1.376 lest ·
3 svar
1k lest
3 svar
Nybegynner, prøve renoveringspusse en teglmur
Hei.
Jeg har en bit teglesteinsmur her som begynner å se litt aldrende ut, og jeg tenkte å prøve å friske opp den. Utfordringen med det er at jeg aldri har gjort det før. Jeg har dette:
..og det er vel antagelig der det blir trøbbel også, jeg vet ikke hvilken "konsistens" jeg skal sikte på. Jeg leste om at man tar ferdigblandet mørtel på murerskjeen og "slår" det på den loddrette muren. Når jeg gjorde det så ville det jo ikke sette seg særlig mye i det hele tatt, godt og vel over halvparten satte seg ikke i det hele tatt, men falt ned med en gang. Skyldes det at jeg hadde i for lite vann? (For jeg antar at det ikke kan være så mye mindre, hvis jeg dro med brettet over mørtelen som tross alt satt igjen på muren så "klumpet" det seg ofte og falt ned). Hvor går grensen mellom passe vått og for vått?
Det kompliserer litt ekstra siden de gamle lagene, tegl, puss og maling, har sprukket, flaket og falt bort litt her og der. Det er mulig at det regnes som for støvete (Porøst? Tørt? "Ødelagt"?) for at den nye mørtelen skal ha en sjanse til å feste seg når jeg prøver å "slå" på det. Jeg antar at det er ganske åpenbart at det kreves forarbeid? Hva er bra da? Murerhammer? Stålbørste? Skal man fjerne alt sammen, inn til teglsteinen? Jeg antar at det blir lettere å få resultatet jevnt siden da, om man skal se det positivt?
Jeg har en bit teglesteinsmur her som begynner å se litt aldrende ut, og jeg tenkte å prøve å friske opp den. Utfordringen med det er at jeg aldri har gjort det før. Jeg har dette:
- Pussmørtel C
- Blander
- Bøtte å blande i
- Murerskje
- Pussbrett
- Murerhammer
..og det er vel antagelig der det blir trøbbel også, jeg vet ikke hvilken "konsistens" jeg skal sikte på. Jeg leste om at man tar ferdigblandet mørtel på murerskjeen og "slår" det på den loddrette muren. Når jeg gjorde det så ville det jo ikke sette seg særlig mye i det hele tatt, godt og vel over halvparten satte seg ikke i det hele tatt, men falt ned med en gang. Skyldes det at jeg hadde i for lite vann? (For jeg antar at det ikke kan være så mye mindre, hvis jeg dro med brettet over mørtelen som tross alt satt igjen på muren så "klumpet" det seg ofte og falt ned). Hvor går grensen mellom passe vått og for vått?
Det kompliserer litt ekstra siden de gamle lagene, tegl, puss og maling, har sprukket, flaket og falt bort litt her og der. Det er mulig at det regnes som for støvete (Porøst? Tørt? "Ødelagt"?) for at den nye mørtelen skal ha en sjanse til å feste seg når jeg prøver å "slå" på det. Jeg antar at det er ganske åpenbart at det kreves forarbeid? Hva er bra da? Murerhammer? Stålbørste? Skal man fjerne alt sammen, inn til teglsteinen? Jeg antar at det blir lettere å få resultatet jevnt siden da, om man skal se det positivt?
T Tobbe St skrev:Her kommer et bilde av muren også:
[/QUOT]T Tobbe St skrev:Hei.
Jeg har en bit teglstensmur her som begynner å se litt aldrende ut, og jeg tenkte på å prøve å pynte opp den. Utfordringen med det er at jeg aldri har gjort det før. Jeg har dette:
Jeg har gjort et første forsøk, med stor vekt på å prøve meg frem med proporsjonene når jeg blander mørtelpulveret (Kalles det ferdigblandet, tror jeg? "tørrmørtel bestående av sement, kalk og natursand i proporsjonene 50/50/650") og vann.
- Pussmørtel C
- Mikser
- Bøtte å blande i
- Murskje
- Pussebrett
- Murhammer
..og det er vel sannsynligvis der det blir feil også, jeg vet ikke hvilken "konsistens" jeg skal sikte på. Jeg leste om at man tar ferdigblandet mørtel på murskjeen og "slår" på det på den loddrette muren. Når jeg gjorde det så ville det jo ikke feste seg særlig mye i det hele tatt, godt og vel over halvparten festet seg ikke i det hele tatt men falt ned direkte. Skyldes det at jeg har hatt i for lite vann? (For jeg antar at det ikke kan være så mye mindre, om jeg dro med brettet over mørtelen som tross alt satt igjen på muren så "klumpet" det seg ofte og falt ned). Hvor går grensen mellom passe vått og for vått?
Det kompliserer litt ekstra siden de gamle lagene, tegl, puss og maling, har sprukket, flaket og falt av litt her og der. Det er mulig at det regnes som for støvete (Porøst? Tørt? "Ødelagt"?) for at den nye mørtelen skal ha en sjanse til å feste når jeg prøver å "slå" på det. Jeg antar at det er ganske opplagt at det kreves forarbeid? Hva er bra da? Murhammer? Stålbørste? Skal man fjerne alt sammen inn til teglstenen? Jeg antar at det blir lettere å få resultatet jevnt senere da, om man skal se det positivt?
underlaget må være støvfritt før du gir deg på det. Har du tilgang til høytrykkspyler med roterende stråle kan du prøve å blåse av alt løst og flassende maling. Du har vel ikke glemt å fukte underlaget før du påfører puss? Du kunne prøve å sparkle på mørtelen i stedet for å slå.
Klikk her for å svare