37.547 lest ·
16 svar
38k lest
16 svar
Opp og ned på Allmogetaklist?
Side 1 av 2
Jeg ville sette den som den sitter på bildet fordi jeg tror det blir finest. Jeg tror at skal er feil ord med hensyn til hvordan man vender den. Hold den opp på plass og se etter hva som blir finest.
Erik
Erik
En taklist i allmogestil prøver jo å etterligne en klassisk takstukkatur. Der avslutter man veggen med en profil som deretter følges av en avrunding opp mot taket. Den lille magen på listen din skal etterligne dette.Go4it skrev:
Men, listen din er jo så liten at det egentlig ikke spiller noen rolle hvilken vei du vender den, gjør som de andre sier og vend den i den retningen du synes er penest. Utsirede stukkaturer er jo kun til pynt uansett.
Man gersager, legg listen i gersagen slik som den skal sitte i taket så blir det riktig, men det kan ta noen forsøk før man får dreisen på detbyggankan skrev:
Jeg har brukt frigolitlister i vårt hus, kjøpt på Bauhaus sammen med en gerkasse som er veldig enkel å bruke, alle lister blir riktige.
Funker ikke med 45 grader på de listene fordi de ikke er rette, men stikker ut fra veggen når vi har testet, så har de trengt å geres i to vinkler i motsetning til gulvlistene og vinduslistene hvor det er lister som sitter flatt mot veggen.
Om det er et normalt rom med 90 grader i alle hjørner så forsikrer jeg at 45 grader er rett vinkel. Problemet må være at du har lagt den feil i gjærkassen. Er det skråtak blir det vanskeligere derimot. Ta en bit av en list og hold den på plass i vinkelen tak-vegg. Hold deretter en linjal eller lignende i vinkelen vegg-vegg så den deler hjørnet i to. Da kan du sikte og tegne på listen så du blir klokere på hvordan den skal ligge i gjærkassen. Hvis hjørnet ikke er akkurat 90 grader så blir det en annen vinkel, men det skal alltid være samme vinkel på begge stykkene.
Erik
Erik
byggankan skrev:
En annen måte mange synes blir penere er å kroppsøke listene, da blir det bomtett i hjørnene. Her kan du lese om hvordan man gjør med taklister http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html og her hvordan man gjør gulvlisten http://callerobertsson.blogspot.com/2009/03/forkroppsligen.html
Hvordan man gerer taklister er beskrevet i en tidligere tråd på side 2 finnes en bra tabell som matiasp har laget over vinkler når man sager med en gjærsag. Det blir ikke 45 grader som man kan tro, men 35.3 vinkel og 30 grader helling på bladet hvis hjørnet i rommet er 90 og listen sitter i 45 graders helling mellom vegg og tak.
Lag noen prøvebiter å sikte med, det er litt vanskelig å få alt i riktig retning når man holder på.
Lag noen prøvebiter å sikte med, det er litt vanskelig å få alt i riktig retning når man holder på.