Noen som er gode på asbest? (Det vil si innehar kunnskap)

Bakgrunn: Jeg er medlem i en ideell forening her i Borås med egen lokale. Vi skal nå bygge om kjøkkenet, og man oppdaget dels eternittplater, men også asbest i limet som man har limt platene med (positive prøver har blitt tatt).

Da vi har bestemt oss for å legge et epoxygulv i kjøkkenet, ville han som ledet arbeidet gå videre, så han brøt opp platene, med tanken at det ikke er så farlig. En håndfull plater sprakk under jobben, men ingen plater er saget i, og limet er ikke skrapet opp.

Nå er det delte meninger om dette; Må vi sanere hele lokalet, eller er det bare å kjøre på? Ulykken har allerede skjedd, og hvis det har kommet opp asbestpartikler i luften, så vil de jo ikke forsvinne med det første.

Vi trenger en objektiv mening om dette; Altså, må vi sanere eller er det bare å kjøre på?

Det viktige er at vi får et objektivt svar (det føles som en ren asbest-sanerer ville vært partisk).

Platene tar vi med til Solbackens asbestgjenvinning selvfølgelig.

Jeg ville absolutt sanere. Dere må jo uansett slipe bort limet for å få vedheft på det nye gulvet. Var det et firma som rev ut gulvet?

• Liker
Klass0n
  • Laddar…
Milde Mathilde.
Saneringsfirma for at noen fliser har gått i stykker? Javisst. Har borettslaget penger de må bli kvitt uten spor av resultat, er det bare å sette i gang.😃

Har dere virkelig eternittfliser på gulvet?

• Liker
Urban R og 3 andre
  • Laddar…
foreningen er juridisk person og har arbeidsmiljøansvaret
å bruke medlemmer eller uutdannede ved asbestjobb er kriminelt
Med en utdannet hadde dette aldri skjedd.
sliping av limrester skal et saneringsfirma gjøre
Alle andre hadde lagt det nye gulvet oppå

• Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
Ingen som jobbet med å rive kjøkkenet hadde noen som helst anelse om at det kunne finnes asbest under det gamle gulvet. Det er sånn det er når man er en ideell forening og medlemmene forventes å jobbe uten kompensasjon…

Og ja, i etterpåklokskapens lys så hadde det naturligvis vært smartest å legge det nye gulvet oppå. Av og til krasjer dog virkeligheten med utopien. (Har nok aldri skjedd noen på dette forumet…)

Et av medlemmene jobber på et gulvbetongfirma, de kommer til å legge en epoxy oppå så vi kapsler inn asbestlimet. Jeg er personlig ikke bekymret, men det finnes medlemmer som er. Derfor hadde det som sagt vært godt å vite hva som faktisk gjelder – Kommer vi alle til å dø av lungekreft før neste sommer eller kan vi ignorere det?

Jeg vet ikke om gulvet er eternitt, men sånn står det: "Asbest kan forekomme i vinylgulv, linoleum og andre gulvprodukter for å forbedre dens holdbarhet, styrke, motstandsdyktighet mot brann og slitasje samt lydisolasjon."

Fra protokollen:

Tabell fra testrapport som viser at kjøkkengulvets flis og lim inneholder asbest.

Sist redigert:
Jaha. Da har du vanlige kjøkkenplater. Kanskje de kvadratiske som ligner marmor? Uansett bøyer de veldig lite.
Du kan jo meddele de Googleskadede medlemmene at de i snitt puster inn 10 asbestfibre i minuttet. Eller... Gjør ikke det.

Ekstra ekstra. Hembygdsföreningsmedlemmer begikk kollektivt selvmord ved å holde pusten.

• Liker
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Ingen som jobbet med å rive kjøkkenet hadde noen som helst anelse om at det kunne finnes asbest under det gamle gulvet. Det er sånn det er når man er en ideell forening og medlemmene forventes å jobbe uten erstatning…

Og ja, i etterpåklokskapens kranke visdom så hadde det naturligvis vært smartest å legge det nye gulvet oppå. Noen ganger krasjer likevel virkeligheten med utopien. (Har nok aldri skjedd noen på dette forumet…)

En av medlemmene jobber i et gulvbetongfirma, de kommer til å legge en epoxy oppå så vi kapsler inn asbestlimet. Jeg er personlig ikke bekymret, men det finnes medlemmer som er. Derfor hadde det som sagt vært greit å vite hva som faktisk gjelder – Kommer vi alle til å dø av lungekreft før neste sommer eller kan vi gi blaffen i det?

Jeg vet ikke om gulvet er eternit, men dette står det: "Asbest kan forekomme i vinylgulv, linoleum og andre gulvprodukter for å forbedre dets holdbarhet, styrke, motstandsdyktighet mot brann og slitasje samt lydisolering."

