Hei,

Jeg har revet ned mitt gamle kjøkken og har et nytt på gang.

På veggene sitter steinharde gamle sponplater som minner om MDF, veldig stivt og kompakt.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å bytte dem ut, men bare legge på et lag gips for å få en fin overflate å male på og lydisolere litt i rommet ved siden av.

Men så kom konsekvenstankene frem, og jeg lurer på om det kanskje er verdt å bruke tid på å bytte for å bli kvitt gamle spikerhull? Det gamle kjøkkenet er bygd i -77, det dreier seg om ca. 10 løpemeter. Legger opp et bilde av den mest slitte delen.

Ville dere byttet? Takk.

• Slitt gammel kjøkkenvegg med spånskiver, viser merker, spikerhull og misfarging. Ventilåpning øverst, ujevne overflater og tapemerkene er synlige.
BirgitS
Nei, det hadde jeg ikke gjort for jeg tror ikke at man sparer tid på det.

• Liker
tergo og 2 andre
  • Laddar…
Hullene gjør vel ingen skade bak gipsen? Jeg innbiller meg at OSB-plater er bedre enn spon å skru opp ting i. Men å forbore før man skrur opp skapene vil ta mindre tid enn å bytte platene.

richardtenggren
Skal det settes fliser trengs det vel typ gips bak? :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Skal det legges fliser, trengs det vel typ gips bak? :)
I mitt kjøkken var det inntil nylig fliser på masonittplatene uten gips. Så det går absolutt an å legge fliser på annet enn gips. Men slik jeg tolker spørsmålet, gjelder det om sponplatene skal byttes ut før gipsplatene settes opp. Ikke om det skal være gips ytterst eller ikke.

• Liker
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
A Avemo skrev:
I mitt kjøkken var det inntil nylig fliser på huntonittplatene uten gips. Så selvfølgelig går det an å sette fliser på annet enn gips. Men slik jeg tolker spørsmålet gjelder det om sponplatene skal byttes ut før gipsplatene settes opp. Ikke om det skal være gips ytterst eller ikke.
Nå når du sier det så tolket jeg nok det hele galt (y)

A Avemo skrev:
Hull gjør vel ingen skade bak gipsen? Jeg innbiller meg at OSB-plater er bedre enn spon å skru opp ting i. Men å forbore før man skrur opp skapene tar vel mindre tid enn å bytte platene.
Jeg tenkte så, jeg også. Det jeg mest stilte meg (kanskje unødvendig) kritisk til var om det var upassende å ta sjansen med noen hull bak gips, just in case når jeg skrur opp det nye kjøkkenet så, i tilfelle jeg for eksempel treffer gamle hull som gjør at bare gipsen må ta bæringen, eller om det fantes en anerkjent sannhet om bæreevne å vurdere eller så.

BirgitS BirgitS skrev:
Nei, det hadde jeg ikke gjort for jeg tror ikke at man sparer tid på det.
Det var ikke tid jeg egentlig var på jakt etter, men sikre opp for eventuelle feilaktigheter jeg ikke hadde beaktet hva gjelder gjenbruket, men jeg er enig. Tid vil nok gå med.

Er det bare hullene du vil bli kvitt skaff deg rundstav eller grillpinner i riktig diameter. Dypp i trelim og trykk inn i hullet. Kutt av med en hovtang eller sideavbiter. Gjenta med samtlige hull. Dagen etter kapper du pinnene jevnt med platen. Ferdig.

Men jeg tviler på at det har noen praktisk betydning. Tegn ut målene på gipsen så ser du om noe virker å krasje mye, og der kan du enten skru litt ved siden av tenkt linje eller plugge som nevnt ovenfor.

BirgitS
D Davion skrev:
Det jeg mest stilte meg (kanskje unødvendig) kritisk til var om det var upassende å sjanse med en del hull bak gips just in case når jeg skrur opp det nye kjøkkenet senere, i tilfelle jeg f.eks. treffer gamle hull som gjør at bare gipsen får ta bæreevnen, eller dersom det fantes en allment akseptert sannhet om styrke som må vurderes eller så.
Du kan jo sjekke om du har store hull akkurat der skapene (skinnene) skal skrus fast.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.