2.629 lest ·
6 svar
3k lest
6 svar
Oppdaget at ytterveggen mangler isolasjon, hva gjør jeg?
Under bytte av noen vinduer oppdaget jeg at det mangler isolasjon i veggen. Noen ser ut til å ha slått rupanel på lekter uten å isolere bak. Siden det er et gammelt hus hadde man kanskje ikke noe tilgjengelig for øyeblikket(??)
Men ikke rart at veggene har vært iskaldt under vinterhalvåret..🥶😄
Noen som har noen ideer om hva man kan gjøre? Fylle med skum? Sagflis?
Men ikke rart at veggene har vært iskaldt under vinterhalvåret..🥶😄
Noen som har noen ideer om hva man kan gjøre? Fylle med skum? Sagflis?
Hvor gammelt er huset? Det kan jo finnes isolasjon dypere inne i veggen. Jeg tror ikke på å få inn noe isolerende i den sprekken. Det er mulig å rive innveggen og sette inn en ny med isolasjon. Men det blir ganske mye arbeid for en moderat mengde isolasjon.
Jeg har fått fortalt at det er en tømmerstamme fra sent 1700-tall, så har det vel blitt lappet på diverse planker mye senere.A Avemo skrev:
Men som sagt så blir veggene kalde, så jeg skulle helst gjøre noe med det på noe vis.
Jeg eide tidligere et egne hjem hus fra 1908, helt uisolert plankestamme, trolig har ditt heller aldri vært det. Som jeg ser det finnes det 2 alternativer:
Tilleggsisolere utsiden, konsekvenser er endrede proporsjoner, kortere takutspring, dyptliggende vinduer som gjør innsiden mørkere om du ikke flytter dem ut.
Tilleggsisolere innsiden, konsekvenser er mindre boareal og et himla arbeid å gjenopprette hele innredningen.
Alternativ 3 er tepper, raggsokker og vedovn...
Tilleggsisolere utsiden, konsekvenser er endrede proporsjoner, kortere takutspring, dyptliggende vinduer som gjør innsiden mørkere om du ikke flytter dem ut.
Tilleggsisolere innsiden, konsekvenser er mindre boareal og et himla arbeid å gjenopprette hele innredningen.
Alternativ 3 er tepper, raggsokker og vedovn...
Stemmer for alternativ 3, fungerer utmerket i vårt hus fra 1800-tallet.A annsofian skrev:Jeg eide tidligere et egne hjem hus fra 1908, helt uisolert plankestamme, trolig har ditt heller aldri vært det. Som jeg ser det finnes det 2 alternativer:
Tilleggsisolere utsiden, konsekvenser er endrede proporsjoner, kortere takutsprang, dyptliggende vinduer som gjør innsiden mørkere om du ikke flytter dem ut.
Alt 3 er matter, raggsokker og kamin...
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Rotte i ytterveggen - Tette ned mot grunnmuren?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Isvatten har runnit genom ytterväggen
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Köpt hus med uppvärmt garage. Vid köp upptäckte vi att garage inte har fungerande värmepump.
Köpa & Sälja hus -
Lite vatten i ytterväggen
Tak & Vind -
Fästa ytterväggen i betongplattan?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus