Vurderer om dette kan være egnet for å tette et gammelt lekkende vannbåret element på datterens soverom. Elementet har et mindre rusthull, helt nederst på en av "slyngene".
Se bilder nedenfor!
Noen som vet om materialet avgir sterke lukter, f.eks. når elementet er varmt eller kan reagere med noe annet som gjør det uegnet å bruke på et barnerom? Kan nevnes at barnet er allergiker og astmatiker. Men, forhåpentligvis er det ingen fare når massen har herdet.
Eller har dere forslag til noe annet mer passende materiale?
Vil helst slippe å bytte ut elementet og er heller ikke lysten på å ta det ned for å sveise igjen hullet.
Håper derfor å finne et passende materiale for å reparere elementet. I det minste som et første forsøk.
Har det rustet hull i radiatoren der så er det kanskje typ 1mm gods igjen i resten av radiatoren. Jeg hadde kastet den ut og kjøpt en ny før det blir en vannskade.
Ok, jeg vet ikke.
Tenkte det kanskje kunne være verdt et forsøk.
Ettersom det ser ut til å være et lite hull, ganske nøyaktig midt på "kanten" på undersiden.
Noe annet jeg kan smøre på/sette over så lenge?
Til nytt element kommer.
Jeg synes det høres ut som en ypperlig anledning til å teste hva f.eks. kemiskmetall duger til, hva har du å tape om det allerede står og lekker Men det må nok være renslipet og trykkløst for å ha en rimelig sjanse til å få feste. En slik reparasjon bør nok ikke ses på som permanent.
Om dere har en byggåtervinning i nærheten så dra dit og få et annet så lenge. Den reparasjonen som du prøver å gjøre er dømt til å mislykkes allerede før du har prøvd. Et brukt element kan du få for noen hundre, d.v.s. samme pris som din Loctite koster.
Ok! Jeg skal sørge for å bytte ut elementet eller reparere det via sveising.
Det er min konklusjon etter deres gode råd her.
Men, om jeg vil få stoppet dryppingen så godt det går, inntil sveising eller utskifting av element, kan jeg da bruke denne typen materiale? Eller noe annet mer passende?
Det drypper en del nå og jeg må iallfall få dryppingen til å minske, inntil jeg har fått dette utbedret/utskiftet.
Eller, om jeg smører på noen form for masse, vanskeliggjør jeg eller umuliggjør eventuelt fremtidig sveising da?
Når det er en masse "gegg" ved hullet som eventuelt skal sveises.
Jeg vil si at det er dømt til å mislykkes fordi du har lite trykk på vannet i elementet. Det gjør at guck ikke vil sitte fast. Du trenger uansett å ha en bøtte klar som sikkerhet, siden du ikke vil kunne stole på reparasjonen.
Men selvfølgelig kan du prøve, det påvirker ikke en fremtidig reparasjon siden man uansett sliper ned til metallrent.
Stor risiko for at mange radiatorer i huset er i samme tilstand... også rørene fram til dem... på tide å gjøre noe NÅ... det er snart vinter og ifølge Murphys lov så blir det rundt Jul...
Samme det hvordan det fungerer hjemme i hverdagen. Bruk pengene på en thailandsreise i stedet ... Ser bedre ut på "fejan" og å bruke mye hjemme føles jo så unødvendig
Det eneste riktige er naturligvis å bytte ut elementet.
Å prøve å reparere med diverse mirakelmidler er bare ren idioti.
Det ville også være interessant å vite hvordan forsikringsselskapet reagerer når de oppdager at vannskaden (som er å forvente) ble forårsaket av et lekkende element, som ved nærmere undersøkelse viser seg å være lappet og reparert med kjemisk metall og/eller loctites tyggegummi-masse.
Noen med bedre innsikt i forsikringsjus kan kanskje fortelle hvordan dette harmonerer med aktsomhetskravet?
Jeg skal bytte ut elementet, alternativt undersøke om det er verdt å sveise.
Men, dette skjer dessverre ikke over natten, derfor insisterer jeg på å spørre hva jeg kan "smøre på" mens jeg venter, for å redusere dryppet?
Takk alle for svar!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.