Vi har revet ut det gamle gulvet i kjelleren. Opplektet på betong, isolasjon, plast og spon. Alt hadde mugnet. Nå har vi et veldig ujevnt gulv. Foruten at platen står på mark med mye markfukt, har vi også mye markradon ca 800-900 bq/m3.

Vi har sett på både nivell samt granab. Siden overflaten er på 100 kvm er det en høy kostnad. Hva finnes det av andre alternativer.

Å pigge opp gulvet er ikke et alternativ, å flytsparkle gulvet er også veldig kostbart.

Vi har tenkt å legge parkett der nede.

Takk for svar fra personer som har hatt lignende problem. :D

Du kan ikke reglestre opp med stålprofiler samt finne en løsning for ventilasjon under parketten? Har du mye fuktighet og høy radonnivå er det bra om du kan få luften til å sirkulere.

Jeg har iofs ikke hatt lignende problemer, men har du både mye fukt og mye radon tror jeg ikke at det finnes noen billig løsning. Jeg forutsetter at det er markradon, og da vil man vel helst unngå å få det inn i huset, derfor er ikke et ventilert gulv som nivell en løsning for det. Hvis jeg har forstått det riktig, så setter man en radonsug under huset i så fall, og leder bort radonet fra grunnen uten å ta det inn i huset. Nivell og lignende løsninger skal ta hånd om fuktigheten derimot, så det kan være en god løsning for den delen i så fall.

Et veldig ujevnt betonggulv jevner man normalt ut med flytesparkel, er det for dyrt kan man støpe mer betong selvfølgelig, men den metoden har ulemper når det gjelder hvor fort man kan bygge videre, har jeg for meg.

Er huset drenert ordentlig? Er det ikke det, så er det der du burde begynne.

dessverre er jeg klar over at det ikke finnes en billig løsning. Jeg håper at noen skal komme med en mirakelløsning..hehe
Jeg har snakket med både GRANAB og Nivell, og begge hevder at systemene deres senker radonnivået. Siden selve konstruksjonen er tett og ventilert, skal verken fuktighet eller radon kunne trenge opp. Huset ble drenert i 2008, men ikke korrekt. Det er merkbare mangler på flere punkter.

Når det gjelder det ujevne gulvet, så begynner man vel å grovutjevne med en "vanlig" gulvsparkel og avslutter med flytsparkel.

Lei meg for at jeg er dårlig på mirakler ;) det meste jeg har gjort på husene vi har bygd og renovert har blitt dyrere enn man tenkte fra starten :O

Jeg vet ikke helt hvordan nivell fungerer så det er mulig at det tar hånd om radonet også, hvor ventilerer fukten og radonet ut et sted da?

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.