3.657 lest ·
19 svar
4k lest
19 svar
Noen spørsmål til dere materialguruer!
Side 1 av 2
Renoveringsnybegynner
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 innlegg
1, hva er den enkleste måten å finne ut om man har enkelt, dobbelt, tynt eller tykt gips i veggene?
Jeg tenkte å sette opp en gardinwire tvers over et rom som er ca. 4 m langt. Det er gips på begge veggene der festene skal opp, så hva bruker jeg for å feste krokene? Kommer nok til å dra en krok i taket også, for å ikke trenge å spenne wiren så hardt. Men det kommer til å bli ordentlig drag i krokene uansett, både for å spenne og for gardinenes vekt (skal prøve å ta veldig lette slike).
Det finnes jo en mengde av mollys og lignende, men hva fungerer best på "dragbelastning"?
Jeg tenkte å sette opp en gardinwire tvers over et rom som er ca. 4 m langt. Det er gips på begge veggene der festene skal opp, så hva bruker jeg for å feste krokene? Kommer nok til å dra en krok i taket også, for å ikke trenge å spenne wiren så hardt. Men det kommer til å bli ordentlig drag i krokene uansett, både for å spenne og for gardinenes vekt (skal prøve å ta veldig lette slike).
Det finnes jo en mengde av mollys og lignende, men hva fungerer best på "dragbelastning"?
Renoveringsnybegynner
· 606 innlegg
Noen smart måte å finne stenderne da? Man kan jo "banke seg frem" men det er ikke alltid lett å høre.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Prøv med en neodym-magnet!
Da finner du festeelementene, skruene, som gipsplatene er festet mot lektene med.
Går overraskende lett hvis man har litt tålmodighet og nøyaktighet!
Da finner du festeelementene, skruene, som gipsplatene er festet mot lektene med.
Går overraskende lett hvis man har litt tålmodighet og nøyaktighet!
Renoveringsnybegynner
· 606 innlegg
Takk! 
Renovator
· Näverkajakens födelseort
· 797 innlegg
Regelsøker er jo uansett det enkleste
Jeg kjøpte en Stanley fatmax på Jula ved en kampanje, tror jeg betalte omtrent 50kr
Jeg kjøpte en Stanley fatmax på Jula ved en kampanje, tror jeg betalte omtrent 50kr
Man kanskje kan ta en knivlist og dra over veggen, og se hvor den setter seg fast. Den jeg har for å finne små metallting på garasjegulvet, og plenen når bojsen kjører RC litt for heftig, har skikkelig sterke magneter, så det burde funke. Får nok ta og teste en gang, må bare finne en gipsvegg først 
Selv om du får en virkelig god innfesting i veggene og kan stramme hardt, er en vaier
likevel ikke så "morsom" som romdeler. Vi har prøvd med et lett stoff, og det hang likevel ned på midten.
Så vi byttet til en skinne med takfester og et kraftigere stoff, det ble bedre.
Hvis du ikke har kjøpt vaieren ennå, kan dette kanskje være et alternativ.
Slik som denne f.eks. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70299153/
likevel ikke så "morsom" som romdeler. Vi har prøvd med et lett stoff, og det hang likevel ned på midten.
Hvis du ikke har kjøpt vaieren ennå, kan dette kanskje være et alternativ.
Slik som denne f.eks. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70299153/
Jeg har gjort akkurat den samme erfaringen. Vi hadde en strekning på 4,5m. Vi brukte Ikeas Kvadrant, men det ser ikke ut til at de har den lenger, dessverre.Peter2400 skrev:Selv om du får en skikkelig bra innfesting i veggene og kan stramme hardt, så er en wire
likevel ikke så "morsom" som romdeler. Vi har prøvd med et lett stoff og det hang likevel ned på midten.
Hvis du ikke har skaffet wiren enda så kan det kanskje være et alternativ.
Sån her f.eks.[lenke]
Renoveringsnybegynner
· 606 innlegg
Happ... Nå har jeg noe å tenke på.
Om du likevel lander i wire så burde det være en regel i overgangen mellom tak og vegg.
Jeg har tidligere kjøpt en diskret glideskinne å montere i tak på bauhaus som var pen og billig. Tror merket var gardinia men kan ikke finne den på hjemmesiden.
Jeg har tidligere kjøpt en diskret glideskinne å montere i tak på bauhaus som var pen og billig. Tror merket var gardinia men kan ikke finne den på hjemmesiden.
Renoveringsnybegynner
· 606 innlegg
Jeg har allerede vaieren og løsningen er ikke permanent, så jeg tester nok å finne en regel. Bra tips, toolman, tester i takhøyde 
Renoveringsnybegynner
· 606 innlegg
Finnes masse gipsvegger å teste på herthomasx skrev:Man kanskje kan ta en knivlist og dra over veggen, og se hvor den setter seg fast. Den jeg har for å finne små metallgjenstander på garasjegulvet, og plenen når bojsen kjører RC litt for heftig, har skikkelig sterke magneter, så det burde funke. Må nok ta og teste en gang, må bare finne en gipsvegg først![]()
Magnettrikset forutsetter at det ikke er sponplate eller OSB bak gipsen, for da trenger det ikke være skrudd i stenderne. For de fleste formål spiller det da ingen rolle siden man like gjerne kan skru i platen, men for dette formålet vet jeg pokker ikke om det holder. Det er betydelige krefter når man strammer en vaier.