Jeg har begynt med neste rom i huset og har to mindre problemer.
På "bilde 1" så er veggen ujevn ved "Pil A" og det går en utenpåliggende kabel fra "Pil B" til "Pil C". Den utenpåliggende kabelen har tidligere eiere latt trekke til en stikkontakt i rommet ved siden av. Jeg vil jevne ut veggen og samtidig få bort den utenpåliggende kabelen.
Er det helt feil å trekke rør eller slange utenpå eksisterende vegg, sette en ekstra boks (Se bilde 2) og så lekte opp samt sette en ny vegg utenpå (Se bilde 3)???
Er dette riktig ifølge byggteknikk samt elsikkerhet??? En elektriker får selvfølgelig gjøre tilkoblingen...
Hvilken tykkelse på lekter skal man bruke????
På "bilde 1" så er veggen ujevn ved "Pil A" og det går en utenpåliggende kabel fra "Pil B" til "Pil C". Den utenpåliggende kabelen har tidligere eiere latt trekke til en stikkontakt i rommet ved siden av. Jeg vil jevne ut veggen og samtidig få bort den utenpåliggende kabelen.
Er det helt feil å trekke rør eller slange utenpå eksisterende vegg, sette en ekstra boks (Se bilde 2) og så lekte opp samt sette en ny vegg utenpå (Se bilde 3)???
Er dette riktig ifølge byggteknikk samt elsikkerhet??? En elektriker får selvfølgelig gjøre tilkoblingen...
Hvilken tykkelse på lekter skal man bruke????
Er veggen en innervegg?
Jeg ville antagelig ha satt en 45x45 og trukket kabelen i rør og bokser som du har tenkt, men noen med snekker-/byggeutdannelse har kanskje en annen (kanskje til og med bedre) idé.
Det kan til og med være best å fjerne veggkledningen (gips?) og gjøre en ny elektrisk installasjon inne i den allerede eksisterende veggen - det er jo kjedelig å ta gulvplass, selv om det er litt - bare for 2 elrør og en boks....
MVH
/Ove
Jeg ville antagelig ha satt en 45x45 og trukket kabelen i rør og bokser som du har tenkt, men noen med snekker-/byggeutdannelse har kanskje en annen (kanskje til og med bedre) idé.
Det kan til og med være best å fjerne veggkledningen (gips?) og gjøre en ny elektrisk installasjon inne i den allerede eksisterende veggen - det er jo kjedelig å ta gulvplass, selv om det er litt - bare for 2 elrør og en boks....
MVH
/Ove
Først var jeg innte på å ta ned sponplaten på den eksisterende veggen MEN så er dette enklere og hullet på første bildet (Pil C) er et stykke fra veggen og skjules med 45x45 regel men ny kledning.
Jeg ville bare ha en bekreftelse på at jeg har tenkt riktig og at det ikke strider for mye mot normer innen "hjemmepusling"...
Jeg ville bare ha en bekreftelse på at jeg har tenkt riktig og at det ikke strider for mye mot normer innen "hjemmepusling"...
Hehe, normer innen hjemmepuleri - den var skikkelig bra!! 
Ja, det er enkelt å sette opp lekter, men på den andre siden er det ikke så stort arbeid å fikse et hull med litt sparkel...
Men jeg hadde nok som sagt bygget på med lekter...
Når det gjelder strøm og tilbygg - avd hjemmefiks - så har jeg et utmerket eksempel på når det kan bli litt feil. Jeg har en kabel som går inne i huset til det som før var gavl, langs gavlen ut på utsiden, ned på utsiden av en takinnkledning og inn tilbake i huset igjen for å forsyne tilbygget. Jeg bare ristet på hodet da jeg forsto hvordan det var lagt... Når jeg får elektrikeren hit skal det gjøres om!!!
MVH
/Ove
Ja, det er enkelt å sette opp lekter, men på den andre siden er det ikke så stort arbeid å fikse et hull med litt sparkel...
Når det gjelder strøm og tilbygg - avd hjemmefiks - så har jeg et utmerket eksempel på når det kan bli litt feil. Jeg har en kabel som går inne i huset til det som før var gavl, langs gavlen ut på utsiden, ned på utsiden av en takinnkledning og inn tilbake i huset igjen for å forsyne tilbygget. Jeg bare ristet på hodet da jeg forsto hvordan det var lagt... Når jeg får elektrikeren hit skal det gjøres om!!!
MVH
/Ove
Jeg vet ikke hvordan du har tenkt egentlig, men hvis du har tenkt å trekke den eksisterende kabelen i et elektrisk rør så husk at enkelte kabler ikke skal trekkes i rør. Skal du båte kabelen mot vanlig tråd skal det jo ikke være noe problem.
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 innlegg
hallo p-plass! tjipp her! jeg skulle fræst inn rør for kabler i sponplaten. deretter ev. rette litt + en ny gipsplate utenpå dette.. sparkel, maling, tapetsering!? slippe å lekte opp og få en bongo tromme til vegg.. om du ikke stopper i isolasjon mm, vil si..
Deretter setter du kantjern på de utvendige hjørnene og sparkler mot så blir det toppen! Kanskje på tide å komme innom på en kaffe.. har jo ikke sett ditt "slott" =)
Deretter setter du kantjern på de utvendige hjørnene og sparkler mot så blir det toppen! Kanskje på tide å komme innom på en kaffe.. har jo ikke sett ditt "slott" =)
Dette er jo en variant jeg ikke har tenkt på, men det feiler på en ting, jeg skal ha noen uttak på veggen og må da kjøre utenpåliggende!?Tobbefonsterfixare skrev:hallå p-plats! tjipp här! jag skulle frest inn rør for kabler i sponplaten. så eventuelt justert litt + en ny gipsplate utenpå dette.. sparkle, male, tapetsere!? slippe å stendere opp og få en bongo tromme til vegg.. om du ikke stopper i isolasjon mm, villsäga..
Deretter setter du kantjern på de utvendige hjørnene og sparker imot så blir det topp! Kanskje på tide å komme forbi på en kaffe.. har jo ikke sjekket ut ditt "slott" =)
Når det gjelder "Bongotromma" så har jeg minst 4 stk i hvert rom allerede!
Kaffe er noe som alltid finnes så det er bare å stikke innom!!!!
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 innlegg
det gjør vel ikke noe om du har vegguttak av "utenpåliggende modell" om du har fått inn rør og kabler i veggen!?` syns ikke jeg i alle fall.. finnes jo smekre modeller av utenpåliggende vegguttak mm.. man trenger jo ikke nødvendigvis kjøpe dem av skoeske modell! =) i alle fall en måte jeg pleier å bruke der jeg kompletterer med uttak / brytere.. er at jeg freser inn for rør i eksisterende veggbekledning og så "smekker" på ny gips utenpå dette.. og der det ikke er mulig å løse det med boks blir det uttak av smekker utenpåliggende modell!
Klikk her for å svare