Jeg skal ta fatt på å bygge vår innvendige trapp og tenkte be om noen råd og tanker. Jeg er selv en erfaren snekker men har aldri gjort akkurat en slik ting før. Det er et nybygg så i dag finnes ingen trapp her i det hele tatt.
Meget takknemlig for alle synspunkter og innspill.
Det er altså en trapp i henhold til tegning, med et repos halvveis opp. Total høyde fra ferdig gulv til ferdig gulv er 2,9 m.
Reposet er 1100 mm, og total bredde er 2240 mm. Et trinn er altså ca. 1 meter i bredde.
Trappen skal være lukket og under skal det bli et oppbevaringsrom.
Oppover på tegningen ligger en stue. Trinnene i eik skal være synlige den veien, gjelder både øvre og nedre trapp.
Så, grunnideen er å bygge reposet, deretter feste trappevangene som skjæres ut av kraftige bjelker. Kjøpe 40 mm tykk eik som industrilakkeres, og skjære til opptrinn og inntrinn (blå ruter på trinnene nedenfor).
Fra gulvet og opp til inntrinn/opptrinn bygges en vanlig gipsvegg.
Knirk er totalforbudt, trappen skal bli godt bygd.
Mine spesifikke funderinger er:
1. Hvor kraftige trappevanger behøves? Det vil si, først og fremst hvor høye må de være for å holde og for å ha plass til å skjære ut trinnene?
2. Utskjæring trappevanger? Jeg tenker å ta en kryssfinerplate og mal med hjelp av den. Stille den på plass og tegne med hjelp av vinkel, vater og lasermåler fra gulv for å få eksakte plasseringer av hvert trinn. Deretter skjære ut dette, føre over til endelige vanger, og skjære ut. Dette tenker jeg er et kritisk moment.
Jeg kan håndtere en skinne + stupesag, men da må jeg håndsage siste biten på grunn av at et blad er rundt. Man kan da slipe med maskin, men da risikerer man at vangen ikke blir perfekt kontra den motsatte siden, og så har man problemer med knirk m.m.
Et alternativ tenker jeg er en målsatt tegning som legges inn i et cad-program og så skjæres ut med datastyrt sag.
3. Utstikkende inntrinn eller jevnt i kant med opptrinn?
Kanskje penest med kant i kant (sammen med lett avrundet forkant) men vanskeligere å få det nøyaktig i matchningen, og dårligere å gå i?
4. LED-belysning. Ville gjerne felle inn en eller annen form for LED-belysning. Naturlige stedet kanskje er i utstikket av inntrinnet? Det avgjør jo i så fall punkt 3 ovenfor.
5. Håndlist? Hvor og hvordan plasserer man best en håndlist i en slik trapp?
6. Skruing av trinn. Hvordan skrur jeg dette usynlig? Setter en ekstra trebit innenfor opptrinnet som jeg kan skru nedenfra opp i inntrinnet? Lignende problem når inntrinnet skal festes i vangen.
Kun liming føles ikke tilstrekkelig, eller hva?
Takker og bukker på forhånd. Lover å komme tilbake med litt byggbilder og tekst på dette senere, uansett hvilke metoder jeg ender opp med.
Jeg laget som amatør en enkel trapp (U) ved å først finne de riktige formlene for trinn osv. og deretter laget en mal i masonit. Etter det limte jeg sammen to byggfinerplater og saget ut. Jeg sparte noen mm rundt markeringen og filte til slutt, men vangestykkene "suge seg" fast da jeg prøvde om de passet. Deretter bygde jeg videre på den, og siste trinnet var gulvtrinnet og dekkeplanken. Jeg lot gulvtrinnet stikke litt ut slik at man kan få inn foten/tærne litt under. Det føltes mer komfortabelt slik.
Som sagt. En veldig enkel dekket trapp av en amatør som ikke hadde budsjett til å kjøpe en ny.
Rekkverkene kjøpte jeg på Bauhaus (rustfritt og plexiglass).
