Y
To snekkere (+jenta) har nå snakket om at det ville vært lettere og blitt pent med hjørneklosser sammen med taklistene. Dette kunne jeg kanskje ha gått med på hvis man hadde taklist av gammeldags stil, men har vanskelig for å se for meg at det ville bli bra med vanlige diskrete lister.

Hadde tenkt meg kvart sirkel formet som et ( tegn altså.... Noen som har dette og kan dele et bilde?

Jeg vet ikke, føles ikke bra i det hele tatt, så vanskelig kan det vel ikke være å sage uten at listene sprekker - så man slipper hjørneklosser mener jeg..

Det er jo stengt nå så kan ikke kjøpe treverk og eksperimentere..

Er det hullkel liste du mener? ImageVaultHandler.aspx

Er ingen problemer å montere uten at hjørnene sprekker. Virket skal bare være tørt og jeg synes det beste er å lage kontraprofiler i hjørnene (altså ikke gerer dem sammen).

Hvordan det ser ut med hjørneklosser vet jeg ikke, men med disse kanskje det blir kult.
ImageVaultHandler.aspx

Y
Ja den listen, mellom størrelsen av tre...

Slik hjørnekloss med matchende figur kunne jo kanskje være aktuelt isf men lokale butikkene har nok ikke den...

For noen år siden når jeg laget to rom, så vurderte jeg også hjørneklosser og spurte "min hoffnekker" (en meget dyktig og hjelpsom profesjonell) hva han syntes. Han syntes at -- det ser "prangende" ut med klosser, så det ble gjærsagen for meg. Risikoen for sprekker er vel kun om du er uforsiktig og spikrer for nær enden, da er det nok større risiko for å sprekke klossene om du ikke forborrer ordentlig. Utfordringen for meg var å vri taklisten riktig i gjærsagen (hånddrevet), med litt trening på noen korte biter så gikk også det.

Milkshaken
Amatörbyggaren skrev:
For noen år siden når jeg gjorde to rom så funderte jeg også på hjørneklosser og spurte "min hovsnekker" (et meget dyktig og hjelpsomt proff) hva han syntes. Han syntes at -- det ser "jålete" ut med klosser, så det ble geringsagen for meg. Risikoen for sprekker er vel kun hvis du er uforsiktig og spikrer for nær enden, da er det nok større risiko for å sprekke klossene om du ikke forborrer ordentlig. Utfordringen for meg var å vende taklisten riktig i geringsagen (hånddrevet), med litt trening på noen korte biter så gikk også det
skal man gjøre det ordentlig fint og riktig så skal det gjøres med bare en list geret ... og den andre rett.:) Da skjærer man den gerede listen løvtynn på baksiden, oftest blir det bedre og lettere å få det bra på den måten, da en takvinkel ikke alltid er eksakt....

Takk for det tipset Milkshaken. Dessverre kommer det noen år for sent, men skal ha det i tankene neste gang. Som amatør kan man jo ikke alltid snarveiene, takk uansett.

B
standard for oss utdannede byggere. ;-)

Det er klart at det er en del arbeid med kontraprofil, men kroppen skal pines, bilde fra mitt kontor. Skruene er ennå ikke overmalt. Neste prosjekt blir nok hjørneklosser

Protte

• Blått takhjørne med kontraprofil i et kontor, synlige skruer som ikke er malt over.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.