Hei! Jeg skal rive deler av en bærende vegg mellom kjøkken og stue som dere ser markert i rødt på det første bildet nedenfor, ca 3,4m. Har lest at reglene ikke bør hvile i døråpninger i etasjen under, derfor har jeg markert med rødt også der hvor veggen i etasjen over skal tas ned.

Som jeg har forstått består veggen av 240mm lettbetongblokker, og mange i rekkehusområdet har tatt ned deler/hele veggen tidligere. Noen som kan veilede meg om jeg tenker feil med avvekslingen, er det noe annet jeg bør tenke på og hvordan vet jeg hvilken størrelse på bjelken jeg bør ha? Jeg vet selvfølgelig at jeg kan ansette en konstruktør, men det er gøy å lære litt her inne før!
Gulvplansdiagram for en bolig med markert bærende vegg mellom kjøkken og stue i rødt, målt til 3350 mm.
Plantegning som viser en rødmerket bærevegg på 3,4 meter mellom kjøkken og stue som skal rives. Balkongløsning diskuteres.
Takk for alle tips og svar!

/Gustav

Antar at det er et terrenghus der det bare er et tak som skal veksles av? Du har ikke tilgang til seksjons-tegninger og noen informasjon om hvordan huset er grunnlagt eller hvilken type mark huset står på?
Skulle det være slik at de nye stolpene ville havne over en døråpning i etasjen under, må man gjøre ytterligere avveksling over denne.
Avhengig av hvilke laster som råder kan man sette de nye pelene på lettbetongveggen, ellers må man også forsterke denne.
Jeg anbefaler å ansette en konstruktør og ikke gi seg ut på disse operasjonene selv, da det er veldig mye å ta hensyn til som man dessverre ikke tenker på som lekmann.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Takk, ja det er et suterrenghus og bare taket som skal vekslas av. Jeg har alle tegninger fra kommunen og også beregninger for avveksling men siden det er gresk tenkte jeg at det kanskje finnes proffer her som kan hjelpe! Men kanskje best å ansette konstruktør likevel.

Har du allerede beregninger for avvekslingen? Da burde bjelkedimensjonen stå i denne?

Jeg tror det er, skal sjekke. Kommer tilbake i kveld!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.