Under bytte av noen vinduer oppdaget jeg at det mangler isolasjon i veggen. Noen ser ut til å ha slått rupanel på lekter uten å isolere bak. Siden det er et gammelt hus hadde man kanskje ikke noe tilgjengelig for øyeblikket(??)
Men ikke rart at veggene har vært iskaldt under vinterhalvåret..🥶😄

Noen som har noen ideer om hva man kan gjøre? Fylle med skum? Sagflis?

• Uisolert vegg ved vindu, viser råspont uten isolasjon. Snekring rundt vindusramme i gammelt hus. Vegg viser tegn på kuldeproblem.
  • Manglende isolasjon bak råspont rundt et vindu i et gammelt hus. Ingen fyllmaterialer er synlige mellom treverk og stender.
  • Veggåpning uten isolasjon bak råspont, synlig trestruktur med spor av fuktighet og skitt.
Hvor gammelt er huset? Det kan jo finnes isolasjon dypere inne i veggen. Jeg tror ikke på å få inn noe isolerende i den sprekken. Det er mulig å rive innveggen og sette inn en ny med isolasjon. Men det blir ganske mye arbeid for en moderat mengde isolasjon.

A Avemo skrev:
Hvor gammelt er huset? Det kan jo finnes isolering dypere inn i veggen. Jeg tror ikke på å få inn noe isolerende i den sprekken. Det er mulig å rive innerveggen og sette inn en ny med isolering. Men det blir ganske mye arbeid for en moderat mengde isolering.
Jeg har fått fortalt at det er en tømmerstamme fra sent 1700-tall, så har det vel blitt lappet på diverse planker mye senere.
Men som sagt så blir veggene kalde, så jeg skulle helst gjøre noe med det på noe vis.

Jeg eide tidligere et egne hjem hus fra 1908, helt uisolert plankestamme, trolig har ditt heller aldri vært det. Som jeg ser det finnes det 2 alternativer:
Tilleggsisolere utsiden, konsekvenser er endrede proporsjoner, kortere takutspring, dyptliggende vinduer som gjør innsiden mørkere om du ikke flytter dem ut.
Tilleggsisolere innsiden, konsekvenser er mindre boareal og et himla arbeid å gjenopprette hele innredningen.
Alternativ 3 er tepper, raggsokker og vedovn...

• Liker
Findus0456 og 1 annen
  • Laddar…
A annsofian skrev:
Jeg eide tidligere et egne hjem hus fra 1908, helt uisolert plankestamme, trolig har ditt heller aldri vært det. Som jeg ser det finnes det 2 alternativer:
Tilleggsisolere utsiden, konsekvenser er endrede proporsjoner, kortere takutsprang, dyptliggende vinduer som gjør innsiden mørkere om du ikke flytter dem ut.
Tilleggsisolere innsiden, konsekvenser er mindre boareal og et himla arbeid å gjenopprette hele innredningen.
Alt 3 er matter, raggsokker og kamin...
Stemmer for alternativ 3, fungerer utmerket i vårt hus fra 1800-tallet.

• Liker
vedtony
  • Laddar…
Er det et tømmerhus uten fasadepanel så kan det skyldes at man er redd for fukt i veggen og derfor ikke isolert.

• Liker
vedtony
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.