Hei hei
Har en fundering på vår tomt som vi skal bygge hus på.
Det finnes to alternativer for å lage en vei til huset, et er å ta dette via den korte veien, noe som betyr at det kan komme til å bli en kraftig helling samt en del sprengning.
Det andre alternativet er å dra veien fra den andre siden, veien blir dog 100 meter lenger men kommer sannsynligvis til å unngå sprengning.
Hva koster veien per meter?
Hvor mye avhengig av arbeid ligger sprengning i pris?
Har en fundering på vår tomt som vi skal bygge hus på.
Det finnes to alternativer for å lage en vei til huset, et er å ta dette via den korte veien, noe som betyr at det kan komme til å bli en kraftig helling samt en del sprengning.
Det andre alternativet er å dra veien fra den andre siden, veien blir dog 100 meter lenger men kommer sannsynligvis til å unngå sprengning.
Hva koster veien per meter?
Hvor mye avhengig av arbeid ligger sprengning i pris?
Jeg ville virkelig prøve å unngå sprengning (som avhengig av hvordan det ser ut og hva som finnes i nærheten kan koste hundretusenvis av kroner) samt kraftige hellinger. Det er vanskelig å få veien til å bli liggende når det heller mye og det kommer tordenvær eller er en vanskelig teleløsning.
Hva veien deretter koster, varierer også med hvordan det ser ut, og hvordan dere får bygge den. Fra noen hundrelapper per meter hvis det er optimale forhold, til tusenlapper hvis det f.eks. er veldig våt jord, eller hvis mye masse må til.
Hva veien deretter koster, varierer også med hvordan det ser ut, og hvordan dere får bygge den. Fra noen hundrelapper per meter hvis det er optimale forhold, til tusenlapper hvis det f.eks. er veldig våt jord, eller hvis mye masse må til.
Jeg er jo ikke så sikker jeg uten vil ha mer informasjon. Hva er kraftig helning for eksempel.
Nå bor du jo såpass langt sør så brøyting ikke er et altfor stort problem men det er jo en sak å tenke på. Hver meter ekstra vei vil jo koste ekstra drift og vedlikehold.
Nå bor du jo såpass langt sør så brøyting ikke er et altfor stort problem men det er jo en sak å tenke på. Hver meter ekstra vei vil jo koste ekstra drift og vedlikehold.
Oi, det hørtes billig ut jawen. Vi er i startgropene for å anlegge en vei. Dog ikke like lang som trådskaperen (100 m) og det trenger å være litt drenering på et sted. Vi hadde samtidig tenkt å legge ned rør for å få til strøm for belysning langs veien, samt noe å trekke telekablene i. Hvor mye ekstra kan man regne med at drenering (som jeg antar bare er litt dypere gravd med et rør gjennom fyllet?) samt nedlegging av rør koster? Ytterligere et spørsmål, hvor smal kan man gjøre veien uten at det medfører problemer for transport av byggematerialer (betong, leca, lettbetong) samt slammtømming etc?
Vår vei kostet ca 90 000 kr og er ca 100 meter dvs 900 kr/meter, noe som er en ganske normal pris. Jeg har lest på forumet at man bør regne med 1000 kr/meter, men selvsagt avhenger prisen mye av hvilke omstendigheter og forutsetninger som finnes.
Jeg kan fortelle litt om våre forutsetninger: Vi hadde en gammel vei som var kjørbar med bil på 50-tallet. Den var gjengrodd med planter og ble skrelt av ca 200 mm. Vi måtte felle noen trær, og stubbene tok traktorgraveren opp. Markduk har vi under hele veien, og vi har lagt på 200-700 mm bærelag av div fraksjoner. Da vi laget veien var det midt på sommeren, og vårt nærmeste gruslager hadde feriestengt, noe som gjorde at materialet måtte hentes fra et sted noen mil lenger bort. Dag en hadde vi to lastebiler som kjørte materialer, men dag to kunne dessverre bare en lastebil kjøre materialer, noe som gjorde at hjullasteren som la ut materialet ikke hadde fullt opp. Vi har 50 mm kabelbeskyttelsesrør langs med hele veien (koster ca 10 kr meteren) og en veirør for å lede vann under veien på ett sted (ca 600 kr). Vår vei er ca 4 meter bred, noe jeg syntes var altfor bredt da den ble laget, men lastebilene trenger det. På de stedene hvor veien består av 700 mm bærelag, har vi trengt å gjøre motfylling av grus og jord for at veien ikke skal rase ut til sidene, slikt må også tas med i beregningene for hva en vei koster.
Jeg kan fortelle litt om våre forutsetninger: Vi hadde en gammel vei som var kjørbar med bil på 50-tallet. Den var gjengrodd med planter og ble skrelt av ca 200 mm. Vi måtte felle noen trær, og stubbene tok traktorgraveren opp. Markduk har vi under hele veien, og vi har lagt på 200-700 mm bærelag av div fraksjoner. Da vi laget veien var det midt på sommeren, og vårt nærmeste gruslager hadde feriestengt, noe som gjorde at materialet måtte hentes fra et sted noen mil lenger bort. Dag en hadde vi to lastebiler som kjørte materialer, men dag to kunne dessverre bare en lastebil kjøre materialer, noe som gjorde at hjullasteren som la ut materialet ikke hadde fullt opp. Vi har 50 mm kabelbeskyttelsesrør langs med hele veien (koster ca 10 kr meteren) og en veirør for å lede vann under veien på ett sted (ca 600 kr). Vår vei er ca 4 meter bred, noe jeg syntes var altfor bredt da den ble laget, men lastebilene trenger det. På de stedene hvor veien består av 700 mm bærelag, har vi trengt å gjøre motfylling av grus og jord for at veien ikke skal rase ut til sidene, slikt må også tas med i beregningene for hva en vei koster.
