Hei. Ny på forumet! Har tenkt å sette ytterpanel i forskjellige bredder i skråtaket innendørs for å få en litt rå og gammeldags look med sprekker, saget overflate osv. Lurer nå på om det er noe spesielt jeg bør tenke på før jeg setter i gang. Under er det ekofiberisolasjon som holdes oppe av plast og loddrett lekter med 30 cm mellomrom. Har bare tenkt å spikre opp bordene der på annenhver lekt, ovenfra og ned. Kjøper grunnet 22 mm bord. Noen spørsmål jeg har er:
- Vil heller ha spiker enn skruer, men er det tilstrekkelig, panelen er 22 mm og lektene også, og jeg vil jo helst ikke spikre inn i plasten bak lektene så spiker lengre enn 45 funker ikke.
- Har lest blant annet her på forumet at man har satt opp vindsperre bak panelen. Trengs det? Vil jo ikke at man skal se plast og lekter bak panelen, men blir sprekkene så store?

Også tips om annet å tenke på verdsettes!
 
Spørsmål (jeg har ingen anelse): Er planker malt for utendørs bruk ok å bruke innendørs?
 
haavard skrev:
Spørsmål (jeg har ingen anelse): Er bord malt for utendørsbruk greit å bruke innendørs?
Bra spørsmål, jeg vet faktisk ikke. Har prøvd å finne ut hvilken type maling de er malt med men har ikke fått svar ennå.
 
Microkatten
Så lenge det er rent tre skal det i prinsippet gå bra. Det man må tenke på er å akklimatisere bordene før de spikres opp. I motsetning til et massivgulv, som vel høvles ved lavere fuktighetskvoter, er ytterpanelet saga og ferdig ved høyere fuktighetskvoter, og dermed bør det være større risiko for at de vrir seg - og krymper mer - når de tilpasser seg innendørsklimaet.

Setter du opp panelet før det har tørket, får du store (flere millimeter, avhengig av hvor brede bordene er) sprekker.

Akkurat som ved legging av massivt tregulv, bør man også ta i betraktning ved oppsettingen at bredden på hver planke endrer seg litt med årstidene, kanskje noen få mm for et 100 mm bredt bord? Noen setter svart underlag bak panelet for at det skal se ut som skygger i sprekkene. Semitransparent plast er ganske kjedelig å se på, spørsmålet er om du ser den hvis den ligger 22 mm bak panelet?

Hva er lektene festet i, og hvordan kan du ha loddrette lekter i skråtaket?
 
Microkatten skrev:
Så lenge det er rent tre skal det i prinsippet gå bra. Det man må tenke på er å akklimatisere bordene før de spikres opp. I motsetning til massivt gulv, som gjerne høvles ved lavere fuktighetskvote, så er jo ytterpanelene saget og ferdige ved høyere fuktighetskvote og det bør dermed være større risiko for at de slår seg - og krymper mer - når de tilpasser seg innendørsklimaet.

Setter du opp panelet før det har tørket får du store (flere millimeter, avhengig av hvor brede bordene er) sprekker.

Akkurat som ved legging av massive tregulv bør man også ta i betraktning ved oppsettingen at bredden på hver planke endrer seg litt med årstidene, kanskje en millimeter for en 100 mm bred planke? Noen setter svart underlag bak panelet for at det skal se ut som skygger i sprekkene. Semitransparent plast er ganske kjedelig å se, spørsmålet er om du ser den om den ligger 22 mm bak panelet?

Hva er lektene festet i, og hvordan kan du ha loddrett lekte i skråtaket?
Takk for ditt svar Microkatten! Lektene er festet i annen lekte som ligger vannrett og er festet i taksperrene. Mellom lektelagene er plasten spent opp. Makes sense? Plasten er for øvrig hvit og ja det er et bra spørsmål om det vil synes. Hvordan skal man finne ut av dette på forhånd egentlig? Unødvendig arbeid å sette opp vindsperre om det ikke trengs. Om det blir så brede sprekker som du sier så er jo et alternativ kanskje å stikke inn en liten pensel der det trengs. Alternativt å sprøytemale alt? Se min neste post angående farge.

