Hei alle

Jeg og min samboer bor i et funkishus bygget 1935. Det er pusset i henhold til datidens byggemåte.
På 1970-tallet valgte husets eier å kle huset med liggende fjellpanel. Vi har nå tanker om å rive denne panelen for å ta fram den gamle pussede fasaden. Ifølge den forrige eieren var det ikke noen feil på pussen, men det var vel ikke "moderne" å bo i pusset hus på den tiden.

Jeg har fulgt litt med i debatten om pussede hus, men vi føler at dette er noe vi vil gjøre. Jeg er godt klar over at dette krever mye undersøkelsesarbeid før man setter i gang.

Jeg er sikker på at det finnes mange byggkyndige personer på dette forumet som sitter på kunnskap om dette emnet og ville bli veldig glad om dere ville dele deres kunnskap.

Hvilket system skal vi bruke? Hvis jeg skal tilleggsisolere, hva bør jeg tenke på? Kostnad? o.s.v.

Takknemlig for svar/Jotan

I
Om det er spikret trepanel utenpå den tidligere fasadepussen, kan du glemme å ta frem pussen. Den blir ikke hel etter rivning av trefasaden.

Avhengig av hvilken måte huset er bygget (stein- eller trestamme) finnes det ulike teknikker for å pusse huset på nytt. Er det steinhus går det relativt lett. Er det trestamme kan det bli litt mer besværlig.

Et steinhus har bedre feste og mindre bevegelse i underlaget for puss. Det egner seg m.a.o. for å pusse. Men vurderer du ekstern tilleggsisolering, som i sin tur krever en utlekting med trevirke, så er du like ille ute som du er når stammen er av tre.

Trehus beveger seg mer og følger derfor ikke jevnt med et ikke elastisk materiale som puss. Vanligvis gjorde man derfor toppsjiktet fra trestammen gjennom en rørning. Den vanligste er vassmatte på ståltråd. (Skulle tro at du har en slik bak panelet i ditt hus hvis det er stambygget av tre.)

Med trepanelet og pussen følger da rørningen når du river fasaden. Du har da nådd startpunktet for ny fasade.

Så har du enten en plankestamme eller en tømmerstamme bak pussen hvis det ikke er et steinhus. Kanskje med en svart bølgepapplignende isolering eller en hvit glassfiberisolering med papp utenpå eller på innsiden. Plankene er stående og not- og fjærsammenføyd, ca. 1½" tykke. Du kan også ha bare planker uten isolering eller en tømmerstamme bak. Tømmerstammen kan være stående eller liggende. På innsiden har du trolig en porøs trefiberskive (kjenn med tommelen på vegginnsiden, er den myk er det en porøs trefiberskive (Tretex kalt), kjennes den hard er det sannsynligvis en hard trefiberskive (1/8"-1/4") med tjærepapp bak.

For å erstatte den gamle rørningen med en ny, kan du bytte til et materiale som heter strekkmetall. Det er det absolutt beste og sikreste du kan pusse på. Men det må settes på avstandsstykker som ikke er altfor stive. De skal kunne gi etter for bevegelser i underlaget slik at pusslaget blir mer eller mindre frittstående og upåvirket.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.