Hei!
Vi har et nyprodusert hus (2010) med en tretrapp mellom etasjene.
Nå er den ommontert samt komplettert med en spindel i midten, tidligere var den montert etter veggene, men siden de ikke samsvarte med målene på trappen, ble monteringen gjort om, og den ble da montert etter sine egne mål. Samtidig kompletterte man trappen med en spindel i midten som tidligere manglet.
Det har vært mye knirking og settinger i trappen, men nå er den litt bedre.
Dog, spesielt om morgenen når trappen har stått "urørt" i flere timer i strekk, er det et voldsomt knirk og knaking første gang man går i den.
Det jeg lurer på er hvor stille man kan forvente at en ny tretrapp er, noen ideer?

A
Hva slags trapp er det? modell?

Ofte får man jo det man betaler for..

I gamle hus kan det vel knirke en del i trappene, men en ny trapp i et nytt hus bør være temmelig stille.
Min tretrapp fra 73 er helt stille unntatt i august og september da knirker den ganske bra. Tror det har å gjøre med at luftfuktigheten er størst da.
En viss knirk må man nok akseptere da det er tre det handler om.

Trappen var veldig dårlig montert fra begynnelsen før ommontering, noe som kanskje har påvirket lydnivået, og det skal tillegges at det ikke var trappeprodusenten som monterte trappen. Hva den kostet vet jeg ikke, da den var inkludert i en totalentreprise av et nøkkelferdig hus hvor vi ikke kunne påvirke tilvalgene i noen større grad. Trappmodellen kalles antagelig u-trapp

Her er en liten film for å kunne demonstrere lyden fra trappegangen, virker det normalt for et nyprodusert hus?

https://www.sugarsync.com/pf/D700426_6750354_6572618

• Tegning av en u-formet trapp, sett ovenfra, med to retningsendringer. Trappen har åpne trinn og er beregnet for montering i et nybygd hus.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.