Hei!
Helt ny på dette forumet, og til tross for at jeg har søkt og lest og søkt og lest, så starter jeg med et brak:
Jeg bor i et teglhus fra 1898 med murt og ventilert krypkjeller av gråstein. Størstedelen av huset ble renovert på 80-tallet, men to rom ble etterlatt urørt. Og nå er det på tide...
I dag ligger det helt uisolert planke gulv på bjelker oppført på tegl, ca cc 1000. Det har blitt skikkelig skeivt, så jeg tenker å bygge helt nytt bjelkelag. Min plan er 220x45 med cc 600 på plassbygde betongpillarer. 220 mm isolasjon på lekter, fuktsperre samt limt og skrudd gulvspon. Høres det fornuftig ut?
Det er i dag ingen tegn på fukt i grunnen (det er jo godt ventilert gjennom plankegulvet...), men hva risikerer jeg når jeg tetter til gulvet?
Innvendige vegger er i dag Treetex på stendere mot teglvegg. Ingen fuktsperre. Isolering ukjent. Min plan er å stendre opp, sikre luftspalte mot teglet, isolere 70 mm, fuktsperre og gips.
Over innertaket av Treetex ligger den gamle glisepanelet. Ned med den, avrette og opp med ny glisepanel og på med gips.
Hva mener dere? Er det Humle og Dumle i renoveringsmodus, eller?…