Skal bygge om en del av loftet til et nytt rom. Skal først sette opp stendere og isolere litt. Så lurer jeg på om jeg skal bruke sponplater eller gipsplater? Eller kanskje begge deler? Liker å ha spon for å skru opp ting i, gips føles litt svakt... Kanskje noe jeg bare har funnet på. Noen som kan gi tips?
Min standardvegg består av 45mm stålregel med isolasjon og deretter en plate 12 mm sponplate og utenpå det en 13 mm gips. Det samme på begge sider selvfølgelig. Du får da en vegg som er 95 mm tykk og du får ingen problemer med dørkarmer samt at det finnes materiale i veggen så du kan skru opp ting uten alt for mye fikling. Hvorfor stålregel da? Jo, det er riktignok noen kroner dyrere, men ikke slik at det spiller noen stor rolle. Derimot finnes det klare fordeler som jeg ser det, det er lett å trekke strøm for det finnes ferdige hull for vp-rør/slange. De er RETTE i motsetning til den 45x45 treregel som alle er så opptatt av. Det går lett og smidig å bygge med osv osv. Et lite tips til er at du kan lime gipsen mot sponplaten så får du en vegg som er STABIL, overkill er å også lime sponet mot stålreglen med lim som PL400. Om du skal lage hull for en dør så pleier jeg å bruke 45x70 eller 45x95 avhengig av humøret og hva jeg har for hånden. Det finnes også ferdige fester for elboksene så du kan montere dem på stålreglen.
Klikk her for å svare