Jaha, nå virker det som om 900 mm skal bli den nye standarden, da eksempelvis gipsplater blir lettere å håndtere.

Ser man på gipsplater og sammenligner priser, så viser det seg at prisen i prinsippet er den samme for 900 og den gamle 1200. Gjerrig som jeg er, vekker det min oppmerksomhet allerede her, men...

Så ser man på isolasjon. Den gamle fine isolasjonen på plate har et perfekt mål for å passe i et stenderverk (i tre) med cc60, altså har bredden 565 mm. Den nye standarden er 455 mm. Den er altså tenkt å kun fungere med metallstendere cc45.

Kall meg gammeldags, men jeg liker mine trestendere.
Kall meg gjerrig, men jeg liker ikke å betale samme pris for en mindre plate.

Så har vi osb/plyfa, der 900 bredde ennå ikke har slått igjennom, så disse fungerer enn så lenge ikke med den nye cc45 standarden. Men den kommer kanskje snart også på bredere front som 900 plate. For samme pris som 1200 platen da selvfølgelig.

Jeg tror jeg har klart å glemme bort hensikten med dette innlegget, men jeg poster likevel :D

Klassisk måte å heve prisen på, redusere emballasjen. Jeg er ikke helt sikker på at det er hele sannheten her, pleier ikke byggevarehandelen å være ganske flinke til å skrive pris per kvm? (og deretter med bitte liten tekst prisen på hele platen/rullen med isolasjon)

P
Akkurat gips 1200 er jo veldig tung og uhåndterlig. Jeg valgte 900 av den grunn. Bak bruker jeg osb 1200 på cc60 regelstamme. Smidig og bra.

900 mm bredde har vært standard noen år nå, det er ikke tillatt å bruke 1200mm plater på nybygg av arbeidsmiljø årsaker
det finnes 410mm bredde isolasjon for trestendere med 45 c/c
problemet er at det finnes så mange varianter på isolasjon så handlerne har ikke plass til å ha alle typer hjemme

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.