4 meters veibredde er passelig, man vil ha litt margin med byggtrafikk. Deretter er min pris basert på 30cm tykkelse med 0-63mm pukk, da kommer man 3,33 kvm per kubikk. 200 X 4 = 800/3,33 gir 240 kubikk, 1 kubikk veier ca 1600kg så det gir 385 tonn, 1 tonn koster ca 120 kr =120X385 gir 46.200 kr. Markduk koster ca 5-7 kr kvm så regn med 6kr, 6 X 800=4.800kr.
Legg til litt ekstrakostnader for evt punktdrenering og reserve si 10%
Kostnad hittil 56.100 kr
Gravemaskin 17 tonner ca 750 kr/time, gravemaskinen bør rekke å høvle av matjord og forberede vei på ca 4 dager dvs 50 løpemeter per dag, det blir 32X750=24.000kr
Så å legge på pukk går veldig raskt, leveransene av materialene styr dessverre tiden, for å tømme et lass og så ploge det ut med gravemaskinens skrapeblad tar maks 15 min per lass. 1 lass ca 12 tonn eller 7,5 kubikk rekker til ca 25 kvm vei eller 6, 25 løpemeter full 4 m bredde.
32 lass gir si 10 timer til med gravemaskin dvs 7.500 kr. Så skal du ha en anleggsarbeider hele tiden som gjør det som trengs på bakken sammen med gravemaskinen, han trenger kanskje 60 timer inkl. vibrering, det gir 300 kr/time X 60=18.000 kr
Sum 106.500 kr Dette er regnet på en normal vei som ikke har ekstreme forhold f.eks. skog i veien m.m., og basert på at man kan legge skrapmassene på siden og ikke trenger å kjøre dem bort, kostnaden kan også øke hvis grustaket er langt borte i og med at transportene av pukk blir lange. Å legge ned kabelrør koster som fn76 skriver ca 10 kr/m i materiale og tar ikke lang tid å legge, dette gjør anleggsarbeideren samtidig som de går frem.
MvH Jawen
Legg til litt ekstrakostnader for evt punktdrenering og reserve si 10%
Kostnad hittil 56.100 kr
Gravemaskin 17 tonner ca 750 kr/time, gravemaskinen bør rekke å høvle av matjord og forberede vei på ca 4 dager dvs 50 løpemeter per dag, det blir 32X750=24.000kr
Så å legge på pukk går veldig raskt, leveransene av materialene styr dessverre tiden, for å tømme et lass og så ploge det ut med gravemaskinens skrapeblad tar maks 15 min per lass. 1 lass ca 12 tonn eller 7,5 kubikk rekker til ca 25 kvm vei eller 6, 25 løpemeter full 4 m bredde.
32 lass gir si 10 timer til med gravemaskin dvs 7.500 kr. Så skal du ha en anleggsarbeider hele tiden som gjør det som trengs på bakken sammen med gravemaskinen, han trenger kanskje 60 timer inkl. vibrering, det gir 300 kr/time X 60=18.000 kr
Sum 106.500 kr Dette er regnet på en normal vei som ikke har ekstreme forhold f.eks. skog i veien m.m., og basert på at man kan legge skrapmassene på siden og ikke trenger å kjøre dem bort, kostnaden kan også øke hvis grustaket er langt borte i og med at transportene av pukk blir lange. Å legge ned kabelrør koster som fn76 skriver ca 10 kr/m i materiale og tar ikke lang tid å legge, dette gjør anleggsarbeideren samtidig som de går frem.
MvH Jawen
En ting til som dukket opp i hodet i dag da jeg møtte en traktor i skogen, er at det ikke gjør noe om det bygges noe som kan fungere som et møtested et sted på midten av en 200m lang strekning. Å rygge 100m kan føles litt slitsomt. Det holder med 1,5m ekstra bredde på 7-8m vegstrekning og koster ikke særlig mye ekstra i forhold til nytten man har av det i evigheter.
For oss var det t.o.m. slik at Vegvesenet krevde at vi skulle ha en snuplass/lomme for at vi skulle få tillatelse til å bygge innfartsvei til vår tomt. Vegvesenet anså at innfart ikke kunne bevilges hvis man måtte rygge ut på hovedveien (70-vei og 80 hhv. 120 meters sikt). Derimot fikk vi legge "snuområde" der vi selv syntes var best. Vår innfartsvei er ca 250 meter lang og vi har snuplassen (tilstrekkelig for lastebiler å rygge inn og snu på) nær huset ettersom den også fungerer som gjesteparkering.
tro meg det skal jegjawen skrev:
får la håpe på at det ikke går over 106,500 kr da
Kommer med Bilder når det nærmer seg huset
Klikk her for å svare