Den er ca. 15x90mm
Den har ligget på vår loft siden 83 og jeg mangler ca. 6kvd.

Takknemlig for hjelp
 
  • En treplanke målt til ca. 90 mm bredde og 15 mm tykkelse med en tommestokk i bruk for å måle dimensjonene.
Hvilket lokalt sagbruk som helt kan gjøre mer av panelet ditt, og det pleier ikke engang å være spesielt dyrt. Ta med biten til sagen, så kan de sikkert hjelpe deg!
 
  • Liker
Nissens og 2 andre
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det der er nok vanlig Bastupanel 15x90

[lenke]

MvH Jawen
Ja disse virker å være riktige dimensjoner men alle moderne bastupaneler jeg finner har delvis avrundede kanter hvilket mine ikke har
 
Finnes nesten like mange paneltyper som det finnes sager typ...........Tenk dessuten før når det sto en sag i hver by typ.........Er den udda og man trenger mer så bør man nok vite nøyaktig hvor den er kjøpt til å begynne med.
 
  • Liker
Bybe
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Finnes nærmest like mange paneltyper som det finnes sager typ...........Tenk dessuten før når det sto en sag i hver by typ.........Er den uvanlig og man trenger mer, så bør man nok vite nøyaktig hvor den er kjøpt til å begynne med.
Du har helt rett om vi snakker 1800-tall & noen år innpå 1900, men siden spesielt 30-tallet har vi en eller annen form for "standard".

Bybe:

Før var det mye vanligere med både uhøvlet & tversågde panelbord og lekter.
Men industrien har både på grunn av håndteringen & funksjonen, blitt nødt til å tilpasse seg til mer høvlet & lett avrundede kanter.

Fargen fester ikke på "spissen" av en 90 graders kløyvflate, det blir altfor tynt lag.
Rundingen gjør også at man ikke får fliser i hendene, når man arbeider med treverket.

I stort sett den eneste gangen man vil ha en rå uhøvlet overflate, er det på ytterpanel for at fargen skal feste maksimalt.

Hva skal du bygge?

Mvh Jawen
 
  • Liker
Bybe
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du har helt rett om vi snakker 1800-tallet & noen år innpå 1900, men siden særlig 30-tallet har vi en eller annen form for "standard".

Bybe:

Før var det mye vanligere med både uhøvlet & tverrskårne panelbord og lekter.
Men industrien har både på grunn av håndteringen & funksjon, måttet omstille til mer høvlet & lett avrundede kanter.

Malingen fester ikke på "spissen" av en 90 graders kløyvflate, det blir altfor tynt lag.
Avrundingen gjør også at man ikke får flis i hendene når man arbeider med treverket.

Stort sett den eneste gangen man vil ha en rå uhøvlet overflate, er på ytterpanel for at malingen skal feste maksimalt.

Hva skal du bygge?

Mvh Jawen
nja man kan synes så men jeg har selv kjøpt panel på et sagbruk i begynnelsen på 2000. Både perlespont og takpanel og den sistnevnte var garantert noe eget. Har aldri sett noe lignende senere men den var billig og passet meg da.
 
S Stefan1972 skrev:
nja man kan tycka så men jag har själv köpt panel på en såg i början på 2000. Både pärlspont och takpanel och den sistnämnde var garantert noe eget. Har aldri sett noe lignende senere men den var billig og passet meg da.
Går du til en som har et eget lite sagbruk (og også oftest egen skog), så kan du såklart få andre ting.
Fantes en et par mil fra meg som hadde egne "maler", men veldig få av dem finnes igjen dessverre.

MvH Jawen
 
J jawen skrev:
Du har helt rett om vi snakker 1800-tall & noen år innpå 1900, men fra og med særlig 30-tallet har vi en slags "standard".

Bybe:

Før var det mye vanligere med både uhøvlede & skarpe sagede panelbord og lekter.
Men industrien har både på grunn av håndtering & funksjon, måttet omstille seg til mer høvlede & lett avrundede kanter.

Maling fester ikke på "spissen" av en 90 graders kløyvflate, det blir altfor tynt lag.
Avrundingen gjør også at man ikke får fliser i hendene når man jobber med treverket.

I stort sett den eneste gangen man vil ha en rå uhøvlet overflate, er det på ytterpanel for at malingen skal feste maksimalt.

Hva skal du bygge?

Mvh Jawen

Det er for innertak, det er det samme som vi har i underetasjen.

Dette taket hadde blitt liggende på det uinnredede loftet inntil nå når vi kjøpte huset, huset er bygd 1983.
 
