Trenger litt hjelp angående Byggteknikk og konstruksjon.

Vi skal bygge en granittrapp med tre trinn og repos.
Vi vil mest sannsynlig bruke lecablokker for oppbygging slik at de hviler på dem, for deretter å pusse alt matchende mot husfasaden.

Vi tenker at vi må lage en støpt sokkel for trappen som bærer all vekt slik at det ikke er noen sjanse for at det setter seg, men er dette nødvendig?

Eller kan vi sette lecablokker direkte mot bakken?

Den forrige trappen, en sjøsteintrapp, har stått der siden 50-tallet og satt seg ca 1 cm.

P
B bergquist skrev:
Trenger litt hjelp angående Byggteknikk og konstruksjon.

Vi skal bygge en granittrapp med tre trinn og repos.
Vi vil med stor sannsynlighet bruke lecablokker for oppbygging slik at de hviler på dem, for deretter å pusse alt matchende mot husfasaden.

Vi tenker at vi må lage en støpt sokkel for trappen som bærer all vekt slik at det ikke er en sjanse for at den setter seg, men trengs dette?

Eller kan vi sette lecablokker direkte mot bakken?

Forrige trappen, en sjøsteinstrapp har stått der siden 50-tallet og satt seg ca 1 cm.
Leca direkte mot bakken er vel ikke det beste. Uten støping hvis du vil at det skal holde over tid..

Ok, ja jeg vil at det skal være korrekt gjort, må dra hit vvs slik at vi kan endre inngående vann så det ikke ligger under den støpte delen

Neste spørsmål er da, hvor tykk plate kan jeg trenge?

Holder det med 10-15 cm og armeringsjern?

P
B bergquist skrev:
Neste spørsmål er da, hvor tykk plate kan jeg trenge?

Holder det med 10-15 cm og armeringsjern?
100mm med f.eks. 10-12mm armering sentrert i midten av platen vil holde mer enn nok.
Prøv å holde dekkesjiktet 50mm mot bakken slik at ikke armeringen ruster i fremtiden::

Takk så mye, da går jeg for 15 cm så har jeg godt og vel så jeg klarer meg når det ligger Sentrert

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.