Hva kreves det for å oppbevare gulvflisplater over vinteren uten at de blir ødelagt?
Jeg hadde tenkt å legge en stabel i en gammel låve (som er tom for dyr, tom og fungerer som trelastlager), dvs. det er tak og vegger, men ingen varme eller ventilasjon (bortsett fra den vinden bidrar med).
Går det bra?
Årsaken til vurderingen er at vi skal bygge et bindingsverkhus med start nå til våren. Min plan er å frese spor for gulvvarme i gulvflisplatene til mellombjelkelaget i løpet av vinteren.
Så spørsmålet handler kun om oppbevaringen, fresingen får behandles i en annen tråd, takk på forhånd for alle mulige tips!
/Oskar
Jeg hadde tenkt å legge en stabel i en gammel låve (som er tom for dyr, tom og fungerer som trelastlager), dvs. det er tak og vegger, men ingen varme eller ventilasjon (bortsett fra den vinden bidrar med).
Går det bra?
Årsaken til vurderingen er at vi skal bygge et bindingsverkhus med start nå til våren. Min plan er å frese spor for gulvvarme i gulvflisplatene til mellombjelkelaget i løpet av vinteren.
Så spørsmålet handler kun om oppbevaringen, fresingen får behandles i en annen tråd, takk på forhånd for alle mulige tips!
/Oskar
Tror ikke at byggevarehuset ville oppbevare varene sine på en uegnet måte. Som TS skrev, så virker det som hans lokale er fuktfritt, så jeg ser ingen risiko med å oppbevare dem i låven.carra skrev:
Ah, takk for byggelit, fant deres side nå....
I skrivende stund er RH i Uppsala (ifølge SMHI) 99%.
I golv_broschyr_sve.pdf
Blir nok til å tenke over strategien ville jeg tro.
I skrivende stund er RH i Uppsala (ifølge SMHI) 99%.
I golv_broschyr_sve.pdf
I montanv_tempo_sv.pdf:Under transport skal sponplatene plasseres på plant
underlag og beskyttes mot fukt og mekanisk påvirkning.
Ved levering fra fabrikken har platene en fuktighet på ca 7 %
± 2, hvilket tilsvarer ca 3060 % relativ fuktighet. For at
platene skal bevare samme høye kvalitet som ved
levering skal de helst lagres innendørs, tørt og
plant og godt understøttet. Relativ luftfuktighet
(RF) bør ikke overstige 65 %.
Hvis platene lagres utendørs må de
dekkes på en slik måte at god luftveksling
opnås. Stable aldri
platene direkte på bakken uten
legg dem på plant underlag minst
1 dm fra bakken og beskytt dem
mot bakkefuktighet med en fuktspærre.
Spørsmålet er hvor raskt likevektsfuktigheten i sponplaten endrer seg hvis den ligger tørt og luftig men i uteluft over en vinter... man vil jo ikke risikere noe!Beskyttelse under lagring
Sponplatene bør lagres innendørs. Lagring utendørs skal være kortvarig og sponplatene må da dekkes omhyggelig, for eksempel med en presenning, slik at platene beskyttes mot nedbør. God ventilasjon er nødvendig ved overdekking.
Sponplatene skal lagres på plant og horisontalt underlag. OBS! Sponplatene skal aldri stables
direkte på bakken uten fuktspærre. Et underlag skal finnes som distanserer platene minst 1 dm fra bakken. Lämpligste lagringsbetingelser er +1525 °C og 5065 % relativ fuktighet (RF). RF må ikke langvarig overstige 80 %.
Blir nok til å tenke over strategien ville jeg tro.
Klikk her for å svare