Belmlu
Hei,

Lagde hull i veggsvill som ligger mot gulvet for å kunne trekke ethernet-kabel. Egentlig skulle det trekkes over den, men nå ble det inni i stedet.

Til min overraskelse var sagsponen oljete (se bilde) omtrent halvveis inn. Aldri sett før, men har heller ikke vært på gamle originalsviller fra 70-tallet før. Var i andre etasje, så det burde jo ikke være trykte sviller fordi de ligger an mot betong eller noe.

Noen anelse om hva dette kan være? Jeg har sjekket med bra regelsøker samt også laget litt hull i veggen for å se så jeg virkelig ikke har laget hull på noe jeg ikke burde ta hull på men ser ingen. Svillen er av solid tre når man skaver bort på oversiden.

Noen anelse om hva dette kan være? Det kan jo være kvae, men syntes det var litt for mye for det. Om man ikke aktivt har valgt tjæreved eller noe. Lukter kvae.

• Borr med oljete sawdust etter boring i en veggregel.
  • Oljete sagflis på treoverflate fra et borehull i en veggregel i treverk fra 70-tallet, delvis spredt utover.
Du har nok trolig boret i en kådlomme. Har vanskelig for å forestille meg noe annet som kunne ha vært fuktig slik 50 år senere. Selv trykkimpregnerte lekter tørker ut på et år eller to avhengig av miljøet rundt. Trolig tettvokst kjerneved av høy kvalitet om det fortsatt finnes frisk kvae i det.

• Liker
tergo og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.