hei
skal legge en kant med benders mursten antik i en kvart sirkel!
Radius 2,17 m og jeg lurer nå på hvordan jeg skal beregne vinklene jeg må kutte til i hver ende på murstenen 35cm lang 21cm dyp 14cm høy

noen som er god i matte

Fem grader.

våger man spørre hvordan dukom fram til det? :-)

Høft litt ;)

Neida. Radius 2.17 gir knapt 3,5m "omkrets" på din kvartssirkel 2PiR/4. Det trengs altså 10 steiner. 90 grader er vinkelen i en kvartssirkel, det gir 9 grader i hver seksjon, men det er to steiner som møtes, altså halvparten av vinkelen i hver ende på hver stein. Det vil si 4,5 grader for å være eksakt. Si fem grader så har du litt justeringsmargin også ;)

Jeg skjønner nok litt tregt... Hva er det for vinkel på A / B / C / D ?? Se bilde ...
:-)
Rektangulær boks med vinkler A, B, C, D merket. Målingene 350,0 mm og 140,0 mm indikert, med grå overflate og diagonale linjer.

Vinkel A må du selv avgjøre om du vil ha rett eller ikke, avhengig av om den første steinen skal ligge "rett", eller litt i vinkel. Deretter er det ca 5 grader, eller ca 85 grader, avhengig av hvilken av de to motstående vinklene du måler, nå har du markert en stein med hvitt og bare pekt på spissen B, så jeg antar du mener vinkelen som da blir 85 grader. På eksempelvis en kapp ville man stilt inn 5 grader, siden det er 5 grader av fra den rette vinkelen.

Sist redigert:
  • Liker
Vardagsrum
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.