  • Tak laget av trepanel i et rom med skråtak og store vinduer, huset bygget i 1983.
Alt lå på en pall. Vi tenkte at det jo er like greit å sette opp dette når det allerede var på plass. Men ja, nå er det litt surt når jeg mangler ca 6 m2. Mest fordi jeg har gjort feil når jeg satte det opp og har måttet ta ned visse deler igjen.

J jawen skrev:
Går du til en som har et eget lite sagbruk (og også oftest egen skog), så kan du såklart få andre ting. Fantes en et par mil fra meg som hadde egne "maler", men veldig få av dem finnes igjen dessverre.

Mvh Jawen
Vet dessverre ikke hvor jeg finner et sagbruk i eller i nærheten av Göteborg. Tar gjerne imot tips.
 
Arvidssons sag i Benareby er bra å begynne hos. Lindomehållet.
 
  • Liker
Bybe
  • Laddar…
Bybe Bybe skrev:
Alt lå på en pall. Vi tenkte at det er jo like bra å sette opp dette da det allerede var på plass.
Men ja nå er det litt surt når jeg mangler ca 6kvd.
mest for jeg har gjort en feil når jeg satte det opp og har måttet ta ned visse deler igjen.

Vet dessverre ikke hvor jeg finner et sagbruk i eller i nærheten av Göteborg.
Tar gjerne imot tips.
Panel samt alt tre som ligger endrer farge/ton!
Det avhenger av at det utsettes for oksygen/UV samt egen oksidering & gulner & får sin egen "karakter".
Skal du beise/male er det ikke samme problem, men vil du ha naturfarge fungerer det ikke å blande nytt og "gammelt" treverk.
Det kommer du til å irritere deg over 50 ganger mer enn den evt. lille rundning som nåværende Bastupanel har.

Forsøk i så fall å sette alt nykjøpt bastupanel på samme vegg/veggbit, og la de deretter med tiden bli som det andre eldre treverket du allerede har.

Solinnslipp/lys og ulike vinkler skjuler forskjellige tretone meget bra, og gir en naturlig skiftning i hvordan man oppfatter trefargen & skyggelagt, ikke opplyst flate oppfattes alltid som mørkere/mer dempet.

Jeg ville kjørt på & gjort det jeg kan for å få til et godt enhetlig undertak, og skulle jeg absolutt ikke bli fornøyd så ville jeg trolig hvitbeiset taket 1 eller 2 ganger da det uansett er vakkert at man ser trestrukturen gjennom beisingen.

MvH Jawen
 
  • Liker
Bybe
  • Laddar…
Sjekk med Hols Hyvleri/MLG byggimport i Alingsås. Har fått bra hjelp der for noen år siden.

Du kan også sjekke med Calexio Wood i nærheten av Olskroken (typ), men de har mest edeltre.
 
  • Liker
Bybe
  • Laddar…
J jawen skrev:
Panel samt alt tre som ligger endrer farge//tone!
Det kommer av at det utsettes for oksygen/uv samt egen oksidering & gulner & får sin egen "karakter"..
Skal du beise/male er det ikke det samme problemet, men vil du ha naturfarge så fungerer det ikke å blande nytt og "gammelt" treverk.
Det kommer du til å irritere deg over 50 ganger mer enn den evnt. lille rundingen som nåværende Bastupanel har..

Prøv i så fall å sette alt nyinnkjøpt bastupanel på samme vegg/veggbit, og la dem deretter over tid bli som det andre eldre tømmeret du allerede har.

Solinnslipp/strølys og ulike vinkler skjuler forskjellige tretone veldig godt, og gir en naturlig skiftning hvordan man oppfatter trefargen & skyggelagt ikke opplyst overflate oppfattes alltid som mørkere/dempet.

Jeg ville kjørt på & gjort det jeg kan for å få til et godt enhetlig undertak, og skulle jeg absolutt ikke bli fornøyd så ville jeg sannsynligvis hvitbeiset taket 1 eller 2 ganger da det uansett er vakkert at man ser trestrukturen gjennom beisningen.

MvH Jawen

Takk for grundig svar!
Alt skal males heldekkende så det har ingen betydning for meg.
Føles litt som det får bli bastupanel... og prøve å leve med det.

mexitegel mexitegel skrev:
Sjekk med Hols Hyvleri/MLG byggimport i Alingsås. Har fått bra hjelp der for noen år siden.

Du kan også sjekke med Calexio Wood i nærheten av Olskroken (typ), men de har mest edeltre.

Kanon takk for tips, skal sjekke disse. :D
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.