3.059 lest ·
18 svar
3k lest
18 svar
Ny innervegg mot ytterveggen
Side 1 av 2
Jeg tenkte å sette en ny innervegg mot den eksisterende ytterveggen for å kunne legge nye kabler til strøm, data, hjemmekino osv.
Det vil også henge en TV på veggen, men som jeg har lest på forumet så setter man gjerne sponplate før man setter gips, noe som gjør at det ikke skal være noen problemer med bæreevnen. Bør man likevel sette noen kortlinger der man planlegger å ha TV-en for å sikre? Limer man sponplaten forresten?
Så var det materialspørsmålet, tenkte å sjekke priser før jeg starter så jeg har litt kontroll på kostnadene.
Regler: 45x70? Så at noen syntes det holdt med 45x45, men ytterveggene er ganske kalde, pluss at det skal trekkes en del kabel, så 70 føles bedre. cc 60? 45?
Isolering: Mineralull?
Kabel: Slange eller rør? Sett at det finnes ferdigtrukket slange, burde jo være praktisk for 220-kablene. Bør bli de gule boksene om jeg setter gips utenpå spon?
Det vil også henge en TV på veggen, men som jeg har lest på forumet så setter man gjerne sponplate før man setter gips, noe som gjør at det ikke skal være noen problemer med bæreevnen. Bør man likevel sette noen kortlinger der man planlegger å ha TV-en for å sikre? Limer man sponplaten forresten?
Så var det materialspørsmålet, tenkte å sjekke priser før jeg starter så jeg har litt kontroll på kostnadene.
Regler: 45x70? Så at noen syntes det holdt med 45x45, men ytterveggene er ganske kalde, pluss at det skal trekkes en del kabel, så 70 føles bedre. cc 60? 45?
Isolering: Mineralull?
Kabel: Slange eller rør? Sett at det finnes ferdigtrukket slange, burde jo være praktisk for 220-kablene. Bør bli de gule boksene om jeg setter gips utenpå spon?
Jeg hadde satt råspont i stedet for spon! Da kan du henge hva som helst på veggen. Litt mer arbeid, men det er det verdt synes jeg.
Du setter stendere etter hvilke plater du skal sette, i ditt tilfelle bredden på sponplatene. Har du 1200mm plater, kjører du cc 600mm, og kjører du 900mm plater så må du kjøre cc 450mm.
Men kjører du råspont holder det med cc 600mm.
Når det gjelder isolasjon så er det vel Isover eller Paroc som er de største tror jeg. Isover bruker glassull og Paroc steinull. Det spiller nok ingen rolle hvilken du tar. De er nok likeverdige i isolasjonsevne, sjekk lambdaverdi. Skal være så lav som mulig.
Det er nok først og fremst et spørsmål om hvilken man foretrekker å jobbe med om de har samme lambdaverdi.
Når det gjelder strømmen så foretrekker jeg rør. Er så smidig å jobbe med. Gule bokser er for dobbel gips, dvs 26mm.
Du setter stendere etter hvilke plater du skal sette, i ditt tilfelle bredden på sponplatene. Har du 1200mm plater, kjører du cc 600mm, og kjører du 900mm plater så må du kjøre cc 450mm.
Men kjører du råspont holder det med cc 600mm.
Når det gjelder isolasjon så er det vel Isover eller Paroc som er de største tror jeg. Isover bruker glassull og Paroc steinull. Det spiller nok ingen rolle hvilken du tar. De er nok likeverdige i isolasjonsevne, sjekk lambdaverdi. Skal være så lav som mulig.
Det er nok først og fremst et spørsmål om hvilken man foretrekker å jobbe med om de har samme lambdaverdi.
Når det gjelder strømmen så foretrekker jeg rør. Er så smidig å jobbe med. Gule bokser er for dobbel gips, dvs 26mm.
Ferdig trukket slang dobbel kostnad omtrent ...
Hadde satt 45*70 så skruen ikke når elen,
Ikke sponplate ,,,råspont i stedet..
Jeg hadde kjørt cc 450 med 900 gips,,
Hadde satt 45*70 så skruen ikke når elen,
Ikke sponplate ,,,råspont i stedet..
Jeg hadde kjørt cc 450 med 900 gips,,
Takk for svar, føles spontant som jeg kommer til å bruke råspont istedenfor sponplater.
Et konstruksjonsspørsmål dog, hvordan gjør man med gips og regler ved start og stopp? Setter man cc 60 hele veien, eller bruker man mindre mot yttersidene så man kan sette en hel gipsplate ved start?
