Vi vil bygge en kjellertrapp og vurderer hva det kan koste. Vi skal selvfølgelig hente inn noen til å gi tilbud, men jeg ville diskutere litt med dere her først.

Vi skal bygge et bad der dagens trapp er, derfor trengs en ny plassering. Dessuten er nåværende plassering litt merkelig - helt innerst i et rom i hjørnet av huset. Den nye trappen ville passet perfekt midt i huset ved trappen til overetasjen, hvis det er mulig å bygge en trapp der. I dag er det et lite slitent bad der som vi uansett har planlagt å rive. Rommet under badet, der den nye trappen er tenkt å være, består i dag til stor del av en hulrom (som en uferdig del av kjelleren, liksom). Imidlertid er det også fjell opp til ca 65 cm i høyde fra kjellergulvet. I dag er det en luke til hulrommet fra det kjellerrommet der trappen ender.

Jeg har gjort omtrentlige måleberegninger* og vurderer at en trapp med 11 trinn à 19,5 cm høyde og 19 cm dybde ville fungere. Da lander den på et bra sted i kjelleren - 40 cm før veggen til eksisterende kjellerrom - og man burde dermed ikke slå hodet noe sted. Det blir en bratt trapp, jeg vet. Men kan ikke kjellertrapper få være litt bratte? Det er en god utgang fra kjelleren rett ut i hagen (uten trapp), så der kan man bære inn og ut store ting i kjelleren hvis man ønsker det. Vi bruker kjelleren til oppbevaring, en ekstra fryser og verksted.

Alternativet er å lage en trapp med 11 trinn à 19,5 cm høyde og 24 cm dybde, som ville vært mer behagelig å gå i. Imidlertid ville man da måtte bruke en del av kontoret vårt for å kunne beholde ståhøyde i hele trappen. Det ville kreve ca 100 x 50 cm av kontoret, som en "boks på gulvet"...hvis det fungerer konstruksjonsmessig. For dette alternativet trengs mindre steinknusing og det siste trinnet ville ende noen cm inn i kjellerrommet.

Vi tenker at vi henter inn folk som fikser dette. Eventuelt river vi ut badet selv. Vi kan også fikse den endelige finishen oppe og nede hvis det sparer penger. Så, hvor komplisert ville det vært, dvs hva kan det koste å hente inn noen som
-River ut et lite bad (toalett, servanten, sluk) og dets rør
-Knuser og transporterer ut ca 0,3 kbm stein fra kjellerhulrommet
-Bygger trappen (materialet er ikke så viktig, men tre er hyggelig om det ikke blir for dyrt)
-Fikser til overflater og pent langs trappen og ved trappens tilkoblinger (dør oppe for eksempel).

Veldig takknemlig for din kloke input og dine erfaringer!

* Trappehøyde "gulv til gulv" 214 cm. Takhøyde kjeller 187 cm. Trappedybde "vegg til vegg" 230 cm.

Jeg satte inn kjellertrapp nylig. Leide bort det helt og holdent så en lokal trappebygger lagde en L-trapp med eiketrinn og rekkverk i eik, furu og MDF for øvrig. Ca 50 000. Det svei, men trappen ble bra pluss at jeg også trodde jeg måtte ha en bratt nødløsning, men med trappebyggerens hjelp ble det både normalstigning og normalbredde.

Snekker tok opp trappehull og monterte i mitt trebjelkelag, inkludert kledning av trappehull og montering av rekkverk rundt trappehullet. Ca 13 000 etter rot. Det svei nesten enda mer. Uansett, nå er jeg fattig men fornøyd med trappen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.