X Jeppan skrev:
Det som virkelig står er at det er viktig at luftfuktigheten inne ikke overstiger 60%. Har man luftet denne sommeren og i tillegg over lange perioder, har man definitivt gjort inneklimaet til langt over 60% RH, som man så har stengt inne når vinduer og dører lukkes. Det er også et eldre hus med naturlig ventilasjon? Da har inneklimaet vært suboptimalt for gulvbordene over lengre perioder, det er vanskelig å se bort fra.

Det står jo uttrykkelig også at all maling skal skje før legging av gulv.

Det blir jo tåpelig at noen i en kommentar ovenfor kritiserer de som prøver å finne forklaringsmodeller til hvorfor det har blitt som det har blitt. Åpenbart finnes det en mulig forklaring her. Det skal jo ikke behøve å bli slik, kanskje hadde et annet gulv holdt. Men nå har jo tross alt situasjonen oppstått, og den rimelige forklaringsmodellen virker å være lange perioder med for høy luftfuktighet i huset. Hvem ansvaret da faller på? Det kan man virkelig fundere på.
Det står at all maling BØR skje før legging av gulv, ikke skal.
All sparkel samt all maling av tak, lister, foringer osv. er gjort før legging av gulv, alle vegger som skulle males fikk sitt første strøk før gulvet ble lagt.

Tapetsering og siste strøk med maling på vegger som skal males er gjort etter at gulvet er lagt, dette for å kunne slippe ut tapet på sokkelen samt kunne male inn alle foringer og gulvlister.

Hvem har sagt at RH var over 60% eller under 30% det som er sagt er at under tiden gulvet ble lagt har RH ikke vært over 55% da snekkeren hadde kontroll på den under tiden gulvet ble lagt og det er vel den eneste gangen man kan styre.

Hvordan gjør man ved omtapetsering og maling? Tar man bort eksisterende gulv, tapetserer samt maler og så legger man inn gulvet igjen? Eller dekker man gulvet, sparkler, tapetserer samt maler.

Hvordan gjør man i alle eksisterende hus når RH stiger under sommeren, slår seg alle gulv der også og sprekker oppstår?

Det eneste man kan styre er jo RH under tiden gulvet legges, deretter er det jo hva det er, å ha større forskjell på RH innendørs sammenlignet med utendørs om sommeren er nesten umulig om man ikke gjør noe som driver opp luftfuktigheten innendørs.

Så at du motsier deg selv om at man ikke skal lufte og så står det gjerne lufte i teksten du linker til får en til å tenke om du jobber for gulvleverandøren? Bukseseler, livrem samt redningsvest og fallskjerm for å unngå å ta noe ansvar som helst?

Sist redigert:
  • Liker
HEM2121 og 1 annen
  • Laddar…
X
P Peter Petterson skrev:
Det står at all maling BØR skje før legging av gulv, ikke skal.
All sparkling samt all maling av tak, lister, karmer osv er gjort før legging av gulv, alle vegger som skulle males fikk sin første strøk før gulvet ble lagt.

Tapetsering og siste strøk av maling på vegger som skal males er gjort etter at gulvet er lagt, dette for å kunne slippe ut tapet på sokkelen samt at kunne male inn alle karmer samt gulvlister.

Hvordan gjør man ved omtapetsering og maling?
Tar man bort eksisterende gulv, tapetserer samt maler og så legger man inn gulvet igjen?
Eller dekker man gulvet, sparkler, tapetserer samt maler.

Hvordan gjør man i alle eksisterende hus når RH stiger om sommeren slår seg alle gulv der med og springer oppstår?

Det eneste man kan styre er jo RH under tiden gulvet legges, så er det jo hva det er, å ha større forskjell på RH innendørs sammenlignet med utendørs om sommeren er nesten umulig om man ikke gjør noe som driver opp luftfuktigheten innendørs.

Så at du motsier seg selv om at man ikke skal lufte og så står det lufte gjerne i teksten du lenker til får en til å fundere om du jobber for gulvleverandøren?
Du overtolker hva jeg skriver.

Min tro er at alt handler om luftfuktigheten, og tydeligvis kan det oppstå forhold der det tipper over og blir for mye for gulvet. Denne sommeren har vært fuktigere enn normalt, det har vært veldig tydelig hos oss.

At man har skrivelsen om maling handler vel da om at malingen slipper fukt når den tørker. Det kan nok bli en bidragende faktor om man maler store deler av huset på en gang. Det kan tydeligvis være en bidragende faktor til at disse besværene oppstår, selv om det sannsynligvis i 99% av tilfellene ikke fører til noen bekymringer.

Angående luftingen: her er jeg ikke sikker. Men jeg innbiller meg at huset har hatt det bedre av å ikke stille dører og vinduer på vidt gap når det har regnet og er 100% luftfuktighet ute. Akkurat som de skriver fra Kährs at overdreven luftig ved lav luftfuktighet kan gi alt for lav luftfuktighet innendørs. Når ingen bor i huset blir det vel heller ingen sirkulasjon på luften for eksempel kvelds- og ferietid, jeg tror ikke problemet oppstod om dere hadde hatt mekanisk ventilasjon.