Selvfølgelig forstår jeg at man må tilpasse på én side ettersom veggen neppe er jevnt delbar med 120, men starten da?
Et konstruksjonsspørsmål dog, hvordan gjør man med gips og regler ved start og stopp? Setter man cc 60 hele veien, eller bruker man mindre mot yttersidene så man kan sette en hel gipsplate ved start?
Selvfølgelig forstår jeg at man må tilpasse på én side ettersom veggen neppe er jevnt delbar med 120, men starten da?
Tipset ved start av gipsplaten er å skjære bort den avfasede kanten (ca 5 cm) så du slipper å sparkle inne i hjørnet. Det betyr at første lekten kommer 5 cm nærmere "startveggen" enn den øvrige cc-avstanden.
Så første lekten blir cc 55cm (eller hvor mye du skjærer bort) og deretter cc 60 mellom øvrige helt frem til sluttveggen som blir den avstanden det blir. Et lite tips bare...
- M
Så første lekten blir cc 55cm (eller hvor mye du skjærer bort) og deretter cc 60 mellom øvrige helt frem til sluttveggen som blir den avstanden det blir. Et lite tips bare...
- M
Ang. slang vs. rør, så er jeg ikke enig med "snekkerhjelpen" ovenfor. Slange med ferdigtrukket tråd koster ikke mye mer enn rør + kabel.
Priser fra elbutik.se
100m Slange med ferdigtrukket 3G1,5 - 1210kr
100m Rør samt 3x100m FK 1,5 - 1075kr
De 135 ekstra kronene er det verdt. Går mye raskere å trekke slange, enn å trekke, skjøte og bøye rør samt trekke i tråd. Tid er penger
Priser fra elbutik.se
100m Slange med ferdigtrukket 3G1,5 - 1210kr
100m Rør samt 3x100m FK 1,5 - 1075kr
De 135 ekstra kronene er det verdt. Går mye raskere å trekke slange, enn å trekke, skjøte og bøye rør samt trekke i tråd. Tid er penger
Enig med ovennevnte om at man skal bruke rør. Derimot kanskje ikke alltid ferdigtrukket. Skal man bare ha noen stikkontakter er det vel greit, men skal man ha tenningstråd osv. i så må man jo likevel trekke kabel. Og dessuten er det ikke særlig slitsomt å trekke kabel. Det går jo kjempefort hvis man bare tenker på å trekke rørene så rett som mulig. I med en trekkfjær, på med kablene og trekk ut. Og vips så har man en ferdigtrukket kabel.
Dessuten kan det være vanskeligere å få i en ekstra kabel når det allerede er trukket kabler i røret.
Synes jeg
Dessuten kan det være vanskeligere å få i en ekstra kabel når det allerede er trukket kabler i røret.
Synes jeg
jeg mente tomme rør ikke rør etter som at man skal ha litt høyttaler kabler samt litt media samt FK 1,5 som man kan skjule i veggen litt unødvendig å kjøpe 100 m ferdig montering rør da.
cc 450 da 900 gips er mye mer arbeidsvennlig både i å bære transportere og montere. Bruk 45x70 lekter så reduserer du risikoen som nevnt ovenfor med at du skrur gipsen i et rør. Rå spont for all del men osb 12 mm holder ting oppe og går mye raskere å sette opp, er du usikker kjør med et par kortlinger bak der du tror at du kommer til å ha tv-en.
Kapp av 450 mm av platen og start med den mot hjørnet, ingen sparkel kan å kødde med og til største sannsynlighet vil du avslutte med den biten som blir igjen. Bare husk å sette osb-en med 2-3 mm avstand så ikke veggen buer.
Kapp av 450 mm av platen og start med den mot hjørnet, ingen sparkel kan å kødde med og til største sannsynlighet vil du avslutte med den biten som blir igjen. Bare husk å sette osb-en med 2-3 mm avstand så ikke veggen buer.
Ang. råspont mot osb. Regner jeg raskt på byggmax priser så havner jeg på neste nøyaktig samme pris med osb og råspont. Veggen er 3,85, noe som gjør at jeg får spill på drøyt en meter bred osb, mens råspont blir klart mindre spill.
Heisann!
Jeg ville definitivt ha lagt VP16 rør der det er mulig i stedet for slange fordi det dels får plass til mer (om man vil endre noe i fremtiden)
og det er ikke noe som er riflet på innsiden = er LETT å trekke, MEN der det er vanskelige bøyer ville jeg anv. slange. Mvh/ Tomas
Jeg ville definitivt ha lagt VP16 rør der det er mulig i stedet for slange fordi det dels får plass til mer (om man vil endre noe i fremtiden)