Forresten, hvor lenge tror du bordene trenger å akklimatiseres? Har jo ikke noe imot sprekker som sagt men mer enn 5 mm vil jeg ikke ha. Tenkt ha bredde opp til 195 mm.
 
Sist redigert:
mnemne skrev:
Bra spørsmål, jeg vet faktisk ikke. Har forsøkt å finne ut hvilken type maling de er malt med men har ikke fått svar ennå.
Har nå fått beskjed om at det er en utendørsmaling man ikke bør bruke innendørs pga bla. muggmiddel mm. Det var dystre nyheter, for jeg har ikke direkte tid, lyst eller plass til å stå og male, tørke og oppbevare en masse 4.8m plank. Hvor besværlig blir det å male i etterkant? Anbefalingen om å male på forhånd når man setter opp ospontet, skyldes vel at det er vanskelig å komme imellom bordene, og da blir området i sprekker som deretter oppstår umalt.
Noen foreslo sprøytemaling, kan det være en løsning? Da kommer man jo inn i sprekkene.
 
Det finnes finsaget spontet panel for innendørs bruk, er ikke det et bedre alternativ og du får en plan overflate som ser ut som utendørspanel? Den finnes både som ubehandlet og hvitvokset.
Et kompromiss kanskje, men det fungerer garantert.
 
Tenker du på typ Moelven rough? Den er veldig dyr i sammenligning, men visst, det er et alternativ. Finnes kanskje andre fabrikat også. Vet dog ikke hvilket av mine bekymringer det ville løse. Fargen og tørkingen, men da gjør jeg det nok heller selv enn betaler 4 ganger mer. Om du vet billigere slike varianter så tips gjerne!

Skal også legge til at min første grunn til å bruke ospontet var at jeg ville ha litt bredere bord, som ikke pleier å finnes som spontet innerpanel.
 
Sist redigert:
Microkatten
mnemne skrev:
Takk for ditt svar Microkatten! Lektene er festet i andre lekter som ligger vannrett og er festet i takstolene. Mellom lektlagene er plasten strukket. Makes sense? Plasten er for øvrig hvit og ja, det er et godt spørsmål om det kommer til å synes. Hvordan skal man komme fram til det på forhånd egentlig? Unødvendig arbeid å sette opp vindsperre om det ikke trengs. Om det blir så brede sprekker som du sier, så er jo et alternativ kanskje å stikke inn en liten pensel der det trengs. Alternativt å sprøytemale alt? Se min neste post angående maling.

Forresten, hvor lenge tror du plankene trenger å akklimatiseres? Har jo ikke noe imot sprekker som sagt, men mer enn 5 mm vil jeg jo ikke ha. Tenkt ha bredde opp til 195mm.
Mye lekt der! :) Da må du kanskje skru, 22 mm føles litt for tynt for å få feste med spiker. Har du not og fjær kan du jo alltid skråfeste.

Du kan teste om plasten synes i sprekkene f.eks. ved å sette opp et par planker i en boks (for å få det litt mørkt bak) med plast 22 mm bak dem.

Denne bloggen gir ganske god info om bevegelser i tre. Det sies at brede plankegulv bør ligge løst innendørs et år før de festes. Uten å vite, så kan jeg gjette at man bør la utendørsplanker ligge opp til et par måneder innendørs om det ikke er altfor nøye med sprekker og lignende. Man kan redusere tiden ved å bruke en vanlig avfukter, noe som dog øker risikoen for vridning. Man kan kjøpe en fuktmåler for noen tusenlapper for å sjekke fuktighetsinnholdet etter hvert.

