Vi bor i et påbygd kjedehus hvor området mellom husene er bygd sammen slik at husene nå per definisjon er rekkehus. Husene ble bygd i 1979 og sammenbyggingen ble gjort i 1986. Vi har lydproblemer mellom husene hvor spesielt støy overføres forstyrrende mye. Det hjelper ikke at vårt soverom ligger vegg i vegg med naboens stue. Det er hovedsakelig to lyder som forstyrrer.
1. Når barna løper mellom kjøkken og stue hos naboen.
2. Bassgang når naboen spiller musikk, og det behøver ikke å være spesielt høy musikk.
Jeg har nå revet opp "vår" vegg i første etasje frem til naboens gamle yttervegg for å ta en nærmere titt på hvordan man har bygd sammen husene.
Fra vår side ser det slik ut:
1. Dobbelgips
2. 95 mm stående stendere, isolert med steinull
3. 30 mm steinullplate kompakt for brannisolering
4. 12 mm standardgips
5. naboens gamle ytterpanel (indre lag fjernet, ytre lagret revet)
6. naboens vindsperre
7. naboens gamle yttervegg ca. 190 mm isolert med glassull
8. 12 mm enkelgips inn mot naboens rom.
Dessverre i omvendt rekkefølge mot skissen jeg har laget:
Bilder:
To ting reagerer jeg hovedsakelig på:
1. Hvor lite gips det er i "brannsikringen" mellom husene. Den består kun av en 12 mm gipsplate og 30 mm steinull som det naturligvis blir litt glipper mellom her og der. :eek:
2. Mangel på luftspalte... Burde det ikke være en luftspalte mellom husene? Spesielt for å hindre at støy kan overføres lettere.
Har jeg rett i mine innvendinger her?
Nå til hva jeg planlegger å gjøre for å forbedre situasjonen.
Tanken min er å flytte inn våre 45x95-stendere 95 mm mot vårt hus. På den måten skaper jeg rom til å sette på flere gipsplater (branngips?) mellom husene og få til en luftspalte.
Ulempen med dette er at stenderne som nå løper "utenfor" etasjeskilleren, da vil bli flyttet inn under respektive over etasjeskiller og vi etterlater dette "åpent" ut i luftspalten mellom husene.
Se bilde av etasjeskilleren tatt nedenfra:
Er det noen her som har erfaring fra lignende situasjoner og kan komme med litt tips på hva jeg bør tenke på?
Du har to typer lydforstyrrelser som krever delvis ulike strategier. Naboungenes barnelek er en strukturlyd som overføres fordi husets yttervegger ligger inntil hverandre. Løsningen på det er å bryte denne kontakten. Eventuelt på den måten du antydet, jeg kan imidlertid ikke vurdere alle konsekvenser basert på bildene dine. Basslyden kommer inn fordi det er vanskeligere å dempe lavfrekvente lyder. Generelt sett bør man ha en så tung konstruksjon som mulig, noe som kan være vanskelig i en trekonstruksjon. Markplater som har en volummasse på ca 150 kg/m3 er klart bedre enn vanlig mineralull. En annen variant er å lage en membranabsorbent, altså en kryssfinerplate som tar opp lydenergien. Det kan imidlertid være vanskelig å få til i denne situasjonen. 30 mm brannbeskyttelsesisolasjon har, hvis den ikke inneholder trestolper, bedre varmeisolerende evne enn en gammeldags brannmur av tegl (som imidlertid har noen andre fordeler). En variant er å satse på å komplettere denne isolasjonen med en markplate som ligger direkte opp mot brannisolasjen uten noen gjennomgående stolper. Så tykk som du kan få plass med.
Takk for svar!
Om jeg tolker svaret ditt riktig, så er det ikke feil å sette på et lag branngips eller to mot eksisterende enkelt gips inne i veggen. (Det gjør jo utvilsomt konstruksjonen tyngre.) Deretter setter jeg tilbake eksisterende brannbeskyttelsesisolasjon på 30mm (den er naturligvis uten stendere) og setter på en markplate så tykk jeg får plass til utenpå brannbeskyttelsesisolasjonen. Så blir det en luftspalte på 2-3 centimeter før vi bygger opp vår innervegg på nytt. Da innflyttet over/under bjelkelaget og konstruert etter anbefalinger for å få så høy lydisolasjon som mulig.
Spørsmålet er hvordan man fester opp brannbeskyttelsesisolasjonen og markplaten mot gipsplatene? I dag er den klemt fast bak vår veggs 45x95 stendere som holder den på plass. Men med luftspalte bak må man nesten skrue den opp. Skruer leder jo som kjent varme..
Erfaringer/forslag?
Det er aldri feil med gipsplater, tungt og bra. Papirkledde gipsplater bør dog ikke sitte slik at papiret kan ta opp fukt. Når man skal sette opp isolasjon uten å klemme den inn mellom stendere kan man gjøre det på ulike måter. Man kan lime, feste med spiker gjennom plastbrickor, plastspiker med hullinger mm. Egnet metode er litt produktrelatert, så jeg ville sjekket med leverandøren. Både Paroc og Rockwool har dessuten ambisiøse nettsider.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.