F
Ingen som jobbet med å rive kjøkkenet hadde noen som helst anelse om at det kunne finnes asbest under det gamle gulvet. Det er sånn det er når man er en ideell forening og medlemmene forventes å jobbe uten erstatning…

Og ja, i etterpåklokskapens kranke visdom så hadde det naturligvis vært smartest å legge det nye gulvet oppå. Noen ganger krasjer likevel virkeligheten med utopien. (Har nok aldri skjedd noen på dette forumet…)

En av medlemmene jobber i et gulvbetongfirma, de kommer til å legge en epoxy oppå så vi kapsler inn asbestlimet. Jeg er personlig ikke bekymret, men det finnes medlemmer som er. Derfor hadde det som sagt vært greit å vite hva som faktisk gjelder – Kommer vi alle til å dø av lungekreft før neste sommer eller kan vi gi blaffen i det?

Jeg vet ikke om gulvet er eternit, men dette står det: "Asbest kan forekomme i vinylgulv, linoleum og andre gulvprodukter for å forbedre dets holdbarhet, styrke, motstandsdyktighet mot brann og slitasje samt lydisolering."

Fra protokollen:

[bilde]
SVARSFUNKTIONEN HAR VBALLAT UR

Ingen som jobbet med å rive kjøkkenet hadde noen som helst anelse om at det kunne finnes asbest under det gamle gulvet. Det er sånn det er når man er en ideell forening og medlemmene forventes å jobbe uten erstatning...

Og ja, i etterpåklokskapens kranke visdom så hadde det naturligvis vært smartest å legge det nye gulvet oppå. Noen ganger kolliderer dog virkeligheten med utopien. (Har nok aldri skjedd noen på dette forumet...)

Et av medlemmene jobber på et gulvbetongfirma, de kommer til å legge en epoxy oppå slik at vi kapsler inn asbestlimet. Jeg er personlig ikke bekymret, men det finnes medlemmer som er det. Derfor hadde det som sagt vært fint å vite hva som faktisk gjelder – Kommer vi alle til å dø av lungekreft før neste sommer eller kan vi se bort fra det?

Jeg vet ikke om gulvet er eternitt, men så her står det: "Asbest kan forekomme i vinylgulv, linoleum og andre gulvprodukter for å forbedre deres holdbarhet, styrke, motstand mot brann og slitasje samt lydisolering."

Fra protokollen:

[bilde]
nei ikke av kreft før sommeren
men KOLS før jul

• Sint
Dilato
  • Laddar…
Er det greit å legge epoksen direkte uten å slipe så er det bare å kjøre på, ellers bør sertifisert firma håndtere slipingen.
Det som løsnet når flisene ble fjernet, lufter dere ut og våttørker bort selv.

Spray gjerne ordet asbest på epoksen hvis den skal dekkes, slik at det er tydelig at epoksen inneholder asbest ved neste renovering.

• Liker
Violina og 1 annen
  • Laddar…
Det gulvet vil ikke generere noe asbest.

Mitt hus bygget 1955 er fullt av asbest, asbestlim på gulvene, takene er eternit.

Men jeg er ikke bekymret i det hele tatt, for jeg VET at hvis man ikke begynner å lage støv ved å sage eller slipe i materialet, er risikoen for frie asbestfibrer obefintlig.

Epoxy fikser problemet.

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det golvet kommer ikke generere noen asbest.

Mitt hus bygd 1955 er fullt med asbest, asbestlim på gulvene, takene er i eternit.

Men, jeg er ikke bekymret i det hele tatt for jeg VET at om man ikke begynner å skape støv ved å sage eller slipe i materialet er risikoen for frie asbestfibre ikke-eksisterende.

Epoxy fikser problemet.
jeg bor i 60-tallet og alt er asbest
jeg river i dette hele tiden ikke minst for å se hvor bra jeg klarer det om jeg utvikler asbestos kreft mm.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
returen returen skrev:
jeg bor på 60-tallet og alt er asbest
jeg river i dette hele tiden ikke minst for å se hvor bra jeg klarer det om jeg utvikler asbestos cancer mm.
Jeg har levd i miljø med masse asbestfiber i luften under hele min ungdom (født 1956) og ingen av mine samtida kamerater har så vidt jeg vet blitt rammet av asbestos. Men visst, det kan være farlig ved langvarig eksponering og røyking er en booster men noen enkelt eksponering er ikke noe å bekymre seg for.

D Dilato skrev:
Jeg har levd i et miljø med masse asbestfibre i luften under hele min ungdom (født 1956) og ingen av mine samtidige kamerater har så vidt jeg vet blitt rammet av asbestose.
Men visst, det kan være farlig ved langvarig eksponering og røyking er en booster men en enkelt eksponering er ikke noe å bekymre seg for.
bare feiginger som ikke utsettes for dette hver dag og hvem husker en feiging...

Lei en byggstøvsuger med filter for asbest, støvsug lokalet nøye, våttørk gulv og overflater der det ligger støv. Deretter trenger dere ikke å tenke mer på det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.