Helt klart vanskelig å analysere, og det er nok som sagt mange faktorer som har spilt inn i sluttresultatet her.

• Liker
Peter Petterson og 1 annen
  • Laddar…
X Jeppan skrev:
Angående lufting: her er jeg ikke sikker. Men jeg innbiller meg at huset hadde hatt det bedre av å ikke ha dører og vinduer på vid gap f.eks. når det har regnet og er 100% luftfuktighet ute.
Jeg tror det er ganske umulig å holde noen direkte forskjell i luftfuktighet inne sammenlignet med ute. Har man normal ventilasjon, byttes luften inne flere ganger per døgn, og da burde luftfuktigheten inne i prinsippet bli som den er ute.

MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Jeg tror det er ganske umulig å holde noen direkte forskjell i luftfuktighet inne sammenlignet med ute. Har man normal ventilasjon, byttes luften inne flere ganger per døgn, og da burde luftfuktigheten inne i prinsippet bli som den er ute.
Jeg kan ha svært stor forskjell inne mot ute, men har bare selvtrekk utenom vifter på kjøkken og bad som går ved behov. Normalt sett måler man jo relativ luftfuktighet, og da påvirker jo temperaturen en del, selv om vannmengden i luften ikke skiller dramatisk. Har målere på forskjellige steder, og akkurat nå er det 82 % ute i åpen låve under tak (13,7C) og 40 % inne der jeg sitter (27C, takrom med datamaskiner som varmer opp). Ser jeg på det kaldeste og fuktigste rommet i underetasjen, er det samtidig 60 % (20C). Ingen varme eller AC er påslått.

Edit: Når jeg tenker etter, har det vært mye mer ekstremt til tider denne sommeren, som har vært veldig våt. Husker at det var 95 % ute til tross for ganske høy temperatur, det føltes som en dampbadstu å gå ut. Dette etter 2 uker med mer eller mindre uavbrutt regn (og nærhet til vann). Samtidig lå jeg rundt 30 % på den varmeste rommet i andre etasje til tross for åpne vinduer (tror det var rundt 30C, blir aldri mer).

Konklusjonen man kan dra er vel at det er veldig vanskelig å uttale seg sikkert om hvordan det er hos noen andre. Man må måle.

Edit: Loggene jeg finner viser ikke så store forskjeller, men jeg har ingen data før midten av juni dessverre:

Graf som viser innendørs og utendørs relativ luftfuktighet i prosent fra 24. juni til 22. juli 2023. Høyere svingninger utendørs.
Graf over relativ luftfuktighet fra juli til september 2023. Grønn linje viser utendørs fuktighet, rød linje viser innendørs fuktighet.

Sist redigert:
MultiMan MultiMan skrev:
Normalt sett måler man jo relativ luftfuktighet, og da påvirker jo temperaturen en hel del
Ja, jeg tenkte nok på at lufting skjedde tidligere på sommeren da det var mer likverdige temperaturer inne og ute. Så vet jeg ikke om det er blitt tydelig framhevet i tråden eller bare er noe jeg har fått for meg... 😳

Så gjetter jeg at naturlig ventilasjon ofte, spesielt om sommeren, gir betydelig dårligere luftomsetning enn det Boverket anser som riktig.

var ute og kikket på det nylagte gulvet i Attefalleren i dag også.

Samme sak der, kortskjøter som har gått fra hverandre samt at gulvet har løftet seg slik at det svikter.

Ingen gulvvarme i Attefalleren, men en luftvarmepumpe som har vært innstilt på 18c og har gått når det har vært nødvendig.

Så at det skulle ha med gulvvarmerørene å gjøre tror jeg ikke lenger på.

Skal kjøpe litt bladmål og måle hvor mye skjøtene har glidd fra hverandre.

• Liker
Snigla
  • Laddar…
Når skulle gulvet besiktiges?

R Robert-san01 skrev:
Når skulle gulvet besiktiges?
Hei,
Besiktigelsen er bestilt til tors 28 sep, ganske nøyaktig om en uke altså.
Har satt stopp på all videre renovering i huset til denne er gjennomført.

Men man er jo veldig ivrig på å få alt ferdig og få flytte inn i huset man nå har renovert i løpet av 6 måneder samt satt inn utrolig mye penger i.

Men men bare å holde ut og vente på besiktigelsen og deretter ta det derfra.

Jeg legger ved en liten film av svikten på ett av alle stedene i huset.

• Stue med grønne vegger, parkettgulv, moderne taklamper og veggmontert TV og skap. Hallen fører til en hvit dør, med vindu til høyre.
  • Et nyrenovert kjøkken med lyse tregulv, hvite skap, en svart kjøkkenvifte og benkeplate i mørkt treverk samt integrerte hvitevarer.
  • Lyst, renovert kjøkken med lys parkett, en svart kjøleskap og ovn, store vinduer, hvite skapdører og en dør mot terrassen og trapp til andre etasje.
  • Liker
MultiMan og 1 annen
  • Laddar…
Oi, det der gulvet kommer jo til å bevege seg veldig mye. Ikke rart at det svikter. Det vil ikke engang kreve at det kryper ut mot veggene for at det skal bule.

