Jeg er i renoveringsmodus og skal lage en ny stue av to eksisterende soverom. Veggen mellom soverommene er ikke bærende, så den tar jeg ned uten større problemer. Men den nye tenkte åpningen til stuen vil havne i en bærende vegg.

Åpningen er tenkt å bli et sted mellom 1500 og 2000 mm. Antagelig nærmere det førstnevnte.
Hvilken dimensjon bør jeg ha på bjelken som skal avlaste? Finnes det noen smart tjeneste som kan hjelpe meg å regne på dette?

Takk på forhånd

Det kommer helt an på hva som finnes over veggen, som skal åpnes? Hvor mange etasjer, hva slags tak er det? Er det en treregelstamme, tømmer, eller steinhus?

• Liker
Sandersson89 og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS
Og snøsonen påvirker.

Byggemelding til kommunen kreves, og den skal godkjennes før arbeidet påbegynnes.

• Liker
Sandersson89 og 1 annen
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det avhenger helt av hva som er over veggen, som skal åpnes? Hvor mange etasjer, hva slags tak er det? Er det en trekonstruksjon, tømmer, eller steinhus?
Selvfølgelig er det slik, ellers blir det litt som å spørre "hvor tung er en stein?" :D tenkte bare om det finnes en "kalkulator" for denne typen spørsmål. Der man kan legge inn alle dataene og få hjelp med dimensjonene.

Men uansett:
Huset har kjeller + 1 etasje. Ovenfor er det et loft og tak bestående av tegltakstein. Det er trekonstruksjon. Snøsone 3.0 hvis jeg har sett riktig (Sundsvall). Kan sende noen tegninger hvis det hjelper.

BirgitS BirgitS skrev:
Og snøsonen påvirker.

Byggemelding til kommunen kreves og den skal godkjennes før arbeidet påbegynnes.
Absolutt!

Sandersson89 Sandersson89 skrev:
Selvfølgelig er det så, ellers blir det litt som å spørre "hvor tung er en stein?" :D tenkte bare om det finnes en "kalkulator" for denne typen spørsmål. Der man kan mate inn all data og at man får hjelp med dimensjonene.

Men uansett:
Huset har kjeller + 1 etasje. Ovenfor er det en loft og tak som består av takstein. Det er en trekonstruksjonsstamme. Snøsone 3.0 hvis jeg har sjekket riktig (Sundsvall). Kan sende noen tegninger om det hjelper.
Om det bare dreier seg om 1,5-2 meters åpning trenger du da sannsynligvis bare å slå sammen et par trestendere på 45x145 og bruke som bjelke. Om det ikke er noen uvanligere form for hus, eller last på loftet. En tegning hjelper trolig.
Det finnes beregningsprogrammer, men det kreves en del kunnskap for å mate inn riktige opplysninger og tolke resultat.

Leverandørene av limtrebjelker har beregningsprogram, problemet er som sagt at man ikke vet hva man skal sette inn for tall eller om modellen er relevant for akkurat ditt hus.

Et limtre 30-40cm høyt er antakelig passende overdimensjonert for dine 2m, glem ikke å bygge ordentlige stolper som hviler på noe som ikke beveger seg.

Se på hjelpen som Svenskt Trä har her, https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/
Jeg brukte den beregningshjelpen som første input når jeg holdt på med litt planer hjemme. Jeg lot så den nå avdøde forummedlemmen justusandersson (RIP) også regne på det, og det ble veldig like forslag.

BirgitS
Kåken har kjeller + 1 etasje. Ovenpå er det et loft og tak bestående av tegelpannor.
Hva slags takstoler er det?
Hvis det er fagverkstakstoler og normal bredde på huset så er ingen innervegger bærende.
Kan sende litt tegninger hvis det hjelper.
Seksjonstegning er bra.

• Liker
Sandersson89
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hva slags takstoler er det?
Hvis det er fagverkstakstoler og normal bredde på huset, så er ingen innervegger bærende.

Seksjons tegning er bra.

Her er originaltegningene! Nå er huset ombygget siden den gang, men det er veggen mellom "soverom 2" og gangen som skal fjernes. (Over der det står "hevet gulv")

Ja, jeg har også hørt at det skal være tilfelle med enetasjes hus. Men jeg blir så veldig usikker da jeg har hatt mer kunnskapsrike personer enn meg som har sett og noen sier bærende - andre sier ikke bærende..

BirgitS
Det der ser ikke ut som fagverkstakstoler, men som at det er en bærende hjertvegg både i kjelleren og på entréplanet.

• Liker
Sandersson89 og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS
Jeg er i oppussingsmodus og skal lage en ny stue av to eksisterende soverom. Veggen mellom soverommene er ikke bærende, så den tar jeg ned uten større problemer. Men den nye planlagte åpningen til stuen kommer til å havne i en bærende vegg.

Åpningen er tenkt å bli et sted mellom 1500 og 2000 mm. Antagelig nærmere det førstnevnte.
Hvilken dimensjon bør jeg ha på bjelken som skal avlaste? Finnes det noen smart tjeneste som kan hjelpe meg å regne på dette?

Takk på forhånd
Hvordan gikk det med veggen @Sandersson89 ?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.