil bestride det, da det høres ut som at det er en del mindre avvik som det er litt spørsmål om man må akseptere eller ikke (definisjonen av fagmessig er ikke soleklar).
Det kan jo også avhenge av kostnaden for å fikse det, og at det i visse tilfeller kan føre til noe du synes er verre: For eksempel vil man trolig ikke spikre om all panelen (det er ganske urimelig bare fordi noen spiker ikke sitter rett) men man maler over, og hvis det er trykket inn, kanskje sparkler først. Og hvis det ser bedre ut enn ikke helt rette rader...vel...
Man kan sette i med latexfug som har liknende kulør som fasaden, så male den når den er tørr. Avhengig av hvor dypt det er, kan det hende man må dra i de 2 ganger.L Lejonhonan skrev:
Da blir du også kvitt det verste med at skruene/spikeren ikke er i linje
Det funker og holder hvor bra som helst, kjedelig bare å måtte gjøre det når det er helt nytt
Det løser seg jo når man maler andre gangen. Blandet skrue og spiker synes heller ikke etter malingen, og at de sitter ujevnt synes også mye mindre.L Lejonhonan skrev:
Vi har også blandet, av den enkle grunnen at snekkerne brukte spikerpistol, mannen min og jeg skrutrekker. Annethvert sitter litt høyere og annethvert litt lavere med hensikt, sånn at ikke spikerlektene bak panelet skal kløyves.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Upptäckt felkonstruktion på 13 år gammalt badrumsgolv
Badrum -
vem betalar en takbesiktning om det är fel utfört
Juridik -
Upptäckte 230V på en metallkrok i badrummet, är detta dolt fel?
Juridik -
Upptäckt fel på ytterdörr både före och efter montering
Juridik -
Betala brf och grannes självrisk vid vattenskada orsakad pga felaktigt utfört badrum
Bostadsrätt