Har et garasje, der er veggene ved utsiden av porten kledd med sponplate som er malt, men dette har jo gått i stykker og malingen har flasset av. Skjønner ikke hvorfor de har satt sponplate utendørs heller, men det er vel bygget på 80-tallet. Tenkte å bytte disse platene og male, kan jeg bruke OBS-plater eller masonitt? Eller hva bruker man utendørs...?

MVH abel

Du mener nok OSB. :)
Dog synes jeg det høres risikabelt ut å bruke OSB utendørs, selv om man maler den?
Er ikke en form for panel et alternativ?

Mikael_L
Hva mener du med:
der er veggene ved utsiden av porten er kledd med sponplate som er malt
Er det hele veggen, dvs fasaden?

ja var osb jag mena :D

de er veggen under tak rundt porten, selve fasaden er av bord. Best var det vel og sette bord, men det blir så mye mer arbeid. Tenkte løse det raskt og billig....

/abel

Mikael_L
Hmm, forstår fortsatt ikke ..... :x

Er det smygarna rundt porten?

Jeg ville si at OSB aldri er et materiale for utendørs bruk. Det holder med langvarig høy luftfuktighet så sveller den opp og blir formløs.

Uansett om det er smyg eller noen annen påbygg, velg et annet materiale. Det finnes flere typer av kryssfiner som passer bra utendørs, f.eks. forskalingsfiner. Er det ikke en direkte utsatt posisjon vil det nok fungere med vanlig byggekryssfiner også om den males.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.