Holder på å tegne et nytt lager til meg selv, men jeg har kjørt meg fast på to punkter.

Dels hadde jeg tenkt meg å lage et lite loft for virke og lignende, men jeg kommer ikke på noen smart metode å feste bjelkene i den bakre veggen.

I fronten er det løsningen over dørene jeg er usikker på. Tenkte bruke doble 2X9" der for å ta opp trykket fra taket. Vet ikke om dette er nok eller om det finnes en smartere løsning.

Tar gjerne imot alle slags tips som gjør det raskere/lettere å bygge.

Sist redigert:
Hvis du vedlegger filen din i et universelt lesbart format, f.eks. pdf eller jpg, blir det mulig også for meg å se hva du mener.

anaitis skrev:
Om du legger ved filen din i noe universelt lesbart format, f.eks. pdf eller jpg, blir det mulig også for meg å se hva du mener.
Google må vel likevel anses som ganske universelt i dag....

Programmet laster du ned fra:
http://sketchup.google.com/

Noen type stolpesko som den i innlegget ovenfor er nok en god idé. Det kan jo ellers holde å dra ut "åsarna" forbi veggskinnefeste dem fra siden da det ikke blir noen større laster på loftet?

njurundait skrev:
Google får vel allikevel anses som ganske universelt i dag....

Programmet laster du ned fra:
[lenke]
Det visste jeg!
Men jeg sitter ved en låst datamaskin, kan ikke installere prg.

En jpeg variant var bestilt ;)

• Byggtegning av en ramme for en terrasse med skråtak, laget i et tegneprogram.
Problemet med stolskorne er at det blir veldig lite å feste dem i, så det føles ikke så bra. Alternativet med å legge dem omlapp og skru gjennom føles bedre.

Et tredje alternativ er jo å felle inn en 45X145 langsgående sånn at man får noe stødig å feste stolpskoene i.

Som opplegg for loftbjelkene i bakre delen ville jeg festet en 45 x 95 på de stående regelenes innside. Enkelt og billig.
Den vil riktignok synes øverst på innsiden av veggen - men det spiller etter min mening mindre rolle i et lager.

Bjelkene over dørene dine har jeg ikke kunnet gjøre noe fornuftig overslag på uten å ha mål og snølast.

Takk for tipset

Jeg hadde tenkt å lage vanlige slagporter ved å bruke en plywood, stamme av 45X45 eller 45X70 og så en plywood til. Fordi platene er 1200X2400, ble det praktisk med en 2.41-2.42 et eller annet sted på hullene.

Snøsonen er 3 kan vi si, varierer mellom 2.5 og 3.5 i kommunen. Platetak pluss isolasjon er dimensjonerende vekt.

Jeg gjorde et raskt overslag på baksiden av en konvolutt fra banken.
Med en 45x220 blir spenningen ca 10 MPa, med to halve, 5 MPa.
Dette uten hensyn til at du antagelig velger å ha en lang bjelke som går langs hele fasaden, over begge døråpningene.
Har ikke regnet nøye på nedbøyning, men det bør ikke skape problemer med mindre du overdriver passformen mellom dører og karmer.

Konklusjonen blir altså at det holder med en 45x220.

B
jeg tror du kommer til å ikke så mye snø på platetaket.
det er en veldig vinkel. ellers ser din konstruksjon bra ut

Vinkelen er litt grovt 14 grader om jeg regnet riktig på trigonometrien ;)

Hadde nettopp tenkt å lime sammen den der bjelken for å få en bjelke over hele lengden. Men det høres jo helt klart ut som at det skal holde i alle fall :)

Nå har jeg grublet og tegnet om en del. Hva sier dere om denne varianten da?
Gjort om forsiden og festet loftet side i side i bakkant

B
så først ikke forskjellen. men jeg så ikke at du hadde tegnet en tynn regel der oppe. denne ser bedre ut enn forrige. (beklager).
hva for bekledning på vegger?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.