Om man ikke kan/vil male plankene før montering, så kan man sikkert penselmåle (obs, maling som puster, ellers risikerer du skader siden du har plast bak!) etter montering og deretter, som du sier, fylle inn om/når umalte områder blir synlige det første året.
 
mnemne skrev:
Tenker du på typ Moelven rough? Den er veldig dyr i sammenligning, men visst, det er et alternativ. Finnes kanskje andre fabrikat også. Vet dog ikke hvilket av mine bekymringer det skulle løse. Fargen og tørkingen, men da gjør jeg det nok heller selv enn betaler 4 ganger mer. Om du vet billigere slike varianter så tips gjerne!

Skal også legge til at min første grunn til å bruke ufrest var at jeg ønsket litt bredere bord, som ikke pleier å finnes som profilert innerpanel.
Kjøpte hvitvokset panel tilvirket av http://www2.sodra.com/sv/Sodra-Interior-Sverige/ i bredden 120mm.
Tar du vanlig råplank i større bredder er sannsynligheten veldig stor for at du kommer til å få tørkesprekker større eller mindre, det er uunngåelig.
 
Microkatten skrev:
Mye lekt der! :) Da kanskje du må skru, 22 mm føles litt for å få feste med spiker. Har du spontet kan du jo alltid skråfeste.

Du kan teste om plasten synes i sprekker f.eks. ved å sette opp et par bord i en kasse (for å få litt mørkt bak) med plast 22 mm bak dem.

Denne bloggen gir ganske bra info om bevegelser i tre. Det sies at brede plankegulv bør ligge løst innendørs et år før de festes. Uten å vite så kan jeg gjette at man bør la utendørsbord ligge opp til et par måneder innendørs hvis det ikke er altfor nøye med sprekker o.l. Man kan redusere tiden ved å bruke en vanlig avfukter, noe som dog bør øke risikoen for skjevhet. Man kan kjøpe en fuktmåler for noen tusenlapper for å sjekke fuktinnholdet etter hvert.

Hvis man ikke kan/vil male bordene før oppsetting, så kan man sikkert penselmale (obs, maling som puster, ellers risikerer du skader siden du har plast bak!) etter oppsetting og så som du sier fylle inn om/når umalte flater synes det første året.
Takk for tipsene. Hmm hadde gjerne gjort dette nå istedenfor å utsette det et halvt år men ja... på byggvarehuset sa de at det ville bli 2-3mm sprekker etter hvert som det tørker og det kan jeg leve med (gjerne tom) men ikke så veldig mye mer helst. Lurer på om jeg skal våge å satse på det og sette det opp direkte....

Litt kjedelig med skruer, men jeg antar du har rett, 195x22 bord veier jo en del og skal dessuten ligge ned sas så de bør jo festes ordentlig.
 
AndersS skrev:
Kjøpte hvitvokset panel produsert av [lenke] i bredden 120mm. Tar du vanlig råtømmer i større bredder er sannsynligheten meget stor for at du vil få tørkesprekker større eller mindre det er uunngåelig.
Hmm ok, kan det være et alternativ å kjøpe gulvbord kanskje. For det sprekker jo ikke. Hva er egentlig forskjellen?
 
Har ytterpanel inne i farstuen som er malt 2 lag hvorav det siste er malt når panelen er satt opp.

Det eneste jeg har hatt problemer med er at de vridde seg ved gulvet da jeg ikke spikret dem der.
Har spikret all panel med dykkert for at de minimale hodene skulle skjules senere ved maling.

Hadde mine liggende i garasjen i cirka 1 uke før jeg spikret dem opp, har i dag 3-4 mm sprekk mellom dem.
 
Microkatten
Lutte, interessant! Har du varm- eller kaldgarasje? Hvor brede er dine bord?
 
Glemte å legge til at lengden også påvirker resultatet ut ifra at 4-5 m gir større spenninger i virket enn f.eks. 2 m i kombinasjon med hvilken bredde du velger 120 eller 190 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.