Kanskje ikke passer i dette forumet, men prøver.

Noen som kjenner igjen denne typen snor?
Må være en virkelig gammel snor, som delvis har gått i stykker.
Snoren har jeg funnet innendørs i en eldre bygning.
Har også funnet gamle bjeller som var bundet sammen med denne typen snor.

Hørt at visse snorer før i tiden inneholdt asbest.
Kan dette være en av disse asbestsnorene eller hva tror dere at det er for materiale?

Vennligst, ingen kommentarer om at jeg er asbestnervøs, jeg søker bare informasjon om materialet.
Er spørsmålet upassende i dette forumet, så velg heller bare å unngå å kommentere.

Takk på forhånd! Gamle, delvis opprevne tau i ulike teksturer og tykkelser, henger foran et husvindu, med en liten bjelle festet i den ene enden.

Asbestgarn ble brukt til å tette ovner og lignende. Det der ser ut som bomullssnor. Test om det brenner. I så fall er det ikke asbest.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Jeg kunne tenke meg at det er gamle grimeskaft. Det vil si slike tau man bruker for å lede hester og kyr med. Der har man gjerne brukt flettet line, kanskje for å unngå at de tvinner seg.

Kan nok være hamp eller sisal like gjerne eller mer sannsynlig enn bomull.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Takk for kommentarene deres! Kan legge til at snoren er ganske tynn. 4-5 mm eller noe lignende. Kanskje noe grovere.

Immobil, det ligner virkelig på tetningslistene som du la ved link til. Men mine snorer ser ut som om de har noe litt annerledes materiale inni enn det som er flettet utenpå.

Gamle grimskaft. Var de så tynne? Og hva slags materiale var de laget av? Siden jeg har funnet snoren også som snor gjennom gamle bjeller, tenker jeg også at det kan ha hatt noe med dyr å gjøre.

Stina71 skrev:
...
Gamle grimskaft. Var de så tynne?...
Nei, jeg syntes det så mye grovere ut på bildet ditt.

Immobil er nok nærmere sannheten, om det ikke bare var et dekorasjonssnøre helt enkelt.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.