2.068 lest ·
6 svar
2k lest
6 svar
Noen som vet hvordan det fungerer med sprøyteisolering av polyuretanisolering.
Vurderer å konvertere en uisolert garasje som er bygget med steinvegger og trekonstruksjon av tak med plåt på, til bolig! Og uisolert betongplate!
Hvordan blir det hvis man sprøyteisolerer vegger og tak med polyuretanisolasjon? Fungerer det også for gulv?
Hvordan blir det med treverket som skummes over? Blir det ikke likevel kondens og mugg senere? Deretter rent praktisk, hvordan forsegles/gipses det deretter? Er jo ujevnt. Spikres det bare over med osb og gips eller fylles det i to omganger? Ser jo veldig raskt og smidig ut, men utrolig slitsomt hvis det blir feil! Hvis man ikke liker å slipe😝 Noen som har erfaring med dette, brukt det? Hvor tykt lag trenger man til boligstandard?
Hvordan blir det hvis man sprøyteisolerer vegger og tak med polyuretanisolasjon? Fungerer det også for gulv?
Hvordan blir det med treverket som skummes over? Blir det ikke likevel kondens og mugg senere? Deretter rent praktisk, hvordan forsegles/gipses det deretter? Er jo ujevnt. Spikres det bare over med osb og gips eller fylles det i to omganger? Ser jo veldig raskt og smidig ut, men utrolig slitsomt hvis det blir feil! Hvis man ikke liker å slipe😝 Noen som har erfaring med dette, brukt det? Hvor tykt lag trenger man til boligstandard?
Allvitende
· Västra götaland
· 10 938 innlegg
Steinvegger? Hva slags stein?
Kan ikke se hvilke fordeler sprayisoleringen skulle ha mot vanlig isolasjon, det er vel bare å bygge opp så tykt du har plass til og isolere...
Kan ikke se hvilke fordeler sprayisoleringen skulle ha mot vanlig isolasjon, det er vel bare å bygge opp så tykt du har plass til og isolere...
Er en annen sort enn den som var på 70-tallet som ischaskum (håper jeg stavet riktig) og det ble boret en masse hull i panelet og bjelkelaget, sprøytet inn, og det ble som en styrofoamplate men mer porøs. Det forsvant senere, tror at det liksom endret seg en del og sank sammen, så det ble store luftbobler litt overalt. For øvrig kanskje ikke galt men har ingen erfaring med det.R Rättochfel skrev:
Ja, det var en annen variant! Tror faktisk jeg har sett den varianten en gang! Det var løse frigolitkuler og disse kunne med tiden ”renne” av gårde! Besværlig å sanere kan jeg tenke meg, frigolit/plast overalt siden! Nei, dette blir som et kliss og sitter fast på alt! Enten slipe eller ta bort det det sitter på! Kanskje enda verre å sanere når det viser seg at det inneholder noe kreftfremkallende😀J jonaserik skrev:Er en annen type enn den som var på 70-tallet som ischaskum (håper jeg stavet det riktig) og det boret en masse hull i panelet og bjelkelaget, sprøytet inn og det ble som en frigolittplate men porøsere. Det forsvant senere, tror at det liksom endret seg en del og sank sammen, så det ble store luftbobler litt overalt. For øvrig kanskje ikke feil, men har ingen erfaring med det.
Det som var vanlig på 70-80-tallet het karbamidskum. Det er et væskebasert skum som sprøytes inn i hulrom, så det blir ingen kuler av det.
Ulempen (foruten at det avgir formaldehyd) er at det ganske raskt ble sprøtt og mer eller mindre faller fra hverandre av seg selv.
Ulempen (foruten at det avgir formaldehyd) er at det ganske raskt ble sprøtt og mer eller mindre faller fra hverandre av seg selv.
Det var ikke kuler, men en masse som ble sprøytet inn og stivnet. Var en meget populær tiltak da, men forsvant. Det med karsinogent tror jeg ikke på, men klebrig blir det og der det ikke skal være er det veldig vanskelig å få bort, hva jeg vet, ligner litt på fugeskum, men ekspanderer ikke spesielt. Ellers så har den metoden blitt brukt for å isolere, den trenger inn i alle hull (også der den ikke skal være) og tetter til heftig.
Klikk her for å svare