Jeg er interessert i å kjøpe aluminiumrør som skal brukes som stående spiler i et terrassegjerde. Disse vil jo stå ute og utsettes for regn i perioder. Er eloksering/anodisering nødvendig eller vil det naturlige oksidasjonslaget oppstå med tiden? Jeg har ingen problem om overflaten blir litt melert/gråhvit som en lyktestolpe, men hvis overflaten blir kornet, grov og flekkvis misfarget er jeg veldig tvilende. Har noen egne erfaringer med dette, eller har noen bilder av hvordan ikke-anodisert/eloksert aluminium ser ut etter noen år i regn?
Så lenge det ikke er salter eller andre kjemikalier i regnet så tror jeg ikke at aluminium korroderer, så kan det jo påvirke hvilken legering det er også, men generelt så burde det klare vanlig vann.
Aluminium som ikke er behandlet vil korrodere, vi i bransjen kaller det "vitrost" og er nesten umulig å få bort uten bearbeiding/polering.
Ubehandlet aluminium som får være utendørs over lengre tid blir ikke pent, blir som sagt hvitflekket.
At ubehandlet aluminium ikke korroderer er en feilaktighet som mange tror.
Ubehandlet aluminium som får være utendørs over lengre tid blir ikke pent, blir som sagt hvitflekket.
At ubehandlet aluminium ikke korroderer er en feilaktighet som mange tror.
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 12 340 innlegg
Det finnes veldig mange forskjellige al-legeringer med helt ulike egenskaper. Rent al danner et beskyttende oksidlag som motstår videre korrosjon. Andre legeringer er ekstremt bestandige i alle omgivelser, for eksempel marin-aluminium.
Følgende tabell gir litt oversikt:
lications.
Table 1. Aluminum alloys and their applications
Alloy series Alloy elements Properties Applications
1XXX None (>99% Al) Good weldability, good corrosion resistance Conductors, food industry, deep drawing
2XXX Copper High strength, poor weldability, good machinability Air frames Aircraft parts, rivets, machinery components
3XXX Manganese Good weldability, good corrosion resistance Marine structures, building industry, radiators, tubes/pipes, soft drink cans
4XXX Silicon Welding material
5XXX Magnesium
Good weldability,
Good corrosion resistance Chemical plants, marine structures, shipbuilding
6XXX Magnesium
Silicon Good weldability, good corrosion resistance Extruded profiles, window frames, sailing boat masts, diversified constructions
7XXX Zinc
High strength Bridges, beer barrels, aircraft, space industry, ski poles
Dessverre gikk formateringen åt skogen.
Det som dreper alt aluminium er galvanisk korrosjon når al er i kontakt med andre metaller (jern, stål, rustfritt, messing) under fuktighet.
Jeg antar at du bygger resten av rekkverket av trykkimpregnert treverk som inneholder en masse ekle og giftige tungmetallsalter. Dette feilet gjør de fleste. Da bør du ikke bruke al.
lications.
1XXX None (>99% Al) Good weldability, good corrosion resistance Conductors, food industry, deep drawing
2XXX Copper High strength, poor weldability, good machinability Air frames Aircraft parts, rivets, machinery components
3XXX Manganese Good weldability, good corrosion resistance Marine structures, building industry, radiators, tubes/pipes, soft drink cans
5XXX Magnesium
Good weldability,
6XXX Magnesium
Silicon Good weldability, good corrosion resistance Extruded profiles, window frames, sailing boat masts, diversified constructions
7XXX Zinc
Det som dreper alt aluminium er galvanisk korrosjon når al er i kontakt med andre metaller (jern, stål, rustfritt, messing) under fuktighet.
Jeg antar at du bygger resten av rekkverket av trykkimpregnert treverk som inneholder en masse ekle og giftige tungmetallsalter. Dette feilet gjør de fleste. Da bør du ikke bruke al.
Man har vel fått lære at aluminium oxiderer og at dette oxidlaget (til forskjell fra jernrust) legger seg som en beskyttende hinne. Det er jo det man gjør ved anodisering også, bare at oxidlaget blir tykkere.MB77 skrev:Aluminium som ikke er behandlet vil korrodere, vi i bransjen kaller det "hvitrust" og er nesten umulig å fjerne uten bearbeiding/polering.
Ubehandlet aluminium som får være utendørs over lengre tid blir ikke pent, det blir som sagt hvitflammete.
At ubehandlet aluminium ikke korroderer er en misforståelse som mange tror.
Denne hvitrust er noe som altså kommer fortløpende og ikke noe som oppstår i forbindelse med at oxidlaget dannes?
Billigere alternativ er jernrør malt med Hammerit, http://www.hammerite.se/metaltype-specific/aluminium,stal/
6060 er jo den som de fleste selger. Da burde den fungere uten anodisering eller? Mener du at mot trykkimpregnert treverk så kan man ikke i det hele tatt bruke aluminium uansett om den er anodisert eller ikke? Burde vel gått å løse med plastplugger der aluminium møter/går inn i tre?Thomas_Blekinge skrev:Dfinns väldigt många olika al-legeringar med helt olika egenskaper. Rent al bildar ett skyddande oxid-skikt som motstår vidare korrosion. Andra legeringar är extremt beständiga i alla omgivningar, ex marin-aluminium.
lications.
5XXX Magnesium
Good weldability,
6XXX Magnesium
7XXX Zinc
Jeg antar at du bygger resten av rekkverket av trykkimpregnert treverk som inneholder en masse ekle og giftige tungmetallsalter. Denne feilen gjør de fleste. Da skal du ikke ta al.
En lenke å lese, http://www.alumeco.se/Files/Billede...tomhus användning av obehandlat aluminium.pdf
Det er et fantastisk materiale. Men til noen ting foretrekker jeg jern, det gir mye flere muligheter, med mindre man er en mester på å sveise aluminium, da vil det gå opp i opp. (nesten).
Det er et fantastisk materiale. Men til noen ting foretrekker jeg jern, det gir mye flere muligheter, med mindre man er en mester på å sveise aluminium, da vil det gå opp i opp. (nesten).
Klikk her for å svare