Litt bakgrunn, laftehuset vi har kjøpt har en eldre tilbygging bygd 83 med hjemmespikrede takstoler samt 45x95 yttervegger, 45x45 innervegger på støpt plate med oppforet gulv. Vi er ikke helt fornøyd med løsningen på hvordan de bygde den, så vi vurderer å rett og slett rive den og gjøre det på nytt. Vi skal uansett gjøre om planløsningen, samt at vi vil ha åpent til mønet og ønsker å få et møne som ikke er forskjøvet.
Bildet nedenfor viser hvordan de tidligere eierne gjorde utbyggingen.
Trenger litt hjelp med å få synspunkter på min stommritning samt eventuelt om jeg har tenkt riktig med dimensjonering av limtredrager + søyle. Brukt Byggbeskrivningars dimensjoneringsprogram.
Det gamle laftehuset er 6x9m utvendig. Utbyggingen er 3.4m lang samt 7.4m dyp (bred?).
Tanken er å få mønet til å samsvare med laftehuset samt at vi skal legge tegltak på hele huset. Den utskytende delen som har lavere helling vil bli tekket med bånd.
Takhellingen er 30 grader. Den utskytende delen har en helling på cirka 10 grader. Byggehøyden jeg har tegnet på er 2500mm.
Snøsone 2.0 Västerås.
Mønedrageren kan om nødvendig også få en søyle i midten, da det uansett blir en vegg der.
Se nedenfor skisser, "laftehuset" er ikke helt ultrakorrekt tegnet, men så man ser hvordan utbyggingen blir. Det første bildet er en tegning over takdelen samt stammen.
Også, hvordan bør man feste den nye stommen i den gamle laftestammen?
Hei Fredrik, dette er vel en gammel bekjent? Hvor bred er tilbyggelsen minus den utskytende delen?
Hei Justus,
Ja, du har kommentert dette i en tidligere tråd jeg laget, om det var rett etter vi kjøpte det eller før, husker ikke... Så du kjenner nok igjen bildet. Tror dog ikke jeg har lagt opp noe om dimensjonering tidligere angående dette med mindre jeg har blitt dement (28 år gammel så kanskje det begynner å komme??)
6.2m bred er den. Da har jeg målt utvendig på fasaden.
edit: selvfølgelig minus den utskytende delen, den er 1.35m ca. så typ 7.5m totalt.
Ja, du har rett solide marginer på limtreet. For spinkelt er det ikke. Du kan uten problemer gå ned et hakk i dimensjoner på bjelkene. 90x315 på mønebjelken og 90x270 på sidebjelken. Hva fikk du for utnyttelsesgrad når du brukte Byggbeskrivningars program?
Så at jeg har satt inn litt feil mål. For jeg fikk 66x315 nå, men med for høy deformasjon (13mm). 90x315 gir en utnyttelsesgrad på 65% så det blir jo bra.
Må nok øke dimensjonen på takkonstruksjonen til 42x270, da havner jeg på en deformasjon på 10mm (66% utnyttelsesgrad). Alternativt 56x270.
Byggebeskrivelsesprogram sier at en sidebjelke på 90x270 gir en deformasjon på 15mm (L/229) (86% utnyttelsesgrad), da regnet jeg dette som en "åpning i vegg på enebolig," så det er vel ikke helt sikkert måte kanskje. Men jeg tenkte vel at det kan jo ikke bli for spinkelt...
Legger ved beregningene jeg gjorde. Det blir vel litt rart da programmet forutsetter en egentyngde på innertaket, noe jeg forstår. Men nå skal vi jo ikke ha dobbelgips i taket. Endrer jeg fra 0.6kn/m2 til 0.25kn/m2 får jeg noe lavere utnyttelse av bjelken, men søylebelastningen forblir i prinsippet uendret.
Opplysningene om nedbøyningene er korrekte i Byggbeskrivningars app med de belastningene de angir, men jeg forstår ikke hvordan de kommer frem til disse med de gitte antakelsene om snø og egenvekt. Men du trenger ikke være bekymret, de er tatt i overkant.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.