Jeg ville (dessverre) hevde at det er feil gulv å legge på så store flater. 15-20mm rundt om og en tverrliggende planke (terskel) i dørene ville jeg lagt for å unngå at det reiser seg. Som snekker ville jeg sagt nei til å legge gulvet som på bildene.

Med det sagt finnes det kanskje gulvleggere som har hemmelige triks. Jeg drev mest med plassbygde garderober og kjøkken. Men et og annet gulv har jeg lagt.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Tror at det er luftfuktigheten som spøker. Har hatt en bit plywood liggende ute og den er malt med fasadefarge på den ene siden. Den bøyer seg alt etter værforandringene. Gulvvarmen utgjør jo også en risikofaktor da den senker den relative fuktigheten på undersiden av gulvet. Kanskje stabiliseres det med tiden.

• Liker
Peter Petterson
  • Laddar…
H HasseU skrev:
Tror at det er luftfuktigheten som spøker. Har hatt en bit plywood liggende ute og den er malt med fasadefarge på ene siden. Den bøyer seg alt etter værforandringene. Gulvvarmen utgjør jo også en risikofaktor da den senker den relative fuktigheten på undersiden av gulvet. Kanskje stabiliseres det med tiden.
Det tror jeg også, og med helt tett underlag kan man ikke korrigere det med ventilasjonssprekker eller hull.

Men det kan bli bra med tiden, kanskje. Håper det for det synes at det er en solid jobb nedlagt.

• Liker
Peter Petterson og 1 annen
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Oi, det der gulvet kommer jo til å bevege seg ekstremt mye. Ikke rart at det svikter. Det vil ikke engang kreve at det kryper ut mot veggene for at det skal bule.

Jeg ville (dessverre) hevdet at det er feil gulv å legge på så store flater. 15-20mm rundt omkring og en tverrliggende planke (terskel) i dørene ville jeg lagt for at det ikke skal reise seg. Som snekker ville jeg sagt nei til å legge gulvet som på bildene.

Når det er sagt, finnes det kanskje gulvleggere som har hemmelige triks. Jeg holdt mest på med plassbygde garderober og kjøkken. Men jeg har lagt et og annet gulv.
Stuen ligger jo for seg selv i ett sveip og er ikke koblet sammen med kjøkken samt hall. Det er en dilatasjonsfuge i portalen fra stuen ut i hallen.

Men det er kanskje fortsatt for store flater å legge i ett sveip. Svikter jo like ille også i stuen samt hallen som på kjøkkenet dessverre.

• Liker
Pär Sköld
  • Laddar…
H HasseU skrev:
Tror at det er luftfuktigheten som spøker. Har hatt en bit plywood liggende ute og den er malt med fasademaling på den ene siden. Den bøyer seg alt etter været endrer seg. Gulvvarmen utgjør jo også en risikofaktor da den senker den relative fuktigheten på undersiden av gulvet. Kanskje stabiliseres det med tiden.
Ja kanskje det blir bedre med tiden, Men gulvvarmen vettefan hvor mye den jobber har jo vært Juni, Juli, Aug og den har jo ikke behøvd å jobbe så mye. Men jeg kan jo såklart ta feil, Det har jo skjedd før :)

P Peter Petterson skrev:
Ja kanskje det blir bedre med tiden, Men gulvvarmen vettefan hvor mye den jobber har jo vært Juni,Juli,Aug og den har jo ikke trengt å jobbe så mye. Men jeg kan jo såklart ta feil, Det har jo hendt før :)
Gulvet er vel bare overflatebehandlet på oversiden antar jeg. Uansett gulvvarmen kan det jo være så at det enn så lenge er fuktigst på oversiden rett under overflaten og da reiser det seg. Sprekkene du har viser dessuten at gulvet har blitt skjørt. Med tiden bør det jevne seg ut. Men problemet er at du ikke har tid til å vente.

S
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Oi, det gulvet der kommer jo til å bevege seg veldig mye. Ikke rart at det svikter. Det vil ikke engang kreves at det kryper ut mot veggene for at det skal bule.

Jeg ville (trist nok) hevdet at det er feil gulv å legge på så store flater. 15-20mm rundt omkring og en tverrgående planke (terskel) i dørene ville jeg lagt for å unngå at det hever seg. Som snekker ville jeg sagt nei til å legge gulvet som på bildene.

Med det sagt finnes det kanskje gulvleggere som har hemmelige triks. Jeg drev mest med plassbygde garderober og kjøkken. Men et og annet gulv har jeg lagt.
Men gulvet buer jo i alle mulige rom, og i en attefallare? Du kan vel ikke hevde at dette er et gulv som ikke tåler å legges i et vanlig rom?

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.