Jeg har en gammel låve der jeg har tenkt å isolere delen der dyrene stod og bygge en snekkerbod.
Jeg kommer til å bygge en isolert vegg mellom denne delen og resten av låven. Det var trolig en vegg her før, da de hadde dyr (som jeg har forstått ble avsluttet på 60-tallet).
Jeg har ganske klart for meg hvordan jeg skal lage veggen. Nå går jeg imidlertid og grubler over andre detaljer.
På noen steder (se bilder) står det støtter som ser ut til å støtte opp takstoler/innertak. Disse støttene skulle jeg gjerne fjerne (og om nødvendig, erstatte med nye støtter midt i rommet). Men det ser ut til å være en hel del vekt på disse, så jeg er litt bekymret for hva som skjer om jeg fjerner dem.
Jeg har laget en enkel (ikke helt skalert) tegning:
De røde markeringene er der støttene står (samt de delene av den gamle innerveggen som er igjen). De grovere støttene ser ut til å være igjen fra mellomvegger i den gamle låven. Kanskje var det ingen vekt på dem fra starten, men nå føles det som om det helt klart ligger vekt på dem. Også den tynne 45x45 planken (lille røde prikk) har trykk på seg, men den har knapt noen innvirkning på bærbarheten.
Går det å slippe støtter helt og holdent, ville det vært veldig bra, men i tilfelle, skulle jeg gjerne ha en rad med støtter midt i rommet.
Over innertaket er det et loft med sagflis og en del ting oppå. Ingenting som skal veie noe spesielt. Jeg planlegger å lagre bord der. Eventuelt må man bygge noe oppå sagflisen for å unngå at den presses sammen for mye (isolerer dårligere).
Støtter venstre side:
Støtter høyre side:
Jeg bør kanskje legge til at rommet er murt med tykke vegger, der mellomrommet ser ut til å være fylt med sagflis eller lignende. Øvrige deler av låvebygningen er bygget helt i tre.
Midt i rommet går den gamle gjødselrennen, og lengst inn, har jeg i dag oppdaget, finnes det en dyp gjødselbrønn eller lignende (jeg lyste ned der og det ligner mest en kloakk). Brønnen, eller kloakken, leder videre til et tilstøtende rom, dit også avløpsluken leder. Kloakken går også inn under det gamle utedoet.
Ca en meter under gulvflaten er det vann. Og det er ganske mye vann, for jeg har testet å kjenne etter med staver, og jeg tipper at sjakten er minst 2 m dyp. På et sted kjenner jeg en bunn kanskje 1,80 ned, men det kan ha vært en stein eller noe, for på andre steder kjenner jeg enten ingen bunn i det hele tatt, eller myk bunn (gammel gjødsel?).
Over avløpsluken kan man se at veggen har sprukket. Dette har blitt reparert på et tidspunkt, men har sprukket mer siden da.
Min gjetning er at ytterveggene har sunket ned i bakken, mens støttene inne i rommet holder igjen. Kanskje ville den bare rette seg ut om man fjernet støttene? Jeg lurer også på om kloakksystemet ikke også kan være en medvirkende årsak.
Sprekken i veggen (sett innenfra låven). "Kloakkbrønnen" er under plankene på gulvet rett under avløpsluken.
Sprekken sett fra andre siden:
Jeg har altså noen oppgaver på min gjøremålsliste:
1. Bygge en isolert vegg.
2. Fylle igjen gjødselbrønnen/kloakken med grus/stein eller lignende. Bør man pumpe ut vannet først?
3. Plukke bort støtter og eventuelt erstatte med annet.
4. Pigge opp deler av gulvet og støpe igjen gjødselrenne, brønn m.m.
5. Finne og utbedre årsaken til at veggen sprekker.
Angående punkt 5 har jeg vurdert å med en kjetting dra sammen ytterveggene for å hindre at de glir fra hverandre mer. Alternativt kunne man tenke seg å løfte opp ytterveggene (noe som føles vanskelig da det er mur).
Hva skal jeg fylle igjen hulrommene med? Det vil nok gå flere kubikkmeter med grus eller annet. Er det knust stein som er mest egnet / billigst?
Hva tror dere om bæreevnen på bygningen hvis jeg fjerner støttene? Må jeg erstatte dem med noe annet?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.