Vangen kan du dimensjonere etter vanlige sviktkriterier. Med så korte trappløp som du har tenkt deg, trenger du derimot ikke tenke på noen sviktberegning siden andre faktorer vil være dimensjonerende. 42 mm limtre er et bra materiale å ta utgangspunkt i til vangstykkene, siden det er sterkt og tørt. Med rette trappløp ville jeg droppet steget med maler og heller tegnet direkte på materialet. Det går an å komplisere det mye med utfresninger osv. En enkel metode er å montere lister som støtte for plan- og opptrinn direkte på vangstykkets innside. Runde trappeneser uten utsikkende plantrinn kan bli meget elegant. Selv liker jeg slike trapper som man opplever svever i luften, men det er mye arbeid og ikke alle liker å gå i slike trapper. Håndleder monteres best på de omkringliggende veggene 800 mm over trappenesene. Diameter 30-50 mm, minst 45 mm fra veggen. Har du riktig dimensjon på plantrinnene i forhold til trappebredden, er knirk ikke et problem. Opptrinnene skrues i plantrinnenes bakkant. Med en bredde på 1 meter bør plantrinnene være ca. 37 mm tykke hvis du bruker eik (som har 20% bedre ytelse enn furu/gran).
Vangen kan du dimensjonere etter vanlige sviktkriterier. Med så korte trappløp som du har tenkt deg, trenger du imidlertid ikke tenke på noen sviktberegning, da andre faktorer vil være dimensjonerende. 42 mm limtre er bra materiale å gå ut fra til vangstykkene siden det er sterkt og tørt. Med rette trappløp ville jeg droppet momentet med maler og heller tegnet direkte på materialet. Det går an å komplisere det skikkelig med utfresinger osv. En enkel metode er å montere lister som støtte for trinn og stusstrinn direkte på vangstykkene sine innside. Runde trappeneser uten utstikkende trinn kan bli svært elegant. Selv liker jeg slike trapper som man opplever svever i luften, men det er mye arbeid og ikke alle liker å gå i slike trapper. Håndløpere plasserer du hensiktsmessig på de omkringliggende veggene 800 mm over trappenesene. Diameter 30-50 mm, minst 45 mm fra veggen. Har du rett dimensjon på trinnene i forhold til trappebredden er knirk ikke noe problem. Stusstrinnene skrus i trinnenes bakkant. Med en bredde på 1 meter bør trinene være ca 37 mm tykke om du bruker eik (som har 20% bedre ytelse enn furu/gran).
Takk for verdifulle tips.
Jeg kan imidlertid ikke beregne svikt på en god måte selv, men er ganske bra på å bruke øyemål og så ta litt i for mye, så pleier det å holde
Men kan du anslå hvor høye vanger (limtre) jeg kan trenge til dette? Altså høyden før jeg skråskjærer for trinnene.
Ekstrinn tenker jeg ta 40 mm så det høres jo passe ut ifølge deg.
Om jeg gjør hvileplanet 1110 mm bredt (i henhold til tegning) så blir det som følger:
Dybde på hver trapp er 1772 mm, høyde 1444 mm.
Med ca 180 mm trinnhøyde blir det 8 "høyder" (opptrinn) og 7 inntrinn hvis man ikke regner med gulvet eller hvileplanet som et trinn.
Dybden på hvert trinn ville da bli 253 cm.
Minsker jeg bredden på hvileplanet så får jeg selvfølgelig litt dypere inntrinn, men det er nok ikke nødvendig.
Hvis du sager vangstykkene ut av 42 mm limtre, må de aldri være lavere enn 95 mm. Dine trinnhøyder og trinndybder blir bra.
Fikk et forslag fra en trappeprodusent. 40 mm brede vanger. Ikke målsatt tegning, men forstørrer opp og måler ganske bra og får det til totalt 380 mm høye vanger. Målte ikke det som tilsvarer dine 95 mm, men tror det er ganske mye mer enn det. Kanskje unødvendig. Limtre i bredden 42 mm ser ut til å bare finnes opp til 270 mm, og det føles ikke som det er nok. 90 mm x 400 mm kan man kjøpe derimot. Må lete videre
42 mm limtre skal finnes i høyder opp til 405 mm, det kan være leveringstid. Det fremstilles gjennom klyving av 90 mm limtre. Et alternativ er å gå opp i bredde til 56 mm.
@martinradbo hvordan har det gått med din trapp? Jeg er nysgjerrig da jeg står i startgropene med nybygg og planlegger å bygge en lignende trapp som din. har du noen ferdige bilder samt noe under byggeperioden?