Etter støping av en betongkai som delvis ligger i tilknytning til vann (Stockholms skjærgård) har det på flere steder blitt sprekker, se bilde, bortsett fra at det ikke ser bra ut, så er spørsmålet om vi bør bekymre oss for eksempel frostsprengning… vi har ikke sluttbetalt entreprenøren og nå vil de legge på Betasil. Hva tror dere, skal man godkjenne jobben. Tilsvarende sprekkdannelser finnes på 5 steder.
 
  • Betongkaj med sprekker nær vannkanten, sett fra oven med et par sko i forgrunnen. Mulig risiko for frostsprengning i Stockholms skjærgård.
P PRonnmark skrev:
Etter støping av en betongkai som delvis ligger i tilknytning til vann (Stockholms skjærgård) så har det på flere steder blitt sprekker, se bilde, foruten at det ikke ser bra ut så er spørsmålet om vi bør bekymre oss for eksempel frostspregning… vi har ikke sluttbetalt entreprenøren og nå vil de legge på Betasil. Hva tror dere skal man godkjenne jobben. Lignende sprekkdannelser finnes på 5 steder.
Leser man på om Betsil så er det vel nettopp det produktet er til for.
Den skal tydeligvis trenge inn 2 cm i betongen og krystallisere der.
Jeg har dog ingen anelse om hvor bestandig det er f.eks. utendørs, i kvasst klima osv...

https://betsil.se/
 
Ok takk forsvaret, noen kommentarer til sprekkene i seg selv skal man godkjenne dette?
 
Du kan ikke få tak i en ekspert som kan besiktige/ inspisere arbeidet?
 
C Carl Johansson skrev:
Du kan inte få tak i en ekspert som får besiktige/ inspisere arbeidet?
Jo om jeg betaler ca 8000 kr og sørger for å ordne transport ut til en øy i skjærgården…er ikke riktig klar for det enda
 
N
Var betongen bra armert i formen?
Jeg ville vært litt bekymret for fremtiden, ta dit en takstmann.
Tror dog det bare har tørket for fort i varmen.
Ettervannet dere dem og la på plast på betongen etter støping?
 
Sist redigert:
Ja det mener jeg at den var, tydeligvis spesiell betong som ikke trengte å vibreres eller vannes
 
Ok takk for rådet jeg skal undersøke det nærmere
 
N
All betong trenger å beholde fuktigheten, uansett hva. Å legge på plast etterpå reduserer risikoen for sprekker.
 
P PRonnmark skrev:
Ja det anser jag at den var, tydeligvis spesiell betong som ikke trengtes å vibreres eller vannes
SKB som betongen heter pleier å frarådes fra å støpes i slike konstruksjoner da den har en større tendens til å sprekke. De sprekkene er for brede til å etterlates ubehandlet da vann vil trenge ned og armeringen begynner å ruste samt at frostskader kan skje.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
SKB som betongen heter pleier frarådes fra å støpes i slike konstruksjoner da den har en større tendens til å sprekke. De sprekkene er for brede til å forlates ubehandlet da vann vil trenge inn og armeringen begynner å ruste samt at frostskader kan skje
Takk for informasjonen, de sier at de skal legge på Betsil som skal tette sprekkene, vet ikke om det er nok..
Vet ikke hva som skal gjøres, betong glør man jo ikke direkte om bare, eller så får de støpe på et lag til.
 
Betsil gjør jo ingenting med sprekkene. Det er jo bare en støvbinder.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.