22.144 lest ·
18 svar
22k lest
18 svar
Ok med skrueavstand 30 cm til takgips?
Side 1 av 2
God morgen alle!
Jeg skal sette opp gips i det nye taket, har montert lektepanel cc 30. Men da blir det jo 30 cm mellom skruene. Er det greit, eller hvordan gjør man ellers? Tenkte å sette gipsplatene vinkelrett mot lektene for å få støtte for kortsidene, spiller det noen rolle? Ellers kunne jeg sette gipsen langs med lektene, da går det an å skru skikkelig tett langs med langsidene, men det blir ingen støtte langs kortsiden.
Takk på forhånd!
Jeg skal sette opp gips i det nye taket, har montert lektepanel cc 30. Men da blir det jo 30 cm mellom skruene. Er det greit, eller hvordan gjør man ellers? Tenkte å sette gipsplatene vinkelrett mot lektene for å få støtte for kortsidene, spiller det noen rolle? Ellers kunne jeg sette gipsen langs med lektene, da går det an å skru skikkelig tett langs med langsidene, men det blir ingen støtte langs kortsiden.
Takk på forhånd!
Takk for det raske svaret!
Da blir det mye støtte på kortsidene, men veldig glissent på langsidene, ifølge gipstillverkarna skal det vel være maks 20 cm mellom skruvene men jeg får ca 30, hva kan skje, kan det begynne å bule og henge ned med tiden eller?
Da blir det mye støtte på kortsidene, men veldig glissent på langsidene, ifølge gipstillverkarna skal det vel være maks 20 cm mellom skruvene men jeg får ca 30, hva kan skje, kan det begynne å bule og henge ned med tiden eller?
Allvitende
· Västra götaland
· 10 933 innlegg
Jeg har hatt en 60x120 gipsplate sittende i taket en god stund, med bare seks skruer, en i hvert hjørne og to på midten av langsidene...
Det har ikke skjedd noe spesielt med den...
Det har ikke skjedd noe spesielt med den...
Høres bra ut!
Jeg tenkte å smelle opp vegggips som er stort og tungt, men det blir jo mange festepunkter uansett. Produsentene er pirkete og vil ha det så himla tett skrudd. Håper de overdriver litt...
Jeg tenkte å smelle opp vegggips som er stort og tungt, men det blir jo mange festepunkter uansett. Produsentene er pirkete og vil ha det så himla tett skrudd. Håper de overdriver litt...
Hvis det er et større tak så du må skjøte kortsider, se på takgips. De er forsenket på alle fire sider, eksempelvis Norgips Plan.
https://www.norgips.se/kunskapsbank/slata-tak-med-norgips-plan/
https://www.norgips.se/kunskapsbank/slata-tak-med-norgips-plan/
Aha, takk for tipset. Har satt opp ordentlig takgips før, men det blir så himla mye å sparkle i skjøtene, vil ha helt slett tak, ingen rutemønster. Tenkte derfor at vegggips blir bra. Får se hvordan jeg gjør det.
Jeg kom på en måte å få noe tettere mellom skruene på langsidene: Å sette 2 skruer på hver gles, nær hver kant, i stedet for bare 1 på midten. Da blir det cirka 25 centimeter mellom skruene fra én gles til neste.
Kan det være verdt det? Eller finnes det noen ulempe med å skru veldig tett og deretter glissent om hverandre, typ spenninger i gipsen?
Kan det være verdt det? Eller finnes det noen ulempe med å skru veldig tett og deretter glissent om hverandre, typ spenninger i gipsen?
Fikk du noen orden på dette, og ble det bra?S Sir Duke skrev:Jeg kom på en måte å få noe tettere mellom skruene på langsidene: Å sette 2 skruer på hver spredning, nær hver kant, i stedet for bare 1 på midten. Da blir det cirka 25 centimeter mellom skruene fra en spredning til neste.
Kan det være verdt det? Eller finnes det noen ulempe med å skru veldig tett og så glissent om hverandre, typ spenninger i gipsen?
Jeg skal sette takgips i morgen på spredning cc30 og har nettopp innsett at det blir mye enklere å montere hvis jeg monterer gipsen med langsiden vinkelrett spredningen. Men da har jeg jo problemet at jeg ikke kan skru langsidene tettere enn 30 cm.
Det hadde vært veldig interessant med en oppdatering på hvordan du gjorde det og hvordan det ble!
Det er bl.a. derfor jeg vil montere så, "bredden" på rommet fra vinduet sett er 2.52.mexitegel skrev:
Så er det åpninger for dør og andre vinkler som gjør at det ikke er kvadratisk, men setter jeg 2.50-gips med lengden parallelt med vinduet så får jeg i prinsippet ingen skjøter i linje med innfallende lys. Hvorfor jeg monterte lektene andre veien velger jeg å ikke kommentere
Det jeg bekymret meg for var at sparkling på langsidene kunne sprekke hvis man skrudde for sjeldent, men 30 cm ser ut til å holde!
Nei, men i denne tråden var jo grunnspørsmålet om man kunne fravike Gyprocs anvisninger med 10cm eller ei.T tergo skrev:
At gipstilvirkerne har marginer kan man jo mistenke, TS opprettet jo tråden for over et år siden så jeg er interessert i å vite hvordan det gikk.