Hei alle sammen, nyblitt huseier & medlem her, når vi var og kikket på dette huset ble vi forelsket med en gang, jeg kikket på det eksisterende gjerdet litt raskt og tenkte at det der går fort å bytte ut, ingen problem.

nå er vi huseiere og akk så feil jeg hadde, etter å ha gravd frem stolpene har jeg innsett at de har støpt ned stolpene i bakken ca 50-70 cm... det er impregnert 45x70 stolper som er der, testet alle stolpene og stort sett bare spissen går inn på kniven, men har også kappet en stolpe jevnt med fundamentet og treet er gjennomvått, stolpene lener utover og hadde trengt å rettes opp alle sammen, ellers sitter gjerdet stumt, har ikke en tendens å ville bevege seg noe.

Nå mitt spørsmål til dere som er litt mer kunnskapsrike på slikt som dette.

Alternativ 1 å kjøre en skjøt med halv om halv overlapp og forlenge stolpen til 120 som mitt nye gjerde skal bli.

Alternativ 2 er å kappe stolpene jevnt med fundamentet og montere stolpeføtter, fundamentene er støpt skjevt så skimming og diverse retning må gjøres, veldig vanskelig å få det rett testet det nettopp og gikk ikke noe bra.

Alternativ 3 er å bygge en liten anordning så jeg kan dra opp stolpe og fundament med firhjulingen, slippe ned formrør og montere stolpesko.

Hvilket alternativ hadde dere valgt? Føles litt sånn og skjøte en stolpe som har sittet der i 10+ år, alternativ 2 føles meningsløst og alternativ 3 føles som veldig mye arbeid? Tips mottas gjerne

Takk på forhånd!

Quick and dirty. Kapp stolpe. Bor hull for stolpesko (med pinne) lett og få rett.

T topmount skrev:
Quick and dirty. Kapp stolpe. Bor hull for stolpesko (med pinne) lett og få rett.
Hvordan hadde du tenkt at man skal feste stolpeskoen? Hvor lenge tror du det holder før stolpene begynner å gi etter og råtne?

S
Hei hei - mitt beste råd jeg kan gi deg akkurat nå er at bilder aldri er feil å legge ved til spørsmål på dette forumet.

For eksempel skjønner jeg ikke problemet med stolpeskoene. Mener du at hullet for stolpeskoen ville havne i restene av den gamle stolpen som er støpt inn i betongklossen?

S
Haha det var søren meg raskt ordnet, og med dagslys og alt. Hva skjer i bilde 2?

S fiar4387 skrev:
Haha det var ta mig tusan snabbt ordnat, och med dagsljus och allt. Vad är på gång i bild 2?
S fiar4387 skrev:
Hej hej - mitt bästa råd jag kan ge dig just nu är att bilder aldrig är fel att bifoga till frågor på detta forum.

Tex fattar jag inte problemet med stolpskorna. Menar du att hålet för stolpskon skulle hamna i resterna av gamla stolpen som är ingjuten i betongplint?[/QUOTE
S fiar4387 skrev:
Haha det var ta mig tusan snabbt ordnat, och med dagsljus och allt. Vad är på gång i bild 2?
Kollar om en stolpfot kan få plats i fundamentet men betongen är inte slät så även om man skulle shimsa den tror jag slutresultatet ej blir bra ändå

Alternativ 4: Om dere ikke har hund eller rymningsbenägna småbarn, bort med gjerdet, kanskje passer bra uten noe i det hele tatt?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alternativ 4: Om dere ikke har hund eller rømningstilbøyelige småbarn, bort med gjerdet, kanskje passer bra uten noe som helst?
Vi har hund er derfor vi vil ha høyere gjerde

S
Aha. Du har feil stolpesko. Som nevnt skal du ha en på pinne. Du borer hull i betongen med borhammer og stikker ned stolpeskoen + en form for ankermasse. Typ så her
Montering av stolpesko: Illustrasjon viser riktig metode for å feste en stolpe i betong ved hjelp av en stolpesko på pinne og ankermasse.

K Kim Fredrik skrev:
Hvordan hadde du tenkt at man skal feste stolpeskoen? hvor lenge tror du det holder før stolpene begynner å gi etter og råtne?
Tenkte mer at man kunne bore i sementklumpen. Vil man kan man jo kjøpe en lang trebor og bore ut trepinnen fra betongklumpen og støpe i midten.

S fiar4387 skrev:
Aha. Du har feil stolpesko. Som nevnt skal du ha en på pinne. Du borer hull i betongen med borhammer og stikker ned stolpeskoen + en form for ankermasse. Typ så her
[bilde]
Er klar over det problemet er at stolpeskoen ville havnet i gamle trestolpen og å bore ved siden av det finnes det ikke plass for

T topmount skrev:
Trodde mer at man kunne bore i sementklumpen. Vil man kan man jo kjøpe et langt trebor og bore ut trepinnen fra betongklumpen og støpe i midten.
Har også vurdert dette, men vil den nye betongen feste bra nok til den gamle hvis man ikke får bort alt tre?

S fiar4387 skrev:
Aha. Du har feil stolpesko. Som nevnt skal du ha en på pinne
Blir det ikke ustødig med slike stolpesko til et gjerde?

• Liker
crazytok og 1 annen
  • Laddar…
Hjalp en kompis med å rive et gjerde. Den første klumpen var brutal stor og vi holdt på å gi opp. Men det ble tydelig at de syntes sementforbruket var i største laget, for hver påfølgende klump ble mindre og mindre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.