Hei,

Vi skal bygge om en vaskerom til soverom.

Det har tidligere vært en vask der, og vi skal koble fra et vannbåret element og i stedet erstatte et annet med et større.

Byggeren foreslo at når vi meisler opp slukene, også meisle opp rundt vannledningene og ledningene der vannbåren varme kommer opp fra betonggulvet. Dette for å kunne kappe og plugge dem under gulvnivå og deretter støpe over.

Det blir jo absolutt penest.

Men kan man gjøre det?
Ville du anbefale å gjøre det?

Alternativet er jo å la dem stikke opp og plugge. Jeg innbiller meg at man da i det minste kan se om pluggingen begynner å lekke og kan utbedre.

Takknemlig for råd.

Bowser
Om du kobler fra ledningene "i andre enden" så kan du absolutt støpe over dem. Men om de fortsatt skal være trykksatte så er svaret nei.

• Liker
Psykoppout og 1 annen
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Om du kobler fra ledningene "i andre enden" så kan du absolutt støpe over dem. Men hvis de fortsatt skal være trykksatt så er svaret nei.
De er ikke utenpåliggende noe sted som vi har kunnet finne så de kommer være trykksatt.

Takk for svar!

Ok på varmeledning.

Ikke ok på trykksatt vann. Risiko for legionella og store vannskader. Legionella kan dere få selv om den proppes over gulv.
Se säkervatten for mer info

S salkin85 skrev:
Ok på varmeledning.

Ikke ok på trykksatt vann. Risiko for legionella og store vannskader. Legionella kan dere få selv om den plugges over gulv. Se sikker-vann for mer info
Takk for svar! Har lett litt på sikker-vann men syntes ikke jeg fant noe, men får lete litt til!

Legionella høres jo ikke så bra ut. Finnes det noen måter å forebygge dette på?

T trasker skrev:
Takk for svar! Har lett litt på säkervatten men syntes ikke jeg fant noe, men får lete litt til!

Legionella høres jo ikke bra ut. Finnes det noen måter å forebygge dette på?
Legionella kan du få om du har stillestående vann, i ledningene, noe du kan få om du tar bort muligheten for å tappe det ut, avhenger jo av hvordan ledningen er lagt, om det er en fra-gren du skal forbedre, eller om du "tar livet" av en hel ledning for å si det sånn. Rørleggeren bør ha kontroll på dette..

Om jeg oppfatter spørsmålet så gjelder det varmeledninger, ikke tappvannsledning. I så fall er det ok ut fra regelverksynspunkt.
Legionella er bare et problem i tappvannsledninger. Det er først og fremst hvis det infiserte vannet kommer ut via en dusj at det blir farlig.

H hempularen skrev:
Om jeg oppfatter spørsmålet så gjelder det varmerør, ikke tappevannsrør. I så fall er det ok ur regelsynspunkt.
Legionella er bare et problem i tappevannsrør. Det er først og fremst hvis det infiserte vannet kommer ut via en dusj som det blir farlig.
Hei,

Jeg var kanskje uklar og bruker ikke rett nomenklatur, men det gjelder både tappevann og varmerør.

Men det er altså OK å plugge varmerør og støpe over, men ikke OK å gjøre det samme med tappevann? Så da må tappevann stikke opp over gulv.

Skal se om jeg finner noen tegninger av VVS som kan klargjøre hvordan leggingen ser ut.

C
T trasker skrev:
Har letat lite på säkervatten men tyckte inte jeg fant noget, men får lete litt til!
Det er punkt 5.1.2:
"Outnyttjade ledninger på kaldtvann-, varmtvann- eller VVC skal ikke være lengre enn 200 mm målt fra den vannførende ledningen der de er tilkoblet."

• Liker
trasker
  • Laddar…
Og da skal man kanskje tydeliggjøre at VVC (returledning for varmtvann, i store bygninger lar man tappevarmtvann sirkulere, så det ikke trenger å ta 5 min å få varmt ut av kranen), altså hører til tappevannssystemet.

Men det er ikke sikkert at det er så lett å få opp tappevannsledning over gulv. Det får ikke finnes skjulte koblinger på ledningen.

C cpalm skrev:
Det er punkt 5.1.2:
"Ubenyttede ledninger på kaldtvann-, varmtvann- eller VVC skal ikke være lengre enn 200 mm målt fra den vannførende ledningen der de er tilkoblet."
Det der virker ikke så lett. Har funnet tegningen og forstår jeg meg på den så ligger den ledning som etter dette inngrepet er den ”vannførende” under gulv i tilknyttende rom og der er jeg ikke så lysten på å pigge :sweat:.

Tror jeg får ta hit en VVS'er som får se før de kommer og pigger.

De gule prikkene prøvde jeg å plassere på varm- og kaldtvannsrørene der de kommer opp fra det støpte gulvet.

Jeg la merke til at vannutkast utendørs (grønn prikk) ser ut til å være koblet på samme kaldtvannsledning. Men det blir mer enn 200 mm fra dette utkastet til stedet der kranen satt på de ledningene vi nå diskuterer.

Plantegning med markerte punkt: gule prikker viser vannrørplasseringer, grønn prikk indikerer utendørs kran koblet på kaldtvannsrør.

Ledninger skal ikke være skjøtet inne i vegger. Vannledningen må ha en fordeling og den bør være utenfor vegger. Om så ikke er tilfelle kan man lage en egen fikser greie. Du får ganske enkelt åpne veggen der skjøten er og kappe røret rett etter y-et og plugge. Da blir det en kort strekning med vann som står stille. Så får man ikke bygge over dette igjen. Uten du kan lage en falsk ventil på veggen som avslører om det lekker vann om så skulle skje. Det får bli en slags boks rundt y